۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۷۴۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

به گفته کریمی مدیر تحقیق و توسعه شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، تأمین مالی از طریق بانک دارای انحراف در تخصیص و عدم شفافیت است؛ در صورتی که می توان با استفاده از بازار سرمایه و انتشار اوراق قرضه این نقیصه را برطرف نمود و بخش خصوصی و مردم را در پروژه های عمرانی مشارکت داد.

به گزارش مسیر اقتصاد احمد کریمی مدیر تحقیق و توسعه شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به ظرفیت های موجود در بازار سرمایه جهت تامین مالی پروژه ها اشاره کرد و گفت: باید از این روش در سیستم اقتصادی کشور به عنوان یک اهرم قوی استفاده شود.

در سال گذشته تأمین مالی ۱۲ تا ۱۳ درصد پروژه های کشور از طریق بازار سرمایه انجام شد

احمد کریمی در پاسخ به اینکه ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های کلان چقدر است، گفت: تامین مالی در اقتصاد ایران بر پایه بانک است و این به دلیل کارایی و یا بهره وری سیستم بانکی نیست، بلکه به دلیل انحصار بوده است.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی دو سیستم اقتصادی در دنیا وجود دارد، گفت: نوع اول آن سیستم اقتصادی بانک محور (bank base) و نوع دیگر، سیستم اقتصادی مبتنی بر بازار سرمایه (market base) است. سیستم اقتصادی در ایران، بانک محور است یعنی اگر کسی بخواهد برای پروژه تامین مالی انجام دهد از طریق بانک این کار را انجام می دهد و کمتر به سمت بازار سرمایه می آید.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اشاره به اینکه سال ۹۵، سال خوبی برای تامین مالی از بازار سرمایه بود، گفت: در این سال در حدود ۱۲ الی ۱۳ درصد تامین مالی پروژه های کشور از طریق بازار سرمایه و به مدد اوراق دولتی انجام شد و ۸۷ درصد آن نیز از طریق بانک.

وی با اشاره به اینکه در دنیا، هر دو سیستم اقتصادی به صورت غالب دیده می شود، گفت: برای مثال کشور های ژاپن و آلمان بانک محور هستند و کشور هایی مثل آمریکا و انگلستان بر پایه بازار سرمایه هستند.

کریمی با اشاره به اینکه شرکت تامین سرمایه بانک مسکن اولین شرکت تخصصی تامین سرمایه در کشور است، گفت: این شرکت منحصرا در حوزه مسکن، حمل و نقل و راه و شهرسازی می تواند فعالیت کند و ارائه خدمت انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تامین مالی انجام شده توسط این شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: برای اولین بار در کشور با انتشار اوراق ۳۰۰ میلیاردی بانک مسکن، بازار رهن ثانویه راه اندازی گردید. البته در قالب عقد مرابحه نیز مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای فولاد مبارکه تامین مالی انجام داده ایم.

کریمی گفت: تامین مالی صورت گرفته از طریق بازار سرمایه در کشور در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال است که معادل ۱۰ درصد از تامین مالی کل کشور است.

لزوم به کارگیری اوراق قرضه در تأمین مالی پروژه ها

کریمی با اشاره به یکی از موانعی که برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه وجود دارد، گفت: یک ذهنیت منفی در مورد اثرات اعطای سودهای بدون ریسک مربوط به اوراق تامین مالی وجود دارد که مثلا اگر اوراق مشارکتی با سود قطعی ۱۵ یا ۱۸ درصد منتشر شود، برای بازار سرمایه کشور سم است در صورتی که این طور نیست. مثلا در بازار آمریکا نیز حجم اوراق قرضه، چندین برابر بازار سهام است.

وی ادامه داد: بازار سهام مشتریان خودش را دارد و بازار اوراقِ درآمد ثابت نیز مشتری خاص خودش را دارد. نباید بگوییم که این بازار موجب به رکود رفتن بازار سهام می شود. باید قبول کنیم که استفاده از این اهرم در تامین مالی کشور، ضروری است.

تخصیص دقیق منابع مزیت بازار سرمایه است

مدیر تحقیق و توسعه شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اشاره به مزیت های تامین مالی بازار سرمایه نسبت به بانک ها، خاطرنشان کرد: شفافیت بالاتر و تخصیص دقیق تر منابع، از مزیت های تامین مالی در بازار سرمایه است.

وی در پایان با اشاره به مشکلات موجود در سیستم بانکی کشور از جمله معوقات کلان مربوط به تسهیلات، گفت: این مسئله در تامین سرمایه پروژه های کشور که ناشی از انحصار و تخصیص نادرست منابع در سیستم بانکی بوده است، ارجحیت تامین مالی پروژه ها از طریق بازار سرمایه را بیش از پیش نمایان می کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.