۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۲۲۵ ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشور چین قصد از طریق سرمایه گذاری گسترده در کشورهای اروپایی جایگاه خود را در این قاره تقویت نماید و علاوه بر کسب منافع تجاری و اقتصادی کوتاه مدت، بر اثرگذاری و قدرت جهانی خود بیفزاید.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال گذشته میزان سرمایه گذاری خارجی شرکت های چینی در کشورهای اروپایی به میزان قابل توجهی افزایش یافت؛ به طوریکه بعد از سال ها میزان سرمایه گذاری چین در کشورهای اروپایی از میزان سرمایه گذاری این کشور در آمریکا پیشی گرفت.

کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از دلایل این مسئله کاهش سرمایه گذاری چین در آمریکا در پی تشدید تنش ها در روابط دوجانبه این دو کشور بوده است. از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، به دلیل شعارها و سیاست های اعمالی از سوی این کشور، روابط دوجانبه چین و آمریکا بیش از گذشته به سردی گراییده است که یکی از نتایج آن کاهش سرمایه گذاری های خارجی چین در آمریکا بوده است.

ترامپ معتقد است کسری تراز تجاری آمریکا با چین به ضرر تولید داخلی و اشتغال آمریکاست و به همین جهت رویکرد حمایت گرایی را در تجارت با چین در پیش گرفته است.

چین گسترش حضور در کشورهای اروپایی را در دستور کار قرار داده است

اما از طرف مقابل کشور چین تصمیم گرفته است روابط تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای اروپایی افزایش دهد تا از این طریق علاوه بر جبران کاهش روابط با آمریکا، جایگاه و نفوذ خود در سطح جهانی را بهبود دهد.

در سال های اخیر شرکت های چینی سرمایه گذاری گسترده ای در کشورهای اروپایی انجام داده اند و حجم عظیمی از منابع مالی از چین به کشورهای اروپایی سرازیر شده است.

یکی از دلایل رونق سرمایه گذاری های خارجی کشور چین کاهش نرخ برابری یوآن در مقایسه با دیگر ارزهای خارجی بوده است. از اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی نرخ برابری یوآن روندی نزولی را طی کرده و به همین دلیل شرکت های چینی انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری و کسب درآمد در کشورهای خارجی داشته اند.

از طرف دیگر بسیاری از شرکت های چینی در مرحله ای قرار دارند که قصد دارند با ورود به عرصه جهانی سطح فعالیت های خود را ارتقاء دهند. در چنین شرایطی یکی از اقدامات مناسب برای این شرکت ها همکاری و یا حتی خرید شرکت های معتبر اروپایی است.

سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری چین در کشورهای اروپایی

طبق آمار منتشر شده از سوی مؤسسه مرکاتو که در زمینه داده های اقتصادی کشور چین فعالیت می کند، سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشور چین در کشورهای اروپایی به بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

سرمایه گذاری چین در کشورهای اروپایی اغلب در بخش های صنعتی و حوزه هایی همچون تأسیسات، حمل و نقل، زیرساخت، ماشین آلات صنعتی، انرژی و محصولات مصرفی بوده است. در سال ۲۰۱۶ میلادی رشد سرمایه گذاری چین در این بخش ها از اقتصاد کشورهای اروپایی هرکدام بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد در مقایسه با سال های قبل از آن رشد داشته است.

بریتانیا، آلمان و فرانسه مقاصد اصلی سرمایه گذاری چین

در این میان کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در بین کشورهای اروپایی بیشترین سهم را از سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشور چین داشته اند و در مجموع این سه کشور سهمی بالغ بر ۵۹ درصد از سرمایه های چینی را به خود اختصاص داده اند. سهم دیگر کشورهای شمال اروپای ۲۷ درصد و سهم کشورهای جنوب اروپا نیز ۱۰ درصد بوده است.

نکته جالب توجه اینکه بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری خارجی چین در اروپا در سه کشور بزرگ و مهم تر این قاره یعنی بریتانیا، آلمان و فرانسه انجام گرفته است. در واقع چین قصد دارد در کشورهایی سرمایه گذاری نماید که نه تنها از نظر اقتصادی چشم انداز مناسبی پیش روی آن هاست، بلکه از نظر سیاسی نیز جزء کشورهای پیشرو محسوب می شوند.

چین تعدادی از شرکت های بزرگ اروپایی را خریداری کرده است

یکی از اقدامات اصلی چین به منظور گسترش جایگاه و نفوذ خود در کشورهای اروپایی افزایش قابل توجه سرمایه گذاری در این کشورها بوده است. علاوه بر این شرکت های چینی تعداد قابل توجهی از شرکت های با سابقه اروپایی را خریداری کرده اند و در حال حاضر بسیاری از برندهای اروپایی عملا متعلق به شرکت های چینی هستند.

قوانین محدودکننده خرید شرکت های داخلی توسط سرمایه گذاران خارجی در کشورهای اروپایی به مراتب کمتر از آمریکاست و این مسئله خرید شرکت های اروپایی توسط شرکت های چینی و تقویت جایگاه چین در بازار کشورهای اروپایی را تسهیل نموده است.

در واقع کشورهای اروپایی به مانند محدودیت های زیادی در زمینه ورود کالاها و خدمات چینی به کشورشان در نظر گرفته اند، اما برخلاف آمریکا در زمینه خرید شرکت های داخلی توسط شرکت های چینی محدودیت چندانی ایجاد نکرده اند.

چین در یک سال ۳۰۹ شرکت بزرگ اروپایی را خریده است

در سال ۲۰۱۶ میلادی شرکت های چینی ۳۰۹ قرارداد خرید و تملک شرکت را در کشورهای اروپایی ثبت نموده اند که در مجموع بالغ بر ۸۶ میلیارد دلار هزینه در پی داشته است. به طور خاص در سال گذشته چین رکورد خرید شرکت در آلمان را با خرید ۶۸ شرکت آلمانی شکسته است.

سرمایه گذاری گسترده چین در کشورهای اروپایی و به طور خاص کشورهای پیشروی این قاره، نشان می دهد که چین برنامه بلند مدتی به منظور گسترش جایگاه و نفوذ خود در این قاره و همچنین در جهان در نظر دارد.

در واقع هدف چین از گسترش حضور در کشورهای اروپایی تنها منافع تجاری و اقتصادی کوتاه مدت نیست، بلکه چین برای حضور در اروپا برنامه بلندمدتی دارد و قصد دارد با حضور در این منطقه بر اثرگذاری و قدرت جهانی خود بیفزاید.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.