۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۹۵۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: مسعود صباغی
۰

سیدمرتضی بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در هفته های اخیر طی مصاحبه هایی، به ۲۲ نکته مهم در خصوص فعالیت های اقتصادی این آستان اشاره کردند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، گزارش های متعددی توسط مسئولان آستان قدس رضوی از عملکرد اقتصادی این نهاد در رسانه ملی و دیگر رسانه ها طی هفته های اخیر مصادف با دهه کرامت، ارائه گردیده است.

این گزارش خلاصه ای از نکات ۲۲ گانه ای است که توسط سیدمرتضی بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این مدت بیان شده است:

تدوین ۳۰ برنامه برای آستان در سال ۱۳۹۵

سیاست های راهبردی آستان قدس در ۶ سرفصل و ۳۰ برنامه شامل برنامه های اقتصادی، فرهنگی و خدماتی در اوایل سال ۹۵، پس از گذشت حدود ۲ ماه از شروع فعالیت آیت الله رئیسی تدوین و ابلاغ شد.

در بخش اول این سند که سیاست های عمومی آستان قدس می باشد، این موارد آمده است:

  1. رعایت اصول و احکام شرع انور و صیانت از جایگاه و شان معنوی آستان قدس رضوی در تمام امور
  2. زائرمحوری، اصل حاکم بر تمام امور آستان قدس رضوی
  3. هماهنگی و هم‌راستایی با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

این سیاست ها (سیاست های عمومی) بر تمام ارکان، اجزا، فعالیت ها و برنامه های آستان قدس رضوی حاکم است و نقش محوری در تفسیر و فهم سایر سیاست ها دارد.

بر این اساس ۱۰ کارگروه از جمله کارگروه های زائر، موقوفات، اقتصادی، سلامت و کارگروه فناوری تشکیل گردید.

همه برنامه ها با شاخص های تدوین شده قابل اندازه گیری است

کارگروه ها عوامل حیاتی برای یک برنامه ریزی موفق را تدوین کردند. در سال ۱۳۹۶ برای اجرای برنامه، ۴۸۵ شاخص و ۱۷۵ عوامل حیاتی داریم که در بدنه بودجه و برنامه سال ۹۶، شامل ۲۳۷ برنامه عملیاتی شد که به این ترتیب فعالیت های همه برنامه های ما قابل اندازه گیری است.

گزارش عملکرد آستان را برای مردم منتشر می کنیم

گزارش عملکرد واقعی بخش های مختلف آستان قدس را با این شاخص ها اندازه گیری و در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

احداث زائرشهر با ظرفیت ۲۰ هزار نفر

یکی از سیاست های تولیت جدید آستان قدس رضوی که برگرفته از منشور هفت گانه حکم مقام معظم رهبری است، تکریم زائر و زائر محوری است که گام های زیادی در این باره برداشته شده که ساخت زائر شهر یکی از آن هاست.

زائر محوری و تکریم زائران در اولویت نخست این آستان است.

از ابتدای سال ۹۵ تا کنون نزدیک به ۴۰۰ هزار زائر زیارت اولی به حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) مشرف و میهمان آستان قدس رضوی شده‌اند.

بخشی از فاز نخست زائر شهر با ۷۵ سوئیت در ۳۵ هکتار زمین افتتاح گردیده است.

واقفی این زمین را در حدود چند ده سال قبل شاید بیش از ۱۰۰ سال پیش که اطلاعات آن منتشر خواهد شد، وقف کرده بود تا زائران پیاده در آن جا توقف و رفع خستگی کنند، سپس وارد حرم شوند که اکنون زائرسرا شده است.

اگر فازهای دوم و سوم این زائرسرا راه اندازی شود همزمان حدود ۲۰ هزار زائر می توانند پذیرش شوند. فاز اول و دوم هر کدام دارای ظرفیت ۴۵۰۰ نفر و فاز سوم دارای ظرفیت ۱۱ هزار نفر می باشد.

