۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۲۸۶ ۰۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ دسته: تولید
۰

به منظور اینکه سیاستگذاری در بخش های صنعت و بازرگانی هماهنگ تر باشد، نباید این بخش ها از هم تفکیک شوند و بایستی وظایف مربوطه در یک وزارتخانه قرار داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، یکی از مهم ترین موضوعات اقتصادی در هفته های اخیر بحث تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارتخانه بازرگانی به صورت مجزا بوده است. در همین موضوع با دوتن از نمایندگان مجلس گفتگو کردیم تا به بررسی اثرات این اقدام بپردازیم.

علی اسدی کرم نماینده استان کرمان در این زمینه گفت: یکی از اهداف ادغام وزارتخانه های صنایع و معادن با وزارت بازرگانی موضوع کوچک سازی دولت و همچنین چابک سازی ساختار دولت بود. به طوری که این وزارتخانه ها با حداقل نیروی انسانی لازم و کارایی بالاتر فعالیت کنند.

وی در ادامه بیان داشت: همچنین با ادغام این وزارتخانه ها قرار شد از بوروکراسی های پیچیده ای که در ساختار وزاتخانه ها وجود داشت و منجر به کند شدن روند کارها بود کاسته شود و اجرای کارها سریع تر شود. البته تا حدود زیادی این تعدیل نیرو و چابک سازی تاکنون به درستی انجام نشده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین افزود: یکی دیگر از نکات مهم، در بحث هماهنگی در برنامه های بخش تولید و بازرگانی است. لذا باید برای کنترل واردات کالاها به خصوص کالاهایی که در داخل تولید می شود این دو بخش هماهنگ باشند تا به تولید کنندگان کشور از این طریق آسیبی نرسد که این مهم با تفکیک وزارتخانه انجام نمی شود.

گرمابی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز با غیر کارشناسی دانستن لایحه دولت مبنی بر تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صنعت خاطر نشان کرد: این اقدام نیاز به کارشناسی زیادی دارد و نیاز است در کمیسیون های مربوطه به بررسی بیشتری برسد تا تصمیمی که به نفع کشور است گرفته شود.

وی در ادامه افزود: در کشورهای مختلفی از جمله در کره و ژاپن این دو بخش در یک وزارتخانه واحد هستند و نتایج خوبی نیز این کشورها گرفته اند. لذا ما نیز باید از تجارب کشورهای دیگر استفاده کنیم تا اقتصاد کشور به ویژه در بحث تولید به رونق برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای اینکه سیاستگذاری در بخش های صنعت و بازرگانی هماهنگ تر باشد، نباید این بخش ها از هم تفکیک شوند بلکه می توان با واگذاری مسئولیت های اجرایی به معاونت های صنعت، معدن و تجارت، هم بحث تخصص گرایی در این بخش ها وجود داشته باشد و هم اینکه با یک سیاستگذاری واحد که توسط شخص وزیر ابلاغ می شود از عدم هماهنگی ها جلوگیری می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.