۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۲۰۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ دسته: حمل و نقل
۰

روسیه و چین قصد دارند با ساخت مشترک هواپیمای مسافربری و فروش آن در بازارهای جهانی، به رقابت با ایرباس و بوئینگ به عنوان تولیدکنندگان اصلی هواپیمای مسافربری در جهان بپردازند.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر شرکت های ایرباس در اروپا و بوئینگ در آمریکا از بزرگترین تولیدکنندگان هواپیمای مسافربری در جهان محسوب می شوند. اما دو کشور روسیه و چین قصد دارند با همکاری مشترک به رقابت با ایرباس و بوئینگ بپردازند.

روسیه و چین به تازگی در قالب یک پروژه ساخت مشترک هواپیمای مسافربری با یکدیگر قرارداد همکاری امضاء کرده اند و قصد دارند با تولید انبوه هواپیمای مسافربری و فروش آن به کشورهای جهان بازارهای جهانی را به تسخیر خود درآورند.

الکساندر تولایف سخنگوی شرکت هواپیماسازی روسیه در این خصوص گفته است: «ما با شرکای چینی مان در حال حاضر در مرحله توسعه قرار داریم و در چند سال آینده محصول مشترک تولیدی چین و روسیه به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد. انتظار می رود طول همکاری روسیه و چین بر سر تولید هواپیمای مسافربری مورد نظر از مرحله تحقیق و توسعه تا تولید، تجاری سازی و فروش در حدود ۴۰ تا ۵۰ سال ادامه داشته باشد.»

هواپیمای تولیدی توسط روسیه و چین قرار است بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ نفر ظرفیت داشته باشد و تا مسافت ۱۲ هزار کیلومتر نیز برد پروازی داشته باشد. قیمت تمام شده این هواپیما نیز در حدود ۲۰۰ تا ۲۶۰ میلیون دلار ارزیابی شده است.

در هفته آینده قرار است یک مراسم از شروع این توافق دوجانبه در زمینه تولید هواپیمای مسافربری میان برد در کشور چین برگزار شود و در آن از اسم این هواپیمای مسافربری رونمایی شود.

دو کشور روسیه و چین در سال ۲۰۱۴ میلادی یک قرارداد ۱۳ میلیارد دلاری در زمینه همکاری در پروژه های هوافضا منعقد کرده اند و قرارداد ساخت مشترک هواپیمای مسافربری نیز جزئی از این قرارداد بزرگ محسوب می شود.

تولید این هواپیمای مسافربری در کشور چین انجام خواهد گرفت و مسئولیت تولید بخش های فنی و الکترونیکی این هواپیما برعهده طرف روسی قرار دارد.

انتظار می رود اولین هواپیمای مسافربری مشترک توسط روسیه و چین در سال ۲۰۲۳ تولید شود و تا سال ۲۰۲۵ این هواپیمای مسافربری به طور گسترده مورد استفاده کشورهای جهان قرار بگیرد.

کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند ورود این هواپیمای مسافربری به بازارهای جهانی می تواند شرکت های ایرباس و بوئینگ را با چالش جدی مواجه نماید.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.