۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۴۰۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ دسته: پول و بانک، رتبه‌بندی بانک‌ها کارشناس: احمد شاه محمدی
۳۲

برای اولین بار در کشور نتایج رتبه بندی ۳۰ بانک در سال ۱۳۹۴ توسط مسیر اقتصاد منتشر شد. این اولین بار است که این نتایج در یک رسانه منتشر می شود.

در ادامه سلسله گزارش های مسیر اقتصاد در خصوص رتبه بندی بانک ها بر اساس شاخص های مالی، این پایگاه به عنوان اولین رسانه ای که به رتبه بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری و انتشار آن پرداخته است، با استفاده از ۱۲ شاخص بانکی به رتبه بندی بانکها و موسسات اعتباری اقدام کرد.

نحوه انجام رتبه بندی بر اساس ۱۲ شاخص

در این رتبه بندی هر کدام از بانک‌ها و موسسات اعتباری در هر یک از ۱۲ شاخص بانکی، نمره ای از ۱ تا ۵ را به خود اختصاص داده اند. نمره ۱ وضعیت مناسب بانک و موسسه اعتباری و نمره ۵ وضعیت بد بانک و موسسه اعتباری را نسبت به سایر بانکها در شاخص مورد بررسی نشان می دهد. یعنی هرچه امتیاز بانک به عدد یک نزدیک باشد، نشان از موفقیت نسبی بانک و موسسه اعتباری در شاخص مذکور دارد.

در این رتبه بندی ۱۲ شاخص کفایت سرمایه، نسبت سود (زیان) انباشته به سرمایه، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات، هزینه سرانه کارکنان، سود سرانه کارکنان، هزینه به ازای هر شعبه، سود به ازای هر شعبه، نسبت تسهیلات به سپرده، نسبت سود به هزینه، نسبت سپرده به شعب، نسبت ماندگاری سپرده و نسبت پوشش نوسانات طبق روش CAMEL مورد استفاده قرار گرفته است.

نتایج این رتبه بندی که بر اساس اطلاعات ترازنامه بانک ها در سال ۱۳۹۴ تهیه شده و پیشتر در هر یک از ۱۲ شاخص منتشر شده، در جدول زیر آمده است:

رتبه در سال ۱۳۹۴ بانک و موسسه اعتباری امتیاز
۱ بانک سینا ۲۲.۷۴
۲ بانک کارآفرین ۲۳.۸۰
۳ بانک پاسارگاد ۲۴.۴۲
۴ بانک خاورمیانه ۲۵.۰۳
۵ موسسه اعتباری کوثر مرکزی ۲۶.۲۰
۶ بانک دی ۲۷.۱۴
۷ بانک شهر ۲۷.۶۴
۸ بانک پارسیان ۲۹.۳۷
۹ موسسه اعتباری ملل (عسگریه) ۲۹.۴۹
۱۰ بانک اقتصادنوین ۳۰.۱۲
۱۱ بانک حکمت ایرانیان ۳۰.۷۰
۱۲ بانک انصار ۳۱.۲۳
۱۳ بانک توسعه صادرات ایران ۳۲.۸۹
۱۴ بانک ملت ۳۳.۳۶
۱۵ بانک قوامین ۳۴.۳۲
۱۶ بانک سامان ۳۴.۵۱
۱۷ بانک صادرات ۳۵.۸۳
۱۸ بانک تجارت ۳۶.۶۸
۱۹ بانک صنعت و معدن ۳۷.۴۹
۲۰ بانک آینده ۳۸.۴۶
۲۱ بانک سپه ۳۹.۷۲
۲۲ بانک توسعه تعاون ۳۹.۷۴
۲۳ بانک ملی ۴۱.۱۳
۲۴ بانک مسکن ۴۱.۵۹
۲۵ پست بانک ۴۲.۲۸
۲۶ بانک گردشگری ۴۳.۴۶
۲۷ بانک کشاورزی ۴۴.۷۶
۲۸ بانک سرمایه ۴۵.۹۵
۲۹ بانک ایران زمین ۴۵.۹۸
۳۰ بانک رفاه کارگران ۴۶.۴۲