در کنار این زائرشهر یک آشپزخانه ۵۰ هزار نفری هم ساخته شده است که در هر وعده ۵۰ هزار غذا را در اختیار زائران قرار می دهد.

ساماندهی کارخانجات و فعالیت های اقتصادی در دستور کار

در حکم رهبری برای تولیت آستان قدس که به منشور هفتگانه نیز معروف شده است، به ساماندهی کارخانجات و فعالیت های اقتصادی آستان قدس در بند هفتم آن اشاره شده است.

در جهت تدوین سیاست های کلان آستان قدس رضوی در حوزه اقتصاد، کارگروه اقتصادی با دعوت از کارشناسان و اقتصاددانان طی جلسات متعددی در تهران برگزار گردید. در واقع باید ها و نیاید های فعالیت های اقتصادی آستان قدس در آن جا جمع بندی شد.

تحقق اقتصاد مقاومتی و شفافیت، سیاست جدید آستان قدس رضوی

بخش پنجم از سند سیاست های کلان آستان قدس رضوی در خصوص فعالیت های اقتصادی آستان است که برخی موارد آن به شرح زیر است:

  • خدمت به زائران و مجاوران به ویژه محرومان و مستضعفان و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، جهت گیری حاکم بر تمام فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی است
  • تفکیک بخش امداد مستضعفان از فعالیت‌های اقتصادی و موقوفاتی
  • استقرار مدیریت بهینه در تمام فعالیت‌های اقتصادی
  • فراهم آوردن امکان مشارکت مردم به ویژه کارآفرینان، مخترعان و نخبگان کشور با اولویت دادن به اقشار محروم جامعه
  • چابک‌سازی، بازمهندسی و کاهش تصدی‌گری در فعالیت‌های اقتصادی
  • جلب اعتماد جامعه با عملکرد مناسب، گزارش‌دهی دقیق و شفاف مالی، اطلاع رسانی مناسب و اعمال سیاست‌های قاطع ارتقای سلامت مالی و اقتصادی
  • توجه به قوانین حاکم بر وقف در انجام فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی

تغییر در ساختار اقتصادی آستان در قالب چند هولدینگ

در هیئت مدیره سازمان اقتصادی رضوی که امین سهام بقیه شرکت هاست و همه شرکت ها زیر مجموعه آن است، سیاست ها تدوین و بایدها و نبایدها مشخص شد و به تصویب تولیت آستان قدس رضوی رسید و ساختار جدید اقتصادی این آستان در قالب چند هولدینگ تغییرات اساسی یافت.

سودده کردن شرکت های زیرمجموعه آستان با سهم کمتر از ۵۰ درصد

شرکت های زیان ده و شرکت هایی که آستان قدس زیر ۵۰ درصد در آن ها سهام دارد، احصاء شد تا اگر توان رساندن آن ها به سوددهی را داشتیم انجام بدهیم که کار اساسی در این باره انجام شد و بایدها و نبایدهای حوزه های اقتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی مشخص گردید.

سال ۹۶ سال سازمان دهی تشکیلات و شرکت های اقتصادی حول محور اقتصاد مقاومتی است که گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

توسعه اشتغال در حوزه مواد غذایی مردم

در حوزه توسعه اشتغال در زمینه هایی که ارتباط با قوت مردم دارد، کارهای خوبی در زمینه کشاورزی، دامداری و مجموعه های کشت و صنعت آستان قدس با توجه به محدودیت آب و اهداف موقوفات صورت گرفت؛ از جمله نوع کشت، نوع بذر و استفاده از فناوری های نوین.

کارخانجات متعلق به آستان موقوفه است

برخی از کارخانجات موقوفه است و نحوه هزینه کرد درآمد ناشی از موقوفه نیز مشخص شده است. برخی دیگر از کارخانجات نیز با درآمد مربوط به موقوفات آستان قدس خریداری و یا در ازای طلب از دولت به آستان قدس واگذار شده است که باز هم در حکم موقوفه است.

