۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۸۴۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

کشور چین اعلام کرده است که در راستای توسعه جاده ابریشم جدید خود قصد دارد با سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلاری و با هدف اتصال دریای جنوبی چین به تنگه مالاکا، یک خط ریلی ۶۸۸ کیلومتری در امتداد سواحل مالزی احداث نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین و مالزی اعلام کرده اند که در راستای پروژه های زیرساختی ابرپروژه جاده ابریشم چین، احداث خط ریلی ۶۸۸ کیلومتری مالزی نیز با سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلاری در دستور کار کشور چین قرار گرفته است.

ساخت خط ریلی ساحلی کشور مالزی که از شرق این کشور در کنار دریای چین جنوبی و مرز بین مالزی و تایلند، تا جنوب غربی این کشور و تنگه مالاکا امتداد دارد، به عنوان بخشی از پروژه جاده ابریشم جدید چین، توسط این کشور آغاز شده است. این خط ریلی ۶۸۸ کیلومتر طول دارد و پیش بینی شده است که ساخت آن هزینه ای بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار خواهد بود که از سوی کشور چین تأمین مالی خواهد شد.

یکی از مقامات وزارت خارجه کشور چین در این خصوص گفته است: «برای کشور چین روابط دوجانبه با کشور مالزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو کشور چین در نظر دارد تا با سرمایه گذاری در این کشور به توسعه منافع مشترک با مالزی دست یابد.»

ساخت خط ریلی کشور مالزی به عهده «شرکت ساخت مسیرهای ارتباطی چین» است و قرار است تا سال ۲۰۲۴ میلادی ساخت این خط ریلی به اتمام برسد.

کشورهای چین و مالزی مرز مشترک زمینی ندارند ولی کشور مالزی یکی از همسایگان دریایی کشور چین محسوب میشود. یکی از اهداف چین از احداث خط ریلی مالزی، اتصال دریای چین به تنگه مالاکا از طریق خطوط ریلی است تا بتواند از وابستگی خود به این تنگه استراتژیک بکاهد.

در حال حاضر بخش قابل توجهی از محصولات وارداتی و صادراتی کشور چین در مسیر خود از تنگه مالاکا عبور میکنند و اتکای کشور چین به این تنگه به قدری زیاد است که کوچکترین حادثه ای در این منطقه مخاطرات زیادی برای این کشور به همراه خواهد داشت.

از این رو یکی از برنامه های اصلی کشور چین ایجاد راه های موازی با تنگه مالاکا است. مسیرهایی همچون خط ریلی از کشور پاکستان، خط ریلی از کشور مالزی و همچنین خط ریلی از کشور میانمار جزء راه های مد نظر چین برای دور زدن تنگه مالاکا و کاهش وابستگی به این تنگه است.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.