۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۳۸۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹ دسته: پول و بانک، رتبه‌بندی بانک‌ها کارشناس: احمد شاه محمدی
۰

نتایج رتبه بندی ۳۵ بانک کشور در شاخص هزینه سرانه شعب نشان می دهد که سه بانک آینده، صنعت و معدن و توسعه صادرات ایران، بیشترین هزینه شعب را داشته اند. این سه بانک، به ترتیب با هزینه سرانه شعب ۲۵.۷ میلیارد تومان، ۲۳ میلیارد تومان و ۱۸.۲ میلیارد تومان، بدترین عملکرد را در بین بانک‌هایی که اطلاعات ارائه داده اند، داشته اند.

به گزارش مسیر اقتصاد در محیط رقابتی امروز که دوام و بقای بانک ها و موسسات اعتباری به کیفیت تصمیمات ذینفعان بستگی دارد، ارزیابی عملکرد از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده و نقش مهمی در بهبود عملکرد بانکها و موسسات اعتباری خواهد داشت.

ارزیابی عملکرد بایستی از چنان جامعیتی برخوردار باشد که بتواند تمامی ابعاد پیرامون فعالیت بانکها و موسسات اعتباری را با عملکرد آنها مرتبط نموده و نقش تصمیمات مدیران در نیل به اهداف و ارتقا عملکرد آنها را منعکس نماید.

با توجه به نقش کلیدی بانکها به عنوان یکی از مهمترین ارکان مالی و اقتصادی در هر کشور، ارزیابی عملکرد در این نهاد مالی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رتبه بندی بانکها از نظر ارزیابی عملکرد می تواند به تمامی ذینفعان و تصمیم گیران از جمله وام گیرندگان، سپرده گذاران، استفاده کنندگان از خدمات مالی، تامین کنندگان، سهامداران، مدیران، کارکنان و همچنین دولت و سیاستگذاران، دیدگاه روشن و شفافی از وضعیت بانک در مقایسه با سایر بانکها ارائه نماید.

رتبه بندی بندی بانک ها بر اساس شاخص هزینه سرانه شعب

به همین منظور مسیر اقتصاد، در سلسله گزارش هایی بانک ها و موسسات اعتباری مجاز را رتبه بندی کرده است. در این گزارش، پیرو گزارش های قبلی، به بررسی شاخص کیفیت مدیریت (M) برگرفته از مدل CAMEL پرداخته و در این زمینه، شاخص هزینه سرانه شعب بانک ها مورد بررسی قرار گرفته است.

شاخص هزینه سرانه شعب، بیانگر این نکته است که مدیریت بانک و موسسه اعتباری به طور میانگین برای هر شعبه خود چه مقدار هزینه کرده است. همچنین مقایسه بانکها و موسسات اعتباری در این شاخص، نشان می دهد که مدیریت کدام بانک و موسسه اعتباری، عملکرد بهتری داشته و توانسته است هزینه ها را به خوبی مدیریت کند. لازم به ذکر است که این هزینه ها شامل هزینه های حقوق، اداری و عمومی، هزینه مطالبات مشکوک الوصول، هزینه های مالی، هزینه های کارمزد و سود سپرده ها و سایر هزینه های بانک می شود.

در واقع این شاخص، متوسط عملکرد هزینه ای شعبه یک بانک یا موسسه اعتباری را نشان می دهد که در مقایسه اش با سایر بانک ها و موسسات اعتباری می توان به کیفیت مدیریت آن بانک پی برد.

از میان ۳۵ بانک و موسسه اعتباری مجاز در ایران، ۲۷ بانک و موسسه اعتباری اطلاعات خود را در این رابطه برای سال مالی ۱۳۹۴ افشاء نموده اند؛ لازم به ذکر است که این اطلاعات برای سال ۱۳۹۵ در مورد عمده بانک ها هنوز منتشر نشده است.

۸ بانک اطلاعات خود را منتشر نکرده اند

بانک های کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، ملی، سپه و موسسه اعتباری توسعه اطلاعات خود را برای سال ۹۴ در این خصوص منتشر نکرده اند؛ دو موسسه اعتباری نور و کاسپین نیز در اواسط سال ۹۴ مجوز فعالیت خود را دریافت نموده اند، بنابراین اطلاعاتی برای سال ۹۴ برای این دو موسسه ارائه نشده است.

بانک قرض الحسنه مهر ایران، رتبه اول در شاخص هزینه سرانه شعب

مطابق با نمودار زیر مشاهده می شود که بانک قرض الحسنه مهر ایران بهترین عملکرد را در بین سایر بانکها و موسسات اعتباری داشته است. این بانک با هزینه ای معادل حدود ۵۰۰ میلیون تومان بابت هر شعبه خود در سال ۱۳۹۴، رتبه نخست در کمترین هزینه سرانه شعب را به خود اختصاص داده است.

