۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۴۴۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۲

اساتید دانشگاه و اقتصاددانان روسی معتقدند که استفاده از ارزهای ملی و حذف دلار از تجارت، مسئله ای امنیتی بوده و یکی از راه های مهم بی اثر کردن تحریم های جدید آمریکا است. از آنجا که کشور ایران نیز با این تحریم ها مواجه است، ضروری است تا استفاده از دلار را کنار گذاشته و از ارز ملی در مبادلات بین المللی استفاده کند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، تحلیلگران روسیه در واکنش به سخنان معاون وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر لزوم کاهش سریع وابستگی روسیه به دلار و سیستم پرداخت آمریکا، گفته اند که این یک موضوع امنیتی و مهم می باشد.

روسیه به یک سیستم پرداخت مستقل برای کاهش وابستگی به دلار نیاز دارد

الکسی زوبتز، معاون دانشگاه مالی روسیه گفته است که مقامات روسی در حال بررسی موضوع قطع وابستگی کامل به سیستم مالی آمریکا هستند. چراکه بیش از نیمی از مبادلات در جهان در این بستر و بوسیله دلار انجام می شود و آمریکا می تواند درهر لحظه که بخواهد مبادلات روسیه را مسدود کند.

زوبتز در ادامه گفته است که، روسیه نیاز به یک سیستم پرداخت مستقل دارد تا به مراکز پردازش مالی خارجی وابسته نباشد. سیستم میر یک گام درست در این راستا می باشد.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه سیستم پرداخت روسیه باید به طور کامل مستقل باشد، گفته است که این یک موضوع امنیتی است و در صورت اجرا ترس از محدودیت های ایجاد شده توسط تحریم را از بین خواهد برد.

استفاده از ارزهای ملی توسط صادرکنندگان امکانپذیر است

یاروسلاو لیسوولیک، اقتصاددان ارشد بانک توسعه روسیه نیز گفته است که در صورتی که تلاش های هماهنگ شده بین صادرکنندگان منابع انرژی صورت بگیرد، می تواند به آنها کمک کند تا مواد خام صادراتی خود را بوسیله ارزهای ملی و بدون استفاده از دلار مبادله کنند.

تشکیل اتحادیه برای صادرات جهت استفاده از ارزهای ملی

وی در ادامه گفته است که، برای مثال، در صورتی که روسیه و برخی کشورهای صادرکننده گاز اتحادیه ای جهت تجارت گاز خود تشکیل دهند، گزینه های بیشتری را برای تجارت کالای خود با استفاده از ارزهای ملی خواهند داشت.

در ۲ آگوست، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قانون تحریمی جدیدی در غالب مقابله با مخالفان آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی امضا نموده است.

مقامات روسی نیز جهت پاسخ به تحریم های آمریکا، اقدامات لازم جهت کاهش وابستگی به سیستم پرداخت های آمریکا و دلار را شروع کرده اند.

ایران هنوز اقدامی در مقابله با تحریم های جدید آمریکا انجام نداده است

از آنجا که ایران نیز دوباره تحت تحریم های جدید آمریکا قرار گرفته است، ضروری است تا به طور کامل استفاده از سیستم دلاری را از مبادلات و عملیات مالی بین المللی خود کنار گذاشته و در تجارت با کشورهای طرف تجاری خود از ارزهای ملی به جای دلار استفاده نماید.

همچنین ضروری است تا کشور ایران با همکاری کشورهای استراتژیکی از قبیل روسیه اقدام به طراحی سیستم مالی مختص خود و بدون وابستگی به سیستم مالی آمریکا نمایند تا اثر تحریم های اعمال شده را خنثی کنند.

یکی از راهکارهای اساسی در این زمینه انعقاد پیمان های پولی دوجانبه می باشد که در آن از ارزهای ملی دو کشور استفاده می شود و نیاز به دلار از بین می رود. با اینکه کشور ایران با تحریم های متعددی مواجه بوده است ولی تاکنون در زمینه پیمان های پولی اقدام مؤثری انجام نداده است.

در صورتی که از این رویکرد – که توسط کشورهای مختلف دنیا به خوبی مورد استقبال قرار گرفته است – استفاده شود، تا حد زیادی نیاز به دلار از بین می رود و تحریم های اعمال شده بی اثر خواهد شد.

منبع: اسپوتنیک

  1. روسیه دوست داره که این طرف برای خودش قدرتی باشه و پول خودش را مطرح کنه اما ما نباید تو این دام بیفتیم چرا که تبدیل ان به یکباره برای ما هزینه های زیادی دارد و خود اروپا که ارز مستقل یورو درست کرده هنوز دچار مشکلاتی در توازن پولی خود است به راحتی این کار امکان پذیر نیست و هزینه های خاص خودش را دارد

    ۲۰
    • بحث فقط کسب قدرت از طریق ملی کردن پول ملی نیست، بلکه هدف بی اثر کردن تحریم های آمریکا هستش و این میتونه از طریق کنار گذاشتن دلار آمریکا اتفاق بیافته، چرا آمریکا با مشاهده تسویه مبادلات دلاری ما تو بانک های خودش به اردرهای ما پی میبره لذا کشورهایی که از طرف آمریکا تحت تحریم و محدودیت هستن باید سیستم ها و ساختارهای تحت نظارت آمریکا رو کنار بگذارن

      ۰۳



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.