تجهیزات آستان از تولیدات داخلی تهیه می شود

کلیه تجهیزات مورد نیاز آستان سعی شده است که از تولیدات داخلی و به‌وسیله شرکت‌های آستان قدس تهیه شود، به‌عنوان نمونه درهای آستان به‌وسیله این شرکت‌ها ساخته می‌شود و حتی در بقاع متبرکه دیگر نیز از این تولیدات استفاده می‌شود.

بر شرکت های آستان قانون تجارت حاکم است

بر شرکت های تابع آستان قدس رضوی، قانون تجارت حاکم است. بر مینای همین قانون مثل همه شرکت های دیگر، گزارش مالی تهیه می شود. سازمان حسابرسی، بازرسی و مدیریت خدمات با نیروهای خوب که متعلق به خود آستان قدس بود از نظر حسابرسی، گزارش مالی مجامع را از عملکرد شرکت ها تهیه می کردند.

مسئله مهم دیگر برگزاری به موقع و دقیق مجمع عمومی شرکت ها بود که در سال ۹۵، تمام مجامع برگزار گردید و صورت های مالی به سازمان مالیاتی کشور ارسال گردید.

دستور آیت الله رئیسی به ورود نهادهای نظارتی برای بررسی فعالیت های اقتصادی آستان

پس از شروع به کار آیت الله رئیسی، دستور دادند که نهادهای نظارتی ۱۰۰ درصد بیرونی باید وارد شوند تا و شک و شبهه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی این آستان وجود نداشته باشد.

بر همین اساس با شرکت مؤسسه مفید راهبر قرارداد بستیم که این شرکت مورد تایید سازمان حسابرسی است و با آستان ارتباطی ندارد تا در حسابرسی دقت های لازم انجام شود.

موقوفات از مالیات معاف هستند

از سال ۹۰۰ هجری شمسی که قدم های نخست قانون گذاری برای موقوفات برداشته شده تاکنون این گونه بوده است که سازمان های موقوفات و آستان قدس رضوی، از نظر شرعی و قانونی از پرداخت مالیات معاف بودند.

آستان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی معاف نیست

در بخش معافیت از مالیات، آستان قدس در زمینه مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های تکلیفی، معافیت ندارد.

برای مثال در زمینه مالیات بر ارزش افزوده، آستان قدس ۵۳ میلیارد تومان در سال ۹۵ به دولت پرداخته است.

معافیت مالیاتی شرکت های آستان بر اساس حکم رهبری

دفتر مقام معظم رهبری در آذر ماه سال ۹۵ طی ابلاغیه ای خطاب به تولیت آستان قدس رضوی نظر معظم له را درباره معافیت های مالیاتی این نهاد اعلام کرد.

بر اساس این حکم و در راستای ایجاد شفافیت و همچنین رقابت پذیری در بازار توصیه گردیده است که که مالیات شرکت ها و مؤسسات، برابر مقررات محاسبه و پرداخت و به صورت جمعی-خرجی عیناً به آستان برگشت داده شود.

صورت های مالی شفاف و مالیات محاسبه می شود اما به آستان برگردانده می شود

در بخشی از حکم رهبر انقلاب در خصوص مالیات آستان قدس رضوی آمده است:

درآمدهای آستان و شرکتها و مؤسسات وابسته از پرداخت هرگونه مالیات معاف می باشند؛ البته این حکم شامل مالیات های تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد، لکن چون فعالیت های اقتصادی باید شفاف و رقابت پذیر باشد، توصیه می شود که مالیات شرکتها و مؤسسات برابر مقررات محاسبه و پرداخت و به صورت جمعی-خرجی عیناً به آستان برگشت داده شود.

در عین حال بر اساس رهنمود و حکم حضرت امام خمینی(ره) و حکم اخیر مقام معظم رهبری با سازمان امور مالیاتی قرارداد بستیم و آن ها گزارش مالیاتی خود را تهیه و اظهارنامه ها را بررسی می کنند.

