۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۷۸۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ دسته: کشاورزی
۲

مدیرعامل یک شرکت تعاونی پرورش دهنده ماهیان گرمابی با اشاره به تولید غیرقانونی ماهی تیلاپیا در کشور گفت: این باعث شده تا به لبه پرتگاه نابودی محیط زیست نزدیکتر شویم و بجای اینکه سازمان محیط زیست پرچمدار و ناظر بر تولید تیلاپیا باشد، متاسفانه در لاک ترس و نگرانی فرو رفته است و به چه کنم چه کنم افتاده است.

حسین بردبار، رییس هیات مدیره و مدیرعامل یک شرکت تعاونی پرورش دهنده ماهیان گرمابی در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) با اشاره به وضعیت ماهی تیلاپیا در کشور گفت: سازمان محیط زیست اگر بخواهد علمی و فنی و تخصصی وظیفه اش را انجام دهد، چاره ای جز دادن مجوز به ماهی تیلاپیا با شرایط خاص ندارد.

بردبار افزود: برای دریافت مجوز پرورش ماهی تیلاپیا پیگیری های متعددی انجام دادیم و در طی این پیگیری ها متوجه شدیم که در آن زمان تنها برای مرکز تحقیقات ماهیان آب شور کشور که در بافق یزد می باشد مجوز صادر شده است. لذا با نامه نگاری و پیگیری بسیار زیاد با جهاد و شیلات موفق شدیم مجوز بازدید از این مرکز را دریافت کنیم.

تولیدکننده نمی تواند برای منافع خود جلوی تقاضای مصرف کننده را بگیرد

وی افزود: انتخاب نوع غذای مصرفی یکی از حقوق اولیه هر انسانی باشد. اگر مردم ایران در چند سال اخیر علاقه ای به استفاده ماهی تیلاپیا پیدا کرده اند بنده بعنوان تولیدکننده ماهی کپور حق ندارم برای حفظ منافع خودم جلوی تولید و یا واردات غذای مورد علاقه مردم را بگیرم، بلکه باید خودم را با نیازهای بازار هماهنگ کنم.

اگر مصداق سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد، تولید تیلاپیا بر واردات آن ارجح است

این کارشناس شیلات افزود: در سطحی بالاتر، وقتی متولیان تامین نیازهای غذایی کشور بعلت نبود تولید تیلاپیا اقدام به واردات آن می کنند، در نگاه اول کاری پسندیده و اقتصادی انجام داده اند ولی وقتی یک پله بالاتر را نگاه کنیم و به هدف های کلان اقتصاد و سیاست های اقتصاد مقاومتی نظری بیندازیم، تنها روش تامین این نیاز غذایی را تولید و نه واردات آن می بینیم.

وی گفت: البته تولید هر چیزی شرایط خاصی دارد که باید تحت شرایط ویژه مخصوص به خود تولید انجام شود. وقتی نیاز بازار به روش منطقی و در چارچوب قوانین صحیح که مردم در آن نقش داشته و نظارت داشته باشند، انجام نشود، خواسته و یا ناخواسته، ناهنجاری ها بروز می کند.

پرورش غیرقانونی ماهی تیلاپیا در حال گسترش است

این تولید کننده ماهیان گرمابی ادامه داد: این وضعیت شبیه وضعیت امروز تولید تیلاپیا در کشور است که متاسفانه در هر استخر باغ و ویلای شخص و حتی گلخانه ها و جالب است که بدانید حتی روی پشت بام منازل مسکونی در تهران در وان و حوضچه های پلاستیکی پرورش تیلاپیا انجام می شود.

وی افزود: اما متاسفانه بعلت بی مبالاتی و تاخیر در تصمیم گیری سازمان محیط زیست و ندادن راهکار منطقی که مردم در آن دخیل باشند، پرورش ماهی تیلاپیا در شهرهای شمالی کشور که منابع مهم زیست محیطی برای رشد انفجاری این ماهی در تالابها محتمل است، در حال گسترش است.

عدم اعطای مجوز به تولید تیلاپیا، محیط زیست را به نابودی می کشاند

بردبار افزود: در حالی که اگر مجوز تولید تیلاپیا تحت شرایط خاص و کنترل شده صادر شده بود، تولیدکنندگان تیلاپیا برای حفظ منافع خودشان هم که شده بود بازوان توانمندی برای سازمان محیط زیست می شدند و از تولید زیر زمینی (پشت بامی) و غیرقانونی آن جلوگیری می نمودند.

مدیرعامل این شرکت تعاونی گفت: بنابراین می توان نتیجه گرفت که عدم وجود نیروهای متخصص و یا متعهد در سازمان محیط زیست سبب شده است تا به لبه پرتگاه نابودی محیط زیست نزدیکتر شویم و بجای اینکه محیط زیست پرچمدار و ناظر بر تولید تیلاپیا باشد، متاسفانه در لاک ترس و نگرانی فرو رفته است و به چه کنم چه کنم افتاده است.

  1. سلام
    جانا سخن از زبان ما میگویی...
    کاملا با نظر شما موافقم. چرا عده ای سود جو میبایست باعث بروز این مشکلات شوند؟
    چرا باید منافع مردم کشور عزیزمان فدای منفعت طلبی و سود جویی مافیای پرورش تیلا پیا شوند؟
    براستی کدام مرجعی پاسخگوی این ابهامات است؟

    ۰۴
  2. درود بر شما
    با ارزوی موفقیت روز افزون
    به امید اعطای مجوز تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا به تولیدکنندگان در چهار چوب قانون

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.