۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۲۹۱ ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ دسته: تولید کارشناس: مهدی سروی
۰

تقسیم بندی وزارتخانه ها در هند به صورت بخشی انجام شده و مواردی چون تجارت و بازرگانی، جایی در ۵۰ وزارتخانه این کشور ندارد. بر این اساس، مدیریت یکپارچه تولید و تجارت در وزارت فولاد هند به واسطه ساختار این وزارتخانه، منجر به توسعه تولید و صادرات فولاد این کشور شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هند کشوری در جنوب آسیا با جمعیتی در حدود  ۱.۲ میلیارد نفر است که دومین کشور پر جمعیت دنیا پس از چین محسوب می شود. اگر روزی نام هند مترادف با فقر و تنگدستی بود، اکنون پیشرفت‌های اقتصادی و علمی این کشور توجه همگان را به خود جلب کرده‌است.

بر اساس پیش بینی ها، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۷ به ۷.۶ درصد خواهد رسید. هند با این میزان رشد اقتصادی، جای انگلیس را به عنوان اقتصاد ششم جهان گرفته است؛ در واقع از ۱۰۰ سال پیش تاکنون اقتصاد هند به حدی رشد اقتصادی تجربه کرده است که توانسته جای استعمار کننده خود را بگیرد. گفتنی است هند از نظر میزان تولید ناخالص داخلی بعد از آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و فرانسه در جایگاه ششم اقتصاد جهان قرار گرفته است.

تقسیم بندی وزارتخانه ها در هند به صورت بخشی

سه نهاد مهم اجرایی این کشور شامل رئیس جمهور و معاونش، نخست وزیر و شورای وزیران است. این کشور دارای ۵۰ وزارتخانه در امور مختلف است؛ تقسیم بندی این وزارتخانه ها به صورت بخشی انجام شده و مواردی چون تجارت و بازرگانی، جایی در این ۵۰ وزارتخانه ندارد.

در واقع اموری چون تجارت، در ادامه بخش های تولیدی بوده و لذا به صورت جداگانه ساختار مربوط به خود را در هند ندارد.

از وزارتخانه های تولیدی مهم این کشور می توان به صنعت، کشاورزی، زغال سنگ، معادن و فولاد اشاره کرد.

مدیریت یکپارچه زنجیره تولید تا تجارت در وزارت فولاد هند

اهمیت تولید فولاد برای هند به قدری بالا است که یک وزارتخانه مختص این بخش با نام وزارت فولاد در این کشور تشکیل شده است.

این وزارتخانه با هدف بهبود عملکرد صنعت آهن و فولاد از طریق تحقیق و توسعه و مداخله تکنولوژی، کنترل کیفیت، ارتقاء صادرات و بهبود پارامترهای فنی و اقتصادی شکل گرفته است.

از اهداف مهم این وزارتخانه افزایش ظرفیت تولید فولاد و رشد تولید فولاد از منابع داخلی و خارجی، به ویژه سنگ آهن و ذغال سنگ است.

از دیگر فعالیتهای کلیدی وزارت فولاد هند هماهنگی و برنامه ریزی رشد و توسعه صنایع آهن و فولاد این کشور (از جمله میلگرد، فولاد و فولاد آلیاژی) در بخش های عمومی و خصوصی است.

همچنین تدوین سیاست های مربوط به تولید، قیمت گذاری، توزیع، واردات و صادرات آهن و فولاد، آلیاژهای فروس و نسوز نیز در حوزه تصمیم گیری این وزارتخانه است.

رشد تولید و صادرات فولاد نتیجه مدیریت یکپارچه

کشور هند در سال ۲۰۱۶ سومین تولید کننده فولاد دنیا بود؛ لازم به ذکر است که رشد صنایع فولاد این کشور به دلیل دسترسی داخلی به مواد خامی مانند سنگ آهن دارای هزینه تمام شده ی پائین تری است.

بخش فولاد بخش عمده ای از تولیدات صنعتی این کشور را دارا بوده و در طول ماه ژانویه و مارس سال ۲۰۱۷ افزایش تولیدی به میزان ۱۰.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت. کل میزان تولید سالانه فولاد این کشور در حدود ۹۰ میلیون تن است.

همچنین صادرات فولاد هند در سال ۱۷-۲۰۱۶ با ۱۰۲ درصد افزایش به ۸.۲۴ تن رسید و واردات این کشور در همین سال با ۳۶.۶ درصد کاهش به ۷.۴۲ تن رسید.

محدودیت واردات فولاد، برنامه هند برای حمایت از تولیدات داخلی

دولت هند قصد دارد با سیاست بلندمدتی که برای بخش فولاد خود در نظر گرفته تا سال ۲۰۳۰ میلادی میزان تولید سالانه خود را به بیش از ۳۰۰ میلیون تن افزایش دهد.

بنابراین این کشور بنا دارد با حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد محدودیت های متعدد بر واردات فولاد، زمینه را برای رونق تولید این محصول استراتژیک در داخل کشور فراهم کرده تا بتواند ظرف ۱۳ سال آینده میزان تولید فولاد را بیش از ۳ برابر نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.