۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۰۰۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک های کشور چین در اقدامی بی سابقه، حساب افراد ایرانی را به دلیل تحریم های جدید آمریکا مسدود نموده اند. در این شرایط و برای جلوگیری از اثرگذاری تحریم های جدید، ضروری است بانک مرکزی با اقدامی فوری، زمینه انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و جایگزینی سپام با سوئیفت را فراهم آورد. این اقدام باعث خواهد شد تا آمریکا امکان رصد مبادلات مالی ایران را نداشته باشد و لذا کشورها ترسی از تجارت با ایران نداشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، بر اساس اظهارات کارآفرینان در برنامه پایش یکشنبه شب ۱۵ مرداد ماه، بانک های کشور چین در اقدامی بی سابقه حساب های افراد ایرانی را مسدود نموده اند.

دلیل بانک های چین برای بستن حساب های ایرانیان، وضع تحریم های بین المللی جدید توسط آمریکا علیه ایران عنوان شده است. بدین ترتیب، این اولین اثری است که تحریم های جدید آمریکا از خود نشان می دهد.

کارآفرینان از بانک های ABC و ICBC و MERCHENT به عنوان بانک هایی که اقدام به بستن حساب ها نموده اند، نام برده اند.

لازم به ذکر است که کشور آمریکا بر اساس طرح تحریمی جدید، اقدام به اعمال تحریم های جدید علیه ۳ کشور ایران، روسیه و کره شمالی نموده است. تحلیلگران این تحریم ها را به دلیل گستردگی دامنه تحریم ها علیه افراد و شرکت های مختلف، سیاهچاله تحریمی یا مادر تحریم ها نامیده اند.

رئیس جمهور آمریکا در این طرح تحریمی موظف شده است تا به بهانه مقابله با برنامه موشکی، تروریسم و نقض حقوق بشر، شرکت ها و افراد ایرانی را در فهرست تحریم قرار دهد و سایر کشورها نیز موظف به تبعیت بوده و نباید با افراد و شرکت های مذکور ایرانی مراوده مالی و بانکی داشته باشند.

کارشناسان معتقدند که هدف آمریکا از اعمال تحریم های جدید جهت مقابله با کلیه فعالیت های اقتصادی ایران بوده و تحریم های لغو شده بعد از توافق هسته ای نیز توسط طرح تحریمی جدید دوباره اعمال شده است.

راهکار مقابله با تحریم های جدید

از آنجا که دلار و سیستم سوئیفت دو نقطه اصلی اشراف و سلطه آمریکا بر عملیات مالی و مراودات بانکی کشورها می باشد، بنابراین کشورها مجبور به تبعیت از دستورات تحریمی کشور آمریکا هستند.

چراکه در صورت تخلف کشورها، آمریکا با توجه به رصد مبادلات از طریق سیستم سوئیفت و عملیات تسویه دلار در بانک های آمریکایی، به فعالیت ها این کشورها پی برده و اقدام به اعمال جریمه و یا حتی تحریم علیه این کشورها خواهد کرد.

بنابرای ضروری است به منظور کاهش اثر تحریم های جدیدی آمریکا، بانک مرکزی اقدام جدی و فوری نموده و با کنار گذاشتن استفاده از دلار و یورو در مبادلات تجاری از طریق پیمان های پولی دوجانبه و جایگزین کردن سپام با سیستم سوئیفت، امکان رصد مبادلات مالی ایران با کشورهای طرف تجاری را از بین ببرد.

گفتنی است که کشورهای روسیه و چین از مدت ها پیش به منظور جلوگیری از سلطه مالی آمریکا و بی اثر نمودن تحریم های احتمالی آن، علاوه بر انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه با کشورهای طرف تجاری، پیام رسان داخلی خود را جایگزین سوئیفت نموده اند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.