رتبه بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال ۱۳۹۵ به زودی

صورت های مالی برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری برای سال مالی ۱۳۹۵ منتشر نشده است؛ مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) در آینده و با انتشار صورت های مالی سال ۱۳۹۵، بانک‌ها و موسسات اعتباری را برای این سال نیز به صورت جامع تر و کامل تر از سال ۱۳۹۴ رتبه بندی خواهد کرد.

  1. از آقای شاه محمدی تشکر میکنم با این مطالب خوبی که میگذارن......
    واقعا مفید بود.

    ۸۱۰
  2. ممنون از مطالب مفیدتون
    با توجه به نمره بندی از خوب ۱ تا بد ۵ برای ۱۲ معیار بنابراین بدترین بانک باید ۶۰ امتیاز و بهترین بانک باید ۱۲ امتیاز داشته باشه.
    چطوری بانک ملی و بانک رفاه در این رده بندی جزو بدترین بانکها هستند.
    همچنین این رده بندی با موضوع زیان انباشته بانکها دارای سنخیت نمیباشد.
    بهتر بپرسم، در حال حاضر با توجه به توضیحات به کدوم بانک میشه اعتماد کرد.
    ممنون میشم که برام توضیح بدید

    ۸۱۷
  3. *گرفتن نمره ۱۲ یا ۶۰ در صورتی درسته که یک بانک در همه شاخص ها بهترین وضعیت و یا بدترین وضعیت رو داشته باشه. حال اینکه اگه شما به سایر مطالب رجوع کنید می بینید که اینطوری نیست.
    * به خاطر وضعیتشون در شاخص ها امتیاز پایینی بدست آوردن.
    * باید گفت بانکهای بزرگ و دولتی به خاطر حمایت دولت و بانک مرکزی دچار مشکل نمی شوند و بهتر اینکه بگوییم مشتریان این بانکها دچار مشکل نمی شوند.

    ۲۷
  4. فقط بانک کشاورزی همه چیزش عالیه مخصوصا موبایل بانک جدیدش و خدمات الکترونیکیش دولتی هم هست و توی خیلی چیزا پیشتازه

    ۹۱۱
  5. مراقب بانک آینده باشید وضعیتش بدجوری خرابه

    ۲۰۲۲
  6. ممنون. شما که اطلاع دارید میشه بیشتر توضیح بدید. خرابه یعنی چی. همینطور که نمیشه نظر داد. لطف کنید مستندات ارایه کنید که مردم بهتر درک کنند. من کلی پول اونجا دارم. این حرف شما چه معنی دارد. لطفا توضیح بدید.

    ۵۴
    • آقای محترم بانک آینده بهترین بانک ایران درسال۲۰۱۷ و۲۰۱۸ ازسوی نشریه بنکر انتخاب شده لطفا جوسازی نکن

      ۷۱۲

      • این حرفا تابحال سه چهارساله میزنن پشت بانک آینده. چون بانک خوبیه. پول خوب میده.. هم مدافع فرهنگ و تمدن کشوره هم بلده کجا سرمایه گذاری کنه. ایران مال. بازار مبل ایران. بازار موبایل ایران.. خرید و بازسازی خانه مدرس در محله سرچشمه و خرج عواید موزه برای پژوهش و اسناد تاریخی. حامی اصلی موزه لوور.. بهترین بانک ایران از سوی بنکر. یورومانی.. دیگه چی بگیم.. تازه اگه کمتر از صدمیلیون داشته باشی که چرا میترسی پولت تو صندوق ضمانت سپرده بانک مرکزی تضمینه.. بانک آینده هم اونجا حق عضویتشو داده.

