۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۰۶۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶ دسته: پول و بانک، رتبه‌بندی بانک‌ها کارشناس: احمد شاه محمدی
۰

رتبه بندی بانک ها و موسسات اعتباری که به دستور بانک مرکزی و توسط یک شرکت بانکی انجام شده، براساس صورت های مالی سال ۱۳۹۳ انجام گرفته است؛ این درحالیست که آخرین صورت های مالی منتشر شده توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری مربوط به سال ۱۳۹۴ بوده و لذا رتبه بندی انجام شده، ارزش تحلیلی و ارزیابی ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد با گذشت مدت ها از وعده رتبه بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری، بانک مرکزی این ماموریت را به شرکت «مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران» واگذار نمود و بیان کرد که تا پایان مهرماه سال جاری، نتایج رتبه بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام می شود؛ در ادامه نتایج رتبه بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری توسط این شرکت با تاخیری حدودا یک ماهه منتشر شد.

حدود ۷۰ درصد از سهام شرکت مذکور که مامور به رتبه بندی بانک‌های کشور شده است، در اختیار ۱۷ بانک و موسسه اعتباری قرار دارد و لذا واگذاری ماموریت رتبه بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری توسط بانک مرکزی به شرکتی که بانک های مختلف مالک آن هستند، یک اقدام غیرمنطقی و برخلاف قواعد بانکی است. در واقع رتبه بندی بانک ها در جهان معمولا  توسط شرکت ها و موسساتی انجام می شود که وابستگی بانکی ندارند و مستقل هستند.

رتبه بندی بانک ها بر اساس آمارهای ۳ سال پیش

با این وجود، رتبه بندی مذکور براساس صورت های مالی سال ۱۳۹۳ بانک‌ها و موسسات اعتباری انجام گرفته است؛ این درحالیست که آخرین صورت های مالی منتشر شده توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری مربوط به سال ۱۳۹۴ بوده و لذا رتبه بندی انجام شده، ارزش تحلیلی و ارزیابی ندارد. دلیل این مهم، تغییر ترکیب منابع و صورت های مالی بانک ها طی سال های اخیر است.

پیش از این نیز مسیر اقتصاد به عنوان یک رسانه فراجناحی و تخصصی با وجود هیچگونه ارتباط با بانک ها و بانک مرکزی، رتبه بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری را بر اساس صورت های مالی سال ۱۳۹۴ انجام داده بود؛ انتظار می رفت شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران با وجود دسترسی فراعمومی که به اطلاعات بانکی دارد، رتبه بندی را براساس صورت های مالی سال ۱۳۹۴ انجام می داد.

عدم ایجاد شاخص تجمیعی در رتبه بندی

اشکال دیگر در رتبه بندی شرکت مذکور این است که یک رتبه بندی کلی برای بانک‌ها و موسسات اعتباری صورت نگرفته است و خواننده نمی تواند یک نتیجه کلی درباره رتبه و وضعیت یک بانک و موسسه اعتباری، در میان سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری داشته باشد. لذا از این جهت نیز نتایج رتبه بندی انجام شده قابل استفاده برای عموم مردم نیست.

این درحالیست که مسیر اقتصاد پس از رتبه بندی بانک ها در شاخص های مختلف، نتایج تجمیعی رتبه بندی بانک ها را نیز به صورت عمومی منتشر نمود.

در نتیجه با این رتبه بندی نمی توان بانک‌های خوب و بد را از یکدیگر تفکیک کرد و ناظران، سپرده گذاران و سهامداران به عنوان مهمترین استفاده کنندگان از رتبه بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری، نمی توانند استفاده ای از رتبه بندی انجام گرفته توسط شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران داشته باشند.

ضروری است بانک مرکزی در این زمینه اقدامات جدی تر و به روز تری انجام دهد و با معرفی بانک های خوب و بد به مردم، زمینه را برای بهبود و اصلاح نظام بانکی فراهم آورد.

پینوشت:

مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) در آینده و با انتشار صورت های مالی سال ۱۳۹۵، بانک‌ها و موسسات اعتباری را برای این سال نیز به صورت جامع تر و کامل تر از سال ۱۳۹۴ رتبه بندی خواهد کرد. این رسانه تخصصی و فراجناحی آماده است در این زمینه با بانک مرکزی همکاری داشته باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.