پس از این بانک، موسسه اعتباری کوثر مرکزی و ملل (عسگریه) بهترین عملکرد را در این شاخص داشته اند.

بانک آینده بیشترین هزینه سرانه شعب را داشته است

اما در سمت دیگر نمودار سه بانک آینده، صنعت و معدن و توسعه صادرات ایران، بیشترین هزینه سرانه شعب را داشته اند. این سه بانک، به ترتیب با هزینه سرانه شعب ۲۵.۷ میلیارد تومان، ۲۳ میلیارد تومان و ۱۸.۲ میلیارد تومان، بدترین عملکرد را در بین بانکهایی که اطلاعات ارائه داده اند، داشته اند.

با توجه به این نمودار در می یابیم که بانک آینده در سال مالی ۱۳۹۴، ۱۰ برابر بانک کارآفرین، ۲۲ برابر بانک انصار و ۵۲ برابر بانک قرض الحسنه مهر ایران بابت هر شعبه خود هزینه کرده است و هزینه هر شعبه این بانک معادل با حدود ۲۵ میلیارد تومان بوده است.

در جدول زیر رتبه و هزینه سرانه شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری آمده است:

هزینه سرانه شعب، ۱۳۹۴، (میلیون ریال) تعداد شعب نام بانک یا موسسه اعتباری رتبه
۴۹۴۳ ۵۱۰ بانک قرض الحسنه مهر ایران ۱
۷۳۸۱ ۳۵۱ موسسه اعتباری کوثر مرکزی ۲
۸۱۶۵ ۳۲۰ موسسه اعتباری ملل (عسگریه) ۳
۱۰۴۸۲ ۴۰۶ پست بانک ۴
۱۰۵۴۱ ۱۲۶ بانک حکمت ایرانیان ۵
۱۰۷۷۷ ۲۷۷ بانک قرض الحسنه رسالت ۶
۱۱۵۰۱ ۶۴۲ بانک انصار ۷
۱۴۷۰۱ ۲۵۷ بانک سینا ۸
۱۷۵۰۱ ۷۳۴ بانک قوامین ۹
۱۸۵۴۶ ۳۲۷ بانک ایران زمین ۱۰
۲۱۹۲۷ ۱۷۱۷ بانک تجارت ۱۱
۲۲۱۸۲ ۲۶۰۲ بانک صادرات ۱۲
۲۵۵۳۷ ۱۰۷ بانک کارآفرین ۱۳
۳۱۵۰۹ ۲۶۱ بانک شهر ۱۴
۳۵۳۸۵ ۲۹۴ بانک پارسیان ۱۵
۳۵۴۸۸ ۱۵۹۴ بانک ملت ۱۶
۳۵۷۴۴ ۲۸۲ بانک اقتصاد نوین ۱۷
۴۰۳۳۸ ۱۴۳ بانک سامان ۱۸
۴۲۱۱۹ ۳۲۷ بانک پاسارگاد ۱۹
۴۷۶۴۵ ۱۴۳ بانک سرمایه ۲۰
۴۹۷۲۶ ۸۳ بانک گردشگری ۲۱
۵۳۲۵۱ ۹۱ بانک دی ۲۲
۶۷۵۰۴ ۱۰۵۷ بانک رفاه کارگران ۲۳
۶۹۸۳۷ ۱۳ بانک خاورمیانه ۲۴
۱۸۲۳۰۸ ۴۰ بانک توسعه صادرات ایران ۲۵
۲۳۰۸۵۵ ۶۲ بانک صنعت و معدن ۲۶
۲۵۷۲۳۴ ۱۶۵ بانک آینده ۲۷
عدم افشاء اطلاعات بانک کشاورزی ۲۸
عدم افشاء اطلاعات بانک مسکن ۲۹
عدم افشاء اطلاعات بانک توسعه تعاون ۳۰
عدم افشاء اطلاعات بانک ملی ۳۱
عدم افشاء اطلاعات بانک سپه ۳۲
عدم افشاء اطلاعات موسسه اعتباری توسعه ۳۳
عدم وجود اطلاعات موسسه اعتباری نور ۳۴
عدم وجود اطلاعات موسسه اعتباری کاسپین ۳۵

لزوم پیگیری دلیل بالا بودن هزینه بعضی بانک ها توسط بانک مرکزی

از آنجا که افزایش هزینه های یک بانک منجر به کاهش میزان سود سهامداران آن بانک می شود و همچنین بانک را در معرض خطر جدی و ریسک قرار می دهد، ضروری است مشخص شود که چرا بعضی بانک ها، هزینه بسیار بالاتری نسبت به دیگر بانک ها دارند؛ این مهم بایستی توسط بانک مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.