۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۷۱۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

مقایسه سیاست دو دولت هند و ایران در زمینه حمایت از تولیدات کشاورزی در مسئله پیاز، حاوی نکاتی ارزنده از شیوه مدیریت بازار و الگوی اقتصاد مقاومتی در ایران است که می تواند مورد استفاده دیگر کشورها نیز قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) بر اساس آمارهای منتشر شده، قیمت عمده فروشی پیاز در شهرهای بزرگ هند به ۳۰ تا ۴۰ روپیه (هر روپیه حدود ۶۰ تومان) در هر کیلوگرم افزایش یافته است.

چنانچه بر اساس گزارش های میدانی از بازار عمده فروشی پیاز در هندوستان، سه شنبه هفته گذشته متوسط ​​قیمت عمده فروشی پیاز ۷.۴ درصد افزایش پیدا کرده که این افزایش در قیمت برای پنجمین مرتبه در طی هفته های گذشته بوده است.

طبق گفته رئیس انجمن بازرگانان این کشور، این محصول بدلیل بروز سیلاب در شهرهای گجرات و راجستان که از مراکز مهم تولیدی پیاز می‌باشد، با کاهش عرضه مواجه شده که افزایش قیمت آن را در بازار هند به دنبال داشته است.

در این راستا مقامات کشور هندوستان قصد دارند با واردات پیاز از کشور مصر، افزایش قیمت این محصول را در کشور خود کنترل نمایند.

واردات از مصر، سیاست دولت هند برای کاهش قیمت پیاز

به گفته رئیس کمیته بازار محصولات کشاورزی هند، کمیته بازار دولت هند با استفاده از نظرات معامله گران پیاز در این کشور افزایش قیمت پیاز را تا یک ماه دیگر تایید کرده و برای جلوگیری از این افزایش قیمت واردات محصول را به دولت این کشور پیشنهاد داده است.

اعتراض کشاورزان به واردات پیاز و اعتصاب

بعد از این تصمیم مقامات هندی، کشاورزان پیازکار این کشور روز چهارشنبه با انتشار گزارش اعتراضی خواستار جلوگیری از واردات این محصول به بازارهای کشور شدند.

این کشاورزان همان روز در ادامه اعتراضات، عرضه محصولات خود را در بازار قطع کردند.

گفتنی است رئيس جمهوری هند هم گزارش های مربوط به کمیته بازار این کشور را مبنی بر واردات پیاز تایید کرده و اعلام کرده است: طبق اخبار رسیده ترانزیت حاوی پیاز در ۱۵ روز آینده وارد این کشور میشود.[۱]

حمایت از تولید داخلی، سیاست دولت ایران برای کاهش قیمت پیاز

همانطور که در هفته های گذشته گزارش های آماری بازار ایران، نشان از افزایش قیمت پیاز به دلایل مختلف از جمله کاهش تولید این محصول در سال جاری و مخاطرات طبیعی می داد، اما وزارت جهاد کشاورزی توانست با مدیریت خوب خود این مسئله را بدون نیاز به واردات مهار کند.

با اینکه واردات همواره راحت ترین اقدام برای دولت‌های دارای نفت به شمار می رود، وزارت جهاد کشاورزی ایران ترجیح داد با حمایت از عرضه محصولات داخلی و مدیرت آن طی مدت یک‌ماه در بازار، افزایش قیمت این محصول را در بازار مهار کند.

چنانچه طبق اعلام مسئولین، نیاز بازار پیاز به جای واردات از کشورهای دیگر، از شهرهای تولیدکننده داخلی نظیر آذربایجان، شیراز، اصفهان، بروجرد، فومنات، کرج و ورامین تامین شد.

حمایت از تولید داخلی در مرغ ایران را صادرکننده کرد

مسئله حمایت از تولیدات داخلی توسط وزارت جهاد کشاوزی ایران در گذشته نه چندان دور هم سابقه داشته است. در موضوع افزایش قیمت گوشت مرغ هم با اینکه تولیدکنندگان داخلی ما توان تولیدی بالایی نداشتند، وزارت کشاورزی با جلوگیری از واردات و حمایت از تولید داخلی، ایران را از یک کشور واردکننده به کشوری صادرکننده در این محصول تبدیل کرد.

گرچه گرانی پیاز در هر دو کشور با دلایلی متفاوت اتفاق افتاده است، اما طبق گفته کارشناسان هندی، کشاورزان این کشور قادر به تولید محصول مورد نیاز بازار این کشور در هفته های آتی هستند.

بنابراین مقایسه سیاست دو دولت هند و ایران در زمینه حمایت از تولیدات کشاورزی در مسئله پیاز، حاوی نکاتی ارزنده از شیوه مدیریت بازار و الگوی اقتصاد مقاومتی در ایران است که می تواند مورد استفاده دیگر کشورها نیز قرار بگیرد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فرش پلازا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.