        ۲۱۷

    • اولا نرخ کفایت سرمایه در این بانک در سال ۹۵ نزدیک به ۲ میباشد(نرخ استاندارد کفایت سرمایه بر اساس کمیته بال ۸ میباشد) و کمتر از آن مطلوب نمیباشد و نرخ ۲ حالت بحرانی میباشد که می بایست سرمایه خود را افزایش دهد ثانیا اگر وضعیت این بانک‌مطلوب بود دلیل ادغام آن با بانک سپه چیست

      ۳۱

  7. بد ترین و عقب مانده ترین بانک از نظر خدمات بانک رفاه و بهترین بانک پاسارگاد میباشد. کارکنان بانک رفاه غیر از کارت ملی هیچ سند دیگری مانند شناسنامه جدید با شماره ملی - گذرنامه - گواهینامه - اثر انگشت و تجمیع همه مدارک و اشرنگشت را هم نه میفهمند و قبول ندارند . این موضوع باعث مشکلات زیاد مراجعین میشود اما در بانک پاسارگاد با وجود دستگاه انگشت نگار نیاز به مدارک فوق هم نیست و در صورت همراه نداشتن کار شما را انجام میدهند . در بقیه بانک ها با داشتن شناسنامه جدید کار انجام میدهند . بدبختی بازنشستگان تامین هم اینست که اجبارا گرفتار این بانک عقب مانده اند

    ۶۱۲
  8. همانطور که ملاحظه می کنید اطلاعات ارائه شده له یاعلیه بانکها نیازمندتجزیه وتحلیل تخصصی وجامع است وهریک از بانکها نیز برای دفاع ازوضعیت مالی واعتباری خود ادعاهایی دارند.تحلیل اقتصادی آنقدرقلمرو وسیعی دارد که گاه برپایه این یا آن تحلیل وتئوری می توان بانکی رادرآن واحددر اوج قدرت یا ورشکستگی جلوه داد. صداقت نویسندگان این مطالب هم محل تردید است...از اینرو صرفنظرازبیان حقیت وضعیت فعلی بانکها...بنظر می رسدبانک مرکزی به عنوان متولی اصلی امور مالی واعتباری کشوروظیفه دارد بطور شفاف با ملتی که عموما نه از این امور سردرمیآورد ونه فرصت و دانش بررسی این آمار وارقام رادارد ، بطور شفاف وساده سخن بگوید وبا اعلام تنها یک رتبه بندی همه جانبه به این بحث ها پایان دهد.اگر چه بنده متاسفانه این میل باطنی را درمتولیان امور اقتصادی ،بانکی ومالی کشورنمی بینم!!!

    ۰۵
  9. توو خصوصي ها
    پاسارگاد ( خدمات حضوري خوب كارمندان مودب ،شعبات زياد، خدمات اينترنتي عالي)
    سامان ( خدمات اينترنتي عالي)
    توو دولتي ها
    ملت ( خدمات خوب و گستردگي )
    ملي ( معتبر بودن و در دسترس بودن ضمن اينكه اكثر مراكز دولتي با اين بانك كار ميكنن ي وقت هايي لازمت ميشه هرچند با خدمات ضعيف و كارمندان افتضاح و بي ادب )

    ۳۲۷
  10. بانک های دولتی افتضاح هستند همین امروز دستگاه من که حداقل ماهی چهار میلیون تراکنش داشت را بخاطر تراکنش کم جمع آوری کردن این خنده داره واقعا بانک مسکن حساب داشتم فردا تمام حسابم را منتقل میکنم به پاسارگاد

    ۴۷
  11. سلام
    کسی از بانک سرمایه اطلاع داره چجور بانکیه مورد اعتماد هست یا نه
    میشه اعتماد کنیم به این بانک؟؟؟؟

