۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۰۳۰ ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ دسته: حمل و نقل
۰

کشور چین برای توسعه پروژه جاده ابریشم جدید و تسهیل دسترسی به اروپا به ایران نیاز دارد و ایران می تواند مرکز حیاتی حمل و نقل و تدارکات در جاده ابریشم چین باشد. در این زمینه چین از ایران خواسته تا شرایط ترانزیت ریلی با هزینه کم را برای این کشور فراهم نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول چند سال اخیر کشور چین از ایده جدید خود مبنی بر احیاء دوباره جاده ابریشم با عنوان طرح «یک کمربند یک جاده» رونمایی کرده است. در این طرح علاوه بر احیاء دوباره مسیر زمینی جاده ابریشم، یک مسیر دریایی نیز در نظر گرفته شده است. علاوه بر این یک مسیر ریلی نیز در کنار مسیر جاده ای برای جاده ابریشم در نظر گرفته شده است.

هدف اصلی چین از طرح بزرگ جاده ابریشم جدید تسهیل روابط تجاری با کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی است. چین قصد دارد در قالب پروژه جاده ابریشم جدید خود در کشورهایی که در مسیرهای زمینی، دریایی و حتی ریلی در نظر گرفته شده قرار دارند، با سرمایه گذاری گسترده، پروژه های زیرساختی متعدد و متنوعی را راه اندازی نماید.

جاده ابریشم جدید اهمیت ایران را برای کشور چین افزایش داده است

کشورهای چین و ایران زمینه های متعددی برای همکاری مشترک دارند و این مسئله موجب شده در طول سال های اخیر روابط اقتصادی و تجاری این دو کشور روندی صعودی داشته باشد.

در این میان اما جایگاه جغرافیایی و ظرفیت های ایران موجب شده این کشور اهمیتی به مراتب بیشتر برای چین داشته باشد. در واقع کشور چین در پروژه جاده ابریشم جدید جایگاهی ویژه برای ایران در نظر دارد.

توسعه زیرساخت های ریلی ایران با سرمایه چینی ها

ایران می تواند با استفاده مناسب از جایگاه جغرافیایی و ظرفیت های خود به مرکز حیاتی حمل و نقل و تدارکات جاده ابریشم چین تبدیل شود. از این رو در طول سال های اخیر حضور شرکت های تولیدی و خدماتی چین در ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

از طرف دیگر ایران برنامه گسترده ای برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی خود دارد. هدف ایران از توسعه خطوط ریلی ارتقاء ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه و نقش آفرینی بیشتر در ترانزیت بار و تسهیل حمل و نقل کالا بین کشورهای مختلف است.

در این راستا ایران می تواند با استفاده از سرمایه گذاری چین زیرساخت های ارتباطی خود از جمله خطوط ریلی را توسعه دهد.

در طول سال های اخیر کشور چین منابع مالی لازم برای ساخت چندین خط ریلی و یا برقی نمودن آن ها در ایران را تأمین کرده است. برقی نمودن خط تهران مشهد با سرمایه ۱.۵ میلیارد دلاری و ساخت خط آهن سریع السیر تهران قم اصفهان با سرمایه ۱.۸ میلیارد دلاری از جمله پروژه هایی هستند که چین در ایران تأمین مالی نموده است.

کاهش هزینه ترانزیت درخواست چین از ایران

در مقابل کشور چین از ایران درخواست نموده که هزینه ترانزیت و نقل و انتقال کالا از خاک ایران را برای شرکت های چینی کاهش دهد که تاحدودی مورد توافق دو طرف قرار گرفته است. کاهش هزینه های حمل و نقل می تواند انگیزه شرکت های چینی برای عبور کالا از ایران را افزایش دهد.

هدف چین از توسعه خطوط ریلی ایران تسهیل دسترسی ایران کشور به دو ناحیه است. از طرفی چین قصد دارد ارتباط خود با کشور ترکیه و بعد از آن کشورهای اروپایی را از طریق خطوط ریلی ایران تسهیل نماید؛ و از طرف دیگر چین قصد دارد با توسعه خطوط ریلی ایران دسترسی به تنگه هرمز را برای محصولات تولیدی خود تسهیل نماید.

در همین راستا کشور چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی خطوط ریلی بین شهرهای غربی خود با شهر استانول را راه اندازی نماید که از خاک ایران عبور می نماید. ایران می تواند جایگاه ویژه در اتصال ریلی چین به آسیای میانه و اروپا داشته باشد.

تقویت روابط با چین از انزوای تجاری ایران جلوگیری می کند

در حال حاضر کشور ایران با تحریم های کشور آمریکا مواجه است. آمریکا از دیرباز تلاش های زیادی برای انزوای تجاری و اقتصادی ایران انجام داده و قصد دارد روابط ایران با دیگر کشورها را مختل نماید. در چنین شرایطی تقویت روابط تجاری و اقتصادی ایران با چین در قالب پروژه جاده ابریشم و همچنین دیگر کشورهای در مسیر این جاده، می تواند تلاش های آمریکا را بی اثر نموده و از انزوای ایران جلوگیری نماید.

 

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.