۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۲۳۱ ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶ دسته: انرژی، پیمان پولی دوجانبه
۰

کشور ونزوئلا به منظور پیشگیری از اثرگذاری تحریم های دلاری آمریکا، به طور رسمی اعلام کرد که از دلار آمریکا در فروش نفت خود استفاده نخواهد کرد و به خریداران نفت خود اطلاع داده است که از ارزهای دیگری همچون یوآن و یورو برای این کار استفاده نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات کشور ونزوئلا اعلام کرده اند که این کشور قصد استفاده از دلار آمریکا در تبادلات مربوط به فروش نفت خود را ندارد و این مسئله را به طور رسمی به کشورهای خریدار نفت خود اطلاع رسانی نموده است.

در همین راستا بازرگانان و شرکت های فعال در عرصه صادرات نفت کشور ونزوئلا و همچنین واردکنندگان محصولات نفتی به این کشور در حال آماده سازی شرایط برای خرید و فروش نفت با استفاده از ارزی به جز دلار آمریکا هستند.

ماه گذشته دولت آمریکا با هدف مختل نمودن روند صادرات نفت و کسب درآمدهای حاصل از آن تحریم های جدیدی علیه کشور ونزوئلا تصویب نمود. کشور آمریکا با سیاست های دولت ونزوئلا به طور علنی مخالف است و برکناری دولت این کشور را خواستار شده است.

به همین دلیل آمریکا از هیچ اقدامی به منظور ضربه زدن به اقتصاد ونزوئلا دریغ نمی کند. تحریم خرید نفت کشور ونزوئلا توسط شرکت های آمریکایی نیز اولین اقدام آمریکا علیه ونزوئلا بوده است.

در مقابل مقامات کشور ونزوئلا نیز با هدف جلوگیری از اثرگذاری تحریم های دلاری آمریکا تصمیم گرفته اند به صورت پیش دستانه دلار را از فرآیند فروش نفت خود حذف نمایند و از ارزهای جایگرینی همچون یوآن و یورو برای این کار استفاده کنند.

حذف دلار آمریکا از تجارت انرژی جهانی روندی است که در چند سال گذشته آغاز شده و در ماه های اخیر بر سرعت آن افزوده شده است. کشور چین و روسیه در حذف دلار از تجارت جهانی و به طور خاص تجارت انرژی پیشرو هستند و کشور چین در ماه گذشته از قراردادهای جدید نفتی خود با هدف حذف کامل دلار از تمام فرآیندهای خرید نفت خود رونمایی کرد.

حذف دلار از تجارت انرژی جهان ضربه بزرگی به قدرت دلار در جهان و همچنین به اقتصاد آمریکا خواهد بود.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.