۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۷۸۶ ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۱

به گفته کارشناسان حوزه شیلات، ایران توانایی تولید ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا به صورت سالانه را دارد. این بدان معناست که اعطای مجوز برای تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور، می تواند حدود ۱ تا ۴ هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد، اشتغال و ارزآوری داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، یکی از ماهی‌هایی که پتانسیل بالایی برای پرورش داشته و در انقلاب آبی جهان به ‌عنوان کسب و کاری پرسود تلقی می‌شود، ماهی تیلاپیا است که امروز نقشی اساسی در تغذیه جهانی دارد و سهم خود را روز به روز در بازارهای کشورهای مختلف افزایش می‌دهد.

با این وجود تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در ایران به دلیل مسائل زیست محیطی که در ۱۴۰ کشور تولیدکننده این ماهی مدیریت و برطرف شده، همچنان در گیرودار اخذ مجوز از سازمان محیط زیست باقی مانده است.

در واقع گفته می شود که تیلاپیا یک گونه مهاجم است و حضور آن در زیست بوم آبی، زندگی دیگر آبزیان را با مشکل مواجه می کند؛ مسئله ای که در کشورهای مختلف برای آن تدابیری از جمله پرورش این ماهی در شهرهایی که به آبهای آزاد راه ندارد، اندیشیده شده است.

سالانه ۵ میلیون تن ماهی تیلاپیا به ارزش ۷ میلیارد دلار در سراسر جهان تولید می شود و بيش از ١٤٠ كشور دنيا از جمله تمامی همسایگان ایران آن را پرورش ميدهند؛ به همین دلیل به نظر می رسد با رعایت اصول زیست محیطی و ایجاد سازوکار مشخص برای اعطای مجوز رسمی و قانونی تولید این ماهی، میتوان در ايران نیز آن را پرورش داد؛ چرا که ایران از شرایط اقلیمی مناسبی نیز در این زمینه برخوردار است.

در سال گذشته ۱۲ هزار تن فیله ماهی تیلاپیا وارد کشور شده که برای این واردات چیزی حدود ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است؛ اما آورده‌ی تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور به این مبلغ که معادل ۲۰۰ میلیارد تومان است ختم نمی شود!

بنا بر گفته کارشناسان حوزه شیلات کشور، ایران توانایی تولید ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا به صورت سالانه را دارد که بخشی از آن برای مصرف داخلی مورد استفاده قرار گرفته و بخش دیگر می تواند وارد بازارهای جهانی که روز به روز در حال گسترش است، شود. این بدان معناست که اعطای مجوز برای تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور، می تواند حدود ۱ تا ۴ هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد، اشتغال و ارزآوری داشته باشد.

در همین خصوص محمد ابراهیم اسماعیلی، مدیر عامل شرکت دو ملیتی آبزیان آسیا معتقد است با توجه به این که سالانه ۴۳۰ هزار تن آبزی در کشور تولید می شود و تیلاپیا نیز ماهی سریع الرشدی است، تولیدکنندگان سالانه می توانند حداقل ۵۰ هزار تن تیلاپیا تولید کنند.

محمد پورکاظمی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز در این زمینه در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: تولید ۲۰۰ هزار تنی ماهی تیلاپیا در کشور عدد بسیار ناچیزی است؛ حتی تولیدکنندگان ما قادرند بیشتر از این مقدار را هم تولید کنند چون کشورمان ظرفیت بسیار بالایی خصوصا در استانهای مرکزی و کویری مثل یزد، فارس، قم، اراک و کرمان برای تولید این ماهی دارد؛ همچنین کهاین استانها دسترسی به آبهای آزاد هم ندارند و از این جهت تولید این ماهی برای محیط زیست مخاطره ای به همراه ندارد.

نسرین مشائی، رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور کشور نیز معتقد است با توجه به سازگار بودن ماهی تیلاپیا با سیستم های آبزی پروری کشور و اقلیم های وسیع کشور برای پرورش این ماهی، میتوان با تعیین بازارهای هدف به پرورش ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تنی ماهی تیلاپیا در کشور دست یافت.

بسیاری از استانهای کشور به ویژه استان هایی که به آبهای آزاد راه ندارند، از لحاظ شرایط جوی و اقلیمی و با توجه به نیاز کم این ماهی به آب، ظرفیت تولید ماهی تیلاپیا را دارا می باشند و کارشناسان حوزه شیلات معتقدند که با توجه به فواید اقتصادی تولید این ماهی در کشور، سازمان محیط زیست باید هر چه زودتر مجوز تولید و تکثیر آن را به تولیدکنندگان این نوع ماهی بدهد تا جلوی پرورش غیرقانونی این ماهی نیز در کشور گرفته شود.

حال آنکه قراردادن شرایط مشخص برای اعطای مجوز پرورش ماهی تیلاپیا در کشور می تواند منجر به تولید تیلاپیای با کیفیت تر نسبت به نمونه های مشابه وارداتی شود.

براساس گزارش سازمان خواربار جهانی(فائو) در سال ۲۰۱۴ ایران پهنه های بسیار وسیع و مناسبی برای تولید ماهی تیلاپیا دارد اما به خاطر مخالفت سازمان محیط زیست این کشور، تولید و پرورش این ماهی ممنوع است و به عنوان یک پتانسیل آینده باقی مانده است.

بنابراین با توجه به این ظرفیت خدادادی کشور، می توان با رعایت اصول و برنامه ریزی مدون و منسجم و تدوین قوانین و سازوکارهای لازم، تولید این ماهی در کشور را کلید زد.

هر چقدر سازمان محیط زیست اعطای مجوز برای تولید ماهی تیلاپیا را به عقب بیاندازد، به همان اندازه ایران از بازارهای این ماهی پرطرفدار در جهان باز می ماند؛ همچنین که با توجه به گزارشات رسیده، جلوگیری از اعطای مجوز تنها منجر به این خواهد شد که تولید غیرقانونی این ماهی افزایش یابد. گفته می شود که در حال حاضر، این ماهی در ۱۲ استان کشور بدون دریافت مجوز در حال پرورش و تولید است که اینگونه پرورش مخاطرات زیادی به همراه خواهد داشت.

همانطور که دیگر کشورهای جهان نیز با تعیین قوانین مشخص و دستورالعمل های متناسب از جمله پرورش این ماهی در استخرهای بسته و قفس و شهرهایی که به آبهای آزاد راه ندارند، شرایط تولید این ماهی را فراهم کرده اند، سازمان محیط زیست نیز می تواند با استفاده از تجربه کشورها، شرایط را برای پرورش این ماهی پرسود در کشور تسهیل کند.

امید است که این مهم هر چه سریعتر اتفاق بیفتد و در سال تولید و اشتغال، زمینه اشتغالزایی و صادرات در حوزه شیلات کشور فراهم گردد.

  1. سلام روزتون بخیر و به شادی شما نیروی دامپزشک و آزمایشگاهی استخدام نمیفرمایین بنده هم مدرک دامپزشکی دارم هم مدرک علوم آزمایشگاهی ، ۳ ماه کلینیک دامپزشکی تو شیخ بهایی بودم. دارم ازدواج میکنم خواهشا کمکم کنید. ۹ سال هست کارمند اداره کل دامپزشکی استان تهران هستم ۲سال شبکه دامپزشکی فیروزکوه و ۱ سال شبکه دامپزشکی دماوند و ۴ ماه آمل مشغول بکار بودم و در حال حاضر در بخش خصوصی شرکت ممیزی دامپزشکی کارشناس موادغذایی هستم بدلیل کافی نبودن حقوقم مجبور هستم دنبال کار هستم

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.