همچنین با هماهنگی بانک مرکزی یک حسابی ایجاد شده است و مالیات‌هایی که از شرکت‌های آستان گرفته می‌شود در مسیر همان موردی که واقف خواسته است خرج می‌شود و یا اگر مطلق باشد خرج توسعه آستان قدس می‌شود.

بر این اساس اظهارنامه مالیاتی همه شرکت های اقتصادی و مؤسسات آستان قدس را به موقع به سازمان امور مالیاتی فرستادیم.

مالیات شرکت ها در مسیر موقوفات هزینه می شود

در حقیقت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های تکلیفی دقیقا پرداخته شده و به خزانه دولت واریز می شود. اما مالیات هایی که مربوط به شرکت های اقتصادی است اخذ شده، اما دیگر در اختیار دولت قرار نمی گیرد و بر اساس توافقات انجام شده با نظارت دولت در مسیر نیت واقف در موقوفات هزینه شود.

تا آخر شهریور اطلاعات موقوفات برای مردم منتشر می شود

کلیه موقوفات قرار است در سیستمی گذاشته شود و در آن به مردم گزارش شود که هر موقوفه چقدر درآمد دارد و نیت واقف آن چه بوده است و اکنون آن درآمد در چه موردی صرف شده است، که این اطلاعات تا آخر شهریور کامل می‌شود و سپس در یک سیستمی قرار داده خواهد شد تا عموم مردم از آن مطلع شوند.

بدهی دولت به آستان ۳.۵ هزار میلیارد تومان

تا اواخر سال ۱۳۹۵ دولت ۳۴۵۰ میلیارد تومان به آستان قدس بدهکار بود که این باعث دغدغه تولیت و مسئولین آستان شده است و دولت نیز باید این مطالبات را غیر از مطالبات دیگر بداند چرا که دغدغه آن وجود دارد که نیت واقفین در مورد وقف خود عملیاتی شود.

ایجاد ۱۰۰۰ شغل در مناطق استان خراسان از طریق احیای قنات

تاکنون ۳۶ جلسه هفتگی کمیسیون امداد مستضعفان در آستان قدس رضوی زیر مجموعه هیأت امنای آستان قدس رضوی برگزار شده است که در این جلسات برای اشتغال و کمک رسانی و توانمندسازی مناطق محروم برنامه های وسیعی طراحی شده است.

در چندین نقطه از خراسان رضوی با کارشناسی‌های جهاد کشاورزی احیاء ۱۱۰ قنات در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد معادل سرمایه‌ای که مردم برای احیاء آن‌ها ارائه می‌دهند، آستان قدس رضوی نیز سرمایه گذاری کند و ۳۳ قنات به مرحله اجرا رسیده و پیش بینی ایجاد ۱۰۰۰ شغل و یاری به عرصه معیشتی محرومان آن مناطق با همین احیاء قنوات کرده‌ایم.

کشت گلخانه‌ای در ۱۰۰ هکتار زمین که آب و مدیریت علمی آن با آستان قدس رضوی است، از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است که آن‌ها را با مشارکت فارغ التحصیلان این رشته از میان مردم به بهره برداری می‌رسانیم.

ساخت ۵۰۰ واحد مسکن در مشهد برای زوج های جوان

درحوزه مسکن ساخت ۵۰۰ واحد در مشهد برای زوج های جوان آغاز شده تا ۱۸ ماهه ساخته شود.

در خراسان جنوبی هم در فاز نخست حدود ۱۲۰ واحد برای زوج های جوان در حال ساخت است و در سرخس هم ۱۰۰ واحد مسکونی در اختیار محرومان قرار خواهد گرفت. در انابد کاشمر هم ۱۰۰ واحد و در درگز ۱۰۰ واحد در نظر گرفتیم که زمین آن بر عهده آستان قدس است و با کمک خیران و کمیته امداد به محرومان شناسایی شده واجد شرایط واگذار می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.