    ۶۱
    • بانک سرمایه تو بورس زیان انباشته داشته. برو اینترنت بورس نیوز رو سرچ کن. اسم بانک تجارت و صادرات اولین گزینه هاست که زیان ده شدن حسابی. سرمایه.. دی.. گردشگری هم تو رده های بعدیه.. پاسارگاد که اصلا صورت مالیش رو نمایان نمیکنه ببینی چجوریاست.. بانک آینده امسال و پارسال بهترین بانک ایران از طرف موسسه یورومانی شناخته شده. سود خوبی هم میده.. منم اونجا حساب دارم. البته پارسیان هم دارم که خبرای خوبی ازش نشنیدم. اونم زیان داده اما چون وابسته ب ایران خودرو هست میشه تحملش کرد یجورای

      ۵۸

  12. لطفا در مورد چیزی که علم و آگاهی ازش ندارید اینطوری سطحی عوامانه نظرندهید.

    ۱۵
  13. متاسفانه بنا بر استاندارد جهانی اکثر بانک های ایرانی ورشکسته و تراز مالی منفی دارند به دلیل دیون مطالبات مشکوک الوصول و هزینه های بالای خود وبنگاه داری ....و
    بانک و موسسات زیر سالها است که نمادشان بسته است به دلیل عدم شفافیت
    بانک پاسارگاد ایران زمین گردشگری موسسه کوثر
    بانک ها و موسسات زیر کمتر از قیمت صد تومان در بورس معامله می شوند
    حکمت صادرات تجارت سرمایه دی

    ۲۰
    • سلام و درود
      ایا کسی از صندوق های سرمایه گذاری مثل اباد بانک مسکن هم اطلاعاتی دارد؟.ممنون

      ۱۰

      • سلام من صندوق اباد بانک مسکن حساب دارم چون هم یک بانک دولتی وای صندوق بازدهی های متفاوتی داشته چون مبلغ ۵درصد صندوق در بورس سرمایه گذاری میشه ولی در کل خوب بوده حتی دو دوره هم سود بالای ۲۵ درصد واریز شد و همچنین کارمند ای.خوبی دارن ومن راضیم

        ۱۳

  14. از گنجینه امید که قبلا مال بانک سپه بوده کسی اطلاع دارد.ممنون
    ایا ضمانت این صندوق ها اداره بورس هست؟

    ۱۰
  15. سلام من خودم بانک گردشگری شعبه فردوسی حساب دارم ولی کارمندان خوبی نداره فقط ریس بانک خوبی داره ویه کارمند خانم داره دیگه بقیه اعصاب خوردکنی من خودم الان بانک اینده حساب بازکردم

    ۲۵
  16. سلام بانک اینده یکی از بدترین بانک هاست
    خیلی وضعیتش خرابه
    شعبه خیلی کم داره موسسه محله ای دو تا دفتر داره اون وقت تو شهر به این بزرگی یک شعبه داره
    دستگاه کارت خوانشم اصلا خوب نیست پشتیلانی نداره
    اومده با بیمه ایران قرداد بسته نمتونه هیچ گونه پشتیبانی انجام بده
    وقتی نمیتونی چرا قرداد میبندی چند بار بیمه گفته از دستگاهها استفاده نکنید چند بار خواسته جمع کنه
    در کل بدترین بانک ایرانیه

    ۸۴
  17. با سلام بانک قرض الحسنه رسالت بانک خوبی کل وامها با کارمزدش ۲ درصد است

    ۰۴
  18. فقط بانک قرض الحسنه رسالت به نحو احسنت وام میدهند..من که واقعا راضی ام

    ۰۰
  19. سلام بنظر من بهترین بانک بانک کارآفرین هستش
    چون بانک بی حاشیه ای هستش خدماتشم خوبه

    ۳۳
  20. بانک سامان بادمجون ترین بانک دیگه هرچی بدی بگم کم گفتم
    به بهانه کرونا اصلاً پول نقد نمیگیرن بهانه کردند که پول نمیگیرند
    یک وضعی اصلاً

    ۲۱
  21. سلام بانک تجارت و صادرات بانکهای خیلی کاملی هستن.بانک توسعه تعاون هم خیلی خوب شده.

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.