۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۲۸۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ دسته: تولید
۰

عربستان علاوه بر ۲ شهرک گردشگری صحرایی با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلار، قصد دارد ۵۰ جزیره کوچک موجود در دریای سرخ این کشور و همچین ۳۴ هزار کیلومتر از سواحل این دریا را به مناطق هدف گردشگری تبدیل نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد اقتصاد کشور عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت، در طول بیش از نیم قرن اخیر به طور گسترده ای به فروش نفت خام وابسته بوده است.

با اینحال مقامات این کشور اخیرا تلاش های متعددی را برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی آغاز کرده اند. رونق گردشگری یکی از مهمترین برنامه های این کشور برای اصلاح اقتصادی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

رونق گردشگری به منظور کاهش وابستگی به نفت

یکی از برنامه های اصلی عربستان برای کاهش وابستگی به نفت رونق گردشگری عنوان شده است. در بین برنامه های گردشگری نیز گردشگری صحرایی یکی از برنامه های اصلی کشور عربستان است. در حال حاضر عربستان در حال حمل هزاران کیلومتر مربع خاک به صحراهای داخلی است تا با ساخت شهرهای هدف گردشگری بخشی از وابستگی خود به نفت را کاهش دهد.

ایجاد اشتغال، مزیت رونق گردشگری

رونق گردشگری میتواند علاوه بر کاهش وابستگی به منابع حاصل از فروش نفت، مزایای دیگری همچون ایجاد اشتغال گسترده و پایدار و همچنین افزایش سرمایه گذاری خارجی و داخلی را در پی داشته باشد. رونق گردشگری یکی از برنامه های اصلی اغلب کشورهای پیشرفته جهان برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی است.

ساخت شهرک های اقتصادی ۱۰ میلیارد دلاری برای جذب گردشگری صحرایی

روی آوردن به بخش گردشگری در کشور عربستان از مدتی بعد از کاهش قیمت نفت و تأثیر قابل توجه آن بر کاهش درآمد دولت و ایجاد کسری بودجه گسترده آغاز شد. با اینحال این روند در طول ماه های اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته است. تنها در طول یک ماه اخیر کشور عربستان دو برنامه توسعه ای در بخش گردشگری را رونمایی کرده است.

طبق اعلام کشور عربستان قرار است با هدف رونق گردشگری صحرایی، منطقه های مختلفی در داخل صحرا برای ساخت شهرک های اقتصادی در نظر گرفته شود.

دو منطقه در طول یک ماه اخیر برای این منظور در نظر گرفته شده که مساحت یکی از آن ها بزرگتر از مساحت کشور بلژیک است و ابعاد دیگری نیز به اندازه شهر مسکو خواهد بود. این شهرک های اقتصادی قرار است به مناطق ویژه زیرساختی، گردشگری، صنعتی، مالی و سرگرمی تبدیل شوند که ساخت هرکدام هزینه ای بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار خواهد داشت.

برخی از مناطقی که کشور عربستان در طول ماه های اخیر برای ساخت شهرک های اقتصادی در نظر گرفته است در شکل زیر نشان داده شده است.

طبق گفته مسئولین اجرایی ساخت این شهرک ها برخی از این پروژه ها از سال ها پیش در نظر گرفته شده بودند اما تا پیش از کاهش چشمگیر قیمت نفت، با وجود منابع مالی گسترده عربستان، روند پیشرفت آن ها بسیار کند بوده است.

با اینحال بعد از کاهش قیمت نفت و کاهش قابل توجه بودجه عربستان، تعداد پروژه ها افزایش یافته و روند ساخت آن ها با سرعت زیادی دنبال میشود.

توجه به ظرفیت های مغفول اقتصاد داخلی در برنامه چشم انداز ۲۰۳۰

عربستان در ماه آوریل گذشته برنامه چشم انداز سال ۲۰۳۰ خود را باهدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی منتشر کرد. در این برنامه ساخت شهرک های اقتصادی نقش قابل توجهی در نجات و اصلاح اقتصادی کشور عربستان دارد.

مقامات کشور عربستان در برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ اعتراف کرده اند که در طول دهه های اخیر توجه چندانی به ظرفیت های گسترده اقتصاد داخلی، همچون رونق گردشگری نداشته اند و اعلام کرده اند که قصد دارند با توجه به ظرفیت های داخلی اقتصاد عربستان را اصلاح نمایند.

پروژه دریای سرخ، پروژه دیگر عربستان برای جذب گردشگران خارجی

کشور عربستان در برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ پروژه های گسترده ای برای رونق گردشگری در نظر گرفته که یکی از مهمترین آن ها پروژه دریای سرخ است.

عربستان قصد دارد ۵۰ جزیره کوچک موجود در دریای سرخ این کشور و همچین ۳۴ هزار کیلومتر از سواحل این دریا را به یک منطقه هدف گردشگری تبدیل نماید.

هدف این پروژه جذب گردشگران لوکس و ثرومند از سراسر دنیاست. همچنین قرار است منابع مالی لازم برای این پروژه از «صندوق سرمایه گذاری عمومی» کشور عربستان پرداخت شود که دارایی های خارجی عربستان در آن نگهداری میشود.

کشور عربستان علاوه بر پروژه دریای سرخ پروژه های متعدد دیگری همچون پروژه های «علی فیصلیا»، «شهر سرگرمی»، «شهر اقتصادی پادشاه عبدالله»، «منطقه مالی پادشاه عبدالله»، «شهر اقتصادی دانش» و «شهر اقتصادی شاهزاده عبدالعزیز بن مساعد» را نیز برای رونق گردشگری، توسعه تولید و اشتغال و همچنین کاهش وابستگی از درآمدهای نفتی در نظر گرفته است.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.