۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۵۷۵ ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سهم یک درصد ثروتمندتر مردم آمریکا از کل درآمد جامعه در طول ۳۰ سال اخیر بیش از ۲ برابر شده است. الگوی رشد اقتصادی در کشور آمریکا به عنوان نماد لیبرالیسم و سرمایه داری یک الگوی ناعادلانه است که در آن سهم اصلی از افزایش درآمد جامعه به ثروتمندان می رسد.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا سال هاست که به عنوان نماد یک کشور با نظام سرمایه داری و لیبرالیسم مطرح بوده است. در طول ۶۰ سال در کشور آمریکا میزان درآمد عمومی مردم رشد قابل توجهی داشته است. با این حال آمارهای اقتصادی و اطلاعات درآمدی مردم این کشور نشان می دهد که گرچه در این مدت میانگین درآمد تمامی مردم این کشور رشد داشته، اما رشد اصلی به ثروتمندان جامعه رسیده و افراد با درآمد کمتر سهم بسیار کمتری از افزایش درآمد داشته اند.

طبق آخرین اطلاعات حاصل از سرشماری درآمدی در کشور آمریکا، میزان درآمد میانگین خانواده های آمریکایی در سال ۲۰۱۶ میلادی رشد ۳.۲ درصدی داشته است. از آنجا که میزان تورم در این کشور به مراتب پایین تر از نرخ رشد درآمد خانواده های آمریکایی بوده، می توان گفت در سال گذشته میزان رشد درآمد خانواده های آمریکایی بسیار قابل توجه بوده است.

طبق این آمار در حال حاضر هر خانواده آمریکایی به طور میانگین سالانه بالغ بر ۵۹ هزار دلار درآمد دارد که در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان رقم قابل توجهی محسوب می شود.

بخش عمده افزایش درآمد خانواده های آمریکایی سهم ثروتمندان بوده است

گرچه درآمد مردم آمریکا در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته اما این افزایش درآمد به طرز مطلوبی در بین همه مردم توزیع نشده و در عمل، این ثروتمندان بوده اند که بخش عمده افزایش درآمد را بدست آورده اند.

طبق آمار سرشماری میزان رشد درآمد خانواده های آمریکایی با سطح درآمد آن ها نسبت مستقیم داشته و به بیان دیگر هرچه خانواده ها ثروتمند تر بوده اند، رشد درآمد آن ها بیشتر بوده است.

طبق این آمار در سال ۲۰۱۶ میلادی درآمد ۵ درصد ثروتمند تر خانواده های آمریکایی بیش از ۵.۵ درصد افزایش یافته درحالیکه درآمد ۲۰ درصد فقیرتر تنها ۲.۲ درصد افزایش یافته است.

با وجود افزایش درآمد نابرابری در آمریکا تشدید شده است

طبق این آمار در سال گذشته میزان درآمد ۵ درصد ثروتمندتر به بیش از ۳۷۵ هزار دلار در سال رسیده در حالیکه میزان درآمد ۲۰ درصد فقیرتر کمتر از ۱۳ هزار دلار در سال است.

گرچه در سال گذشته درآمد میانگین مردم آمریکا در سال گذشته افزایش یافته اما افزایش بیشتر درآمد ثروتمندان موجب شده اختلاف درآمدی موجود بین خانواده های آمریکایی بیشتر از گذشته باشد.

روند افزایش نابرابری در بین مردم آمریکا مختص سال گذشته نیست و این مسئله در طول دهه های گذشته نیز وجود داشته است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی یک درصد ثروتمند تر مردم آمریکا سهمی بیش از ۲۰ درصد از درآمد کل جامعه داشته اند درحالیکه این میزان در دهه ۱۹۸۰ میلادی کمتر از ۱۰ درصد بوده است. این بدان معنی است که سهم یک درصد ثروتمند تر مردم آمریکا از کل درآمد جامعه در طول سی سال اخیر بیش از دو برابر شده است.

در نمودار زیر روند رشد درآمد میانگین مردم آمریکا به تفکیک گروه های درآمدی نشان داده شده است.

همانطور که در نمودار بالا مشخص است در طول ۶۰ سال اخیر نیز گرچه درآمد میانگین تمامی مردم این کشور افزایش یافته اما میزان رشد درآمد خانواده ها با سطح درآمد آن ها نسبت مستقیم داشته و هرچه خانواده ها ثروتمند تر بوده اند، رشد درآمد آن ها بیشتر بوده است.

به طور مثال در طول ۶۰ سال اخیر درآمد ۲۰ درصد فقیرتر جامعه تنها ۳۰ درصد افزایش یافته درحالیکه درآمد ۵ درصد ثروتمند جامعه ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این به مرور زمان سهم افراد کم درآمد جامعه از کل درآمد نیز روندی نزولی داشته است. سهم نیمه فقیر تر خانواده های آمریکایی از کل درآمد این کشور در سال ۱۹۷۸ میلادی بیش از ۲۰ درصد بوده در حالیکه این میزان در سال ۲۰۱۵ میلادی به کمتر از ۱۲ درصد رسیده است.

این روند رشد اقتصادی در آمریکا که به گواه آمار موجب افزایش نابرابری و افزایش اختلاف طبقاتی شده است موجب شده حتی بسیاری از اقتصاددانان آمریکایی نیز الگوی رشد اقتصادی این کشور را یک الگوی رشد ناعادلانه تصویر نمایند.

منبع: سی ان بی سی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.