۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۴۹۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

خسروتاج معتقد است که در دنیای امروز، تجارت دوجانبه بر عضویت در سازمان تجارت جهانی اولویت دارد و ایران باید این مسیر را دنبال نماید. بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر عمده کشورهای جهان به سمت تجارت دوجانبه در حال حرکت هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفته است که امروزه اولویت تجارت جمهوری اسلامی ایران نه پیوستن به سازمان تجارت جهانی، بلکه توسعه پیوندهای تجاری دوجانبه و منطقه ای است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، مجتبی خسروتاج روز چهارشنبه هفته گذشته در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفته است که در وهله نخست باید همکاری های تجاری را با کشورهای همسایه و منطقه که بیشترین مزیت ها را برای کشورمان دارند، آغاز کنیم یا توسعه دهیم.

عضویت در سازمان تجارت جهانی توجیه اقتصادی ندارد

خسروتاج بیان نموده است که این مساله از پیوستن به سایر سازمان ها مانند سازمان تجارت جهانی مهمتر است که رابطه خاصی با بسیاری کشورهای عضو آن ندارد یا روابط با آن فاقد توجیه اقتصادی خاصی است. خسروتاج تصریح کرده است که باید ظرفیت ها و تولیدات خود را بشناسیم تا بتوانیم بازارهای هدف مناسب را برای آنها بیابیم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفته است که در این زمینه مذاکراتی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا انجام شده که در مراحل نهایی است.

به گفته وی، تحقق این مهم به معنای توافق با پنج کشور دارای افزون بر ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت و در نتیجه، توسعه همکاری های منطقه ای ایران است و کشورمان به عنوان یکی از شرکای تجاری اعضای اتحادیه اوراسیا به رسمیت شناخته خواهد شد.

توافقات تجاری دوجانبه، مسیری موازی با عضویت در سازمان تجارت جهانی

لازم به ذکر است که عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی در خوشبینانه‌ترین حالت ۶ تا ۸ سال دیگر به طول خواهد انجامید و در طول این سال‌ها ایران باید اصلاحات اقتصادی بسیاری را برای جلب رضایت همه‌ی کشورهای عضو این سازمان انجام دهد.

در مقابل توسعه‌ی روابط تجاری از طریق قراردادهای تجاری دوجانبه با کشورها که امروز حتی از جانب کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی از جمله آمریکا نیز دنبال می شود، مزایای فراوانی دارد که می‌تواند ایران را با هزینه‌ای کمتر و در زمانی سریعتر به اهداف مورد نظر برساند.

کشورهای جهان به توافقات دوجانبه تجاری روی آورده اند

به دلیل سختی‌های دستیابی به توافقات تجاری بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین افول توافقات تجاری چندجانبه، کشورهای جهان برای گسترش روابط تجاری خود، به توافقات تجاری دوجانبه روی آورده‌اند. چراکه انعقاد توافقات تجاری دوجانبه دشواری‌های توافقات بین‌المللی و چندجانبه را ندارد و سریعتر به نتیجه می‌رسد.

همچنین در این توافقات فضای اقتصادی کشور به صورت گام به گام به روی اقتصاد بین‌الملل باز می‌شود، که این مسئله کار را برای تطبیق صنایع و تولیدکنندگان داخلی به مراتب آسان تر خواهد کرد.

تسهیل تجارت با کشورهای همسایه ایران از طریق تجارت دوجانبه

به منظور تسهیل و کاهش ریسک مبادلات تجاری به ویژه در تجارت با کشورهای همسایه، انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه برای کشور ایران می تواند راهگشا باشد.

در تجارت دوجانبه دو کشور طرف تجاری سعی می کنند تا با کاهش یا حذف تعرفه ها میان خود، تعیین سهمیه واردات و حذف محدودیت های صادرات و دیگر موانع گمرکی و تجاری و همچنین ایجاد یک نظام هماهنگ تعرفه های گمرکی و تسهیل گری های مالی، تجارت و سرمایه گذاری میان خود را تسهیل کرده و سبب دسترسی واحدهای تولیدی به بازارهای وسیعتر و پتانسیل تجاری بالا بین دو کشور شوند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.