۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۹۲۱ ۰۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

یکی از دلایل اصلی ترامپ برای خروج از توافق پاریس محدویت تولید انرژی در آمریکا و هدر رفت منابع سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفت و گاز این کشور در صورت پایبندی به توافق پاریس بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق نتایج تحقیقات یک اتاق فکر آمریکایی در صورت تحقق شرایط موجود در توافق پاریس شرکت‌های بزرگ نفتی هزاران میلیارد دلار متضرر خواهند شد.

شرکت‌های بزرگ نفتی در سراسر جهان برای تولید نفت و گاز بیشتر تا سال ۲۰۲۵، هزاران میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند که در صورتی که کشورها بخواهند به توفق پاریس پایبند باشند و تولید و استفاده از نفت و گاز را محدود نمایند، بیش از ۲ هزار میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری‌ها بی فایده خواهد بود.

شرکت‌های بزرگ نفتی همچون اکسون موبیل، بی پی، شل، شورون، توتال، فیلیپس در کشورهای غربی قرار دارند. اما در این میان شرکت‌های بزرگ نفتی اروپا به دلیل کمبود منابع نفتی و گازی در این قاره به سمت تولید انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کرده‌اند و در تلاشند بخشی از انرژی تولید منطقه اروپا را از این طریق تأمین نمایند.

گرچه درحال حاضر تمامی شرکت‌های بزرگ نفتی سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای تولید نفت و گاز در آینده انجام داده‌اند اما شرکت‌های آمریکایی همچون اکسون موبیل، شورون و فیلیپس به دلیل وجود منابع نفت و گاز بیشتر در آمریکا سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این زمینه انجام داده‌اند و حرکت چندانی برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر انجام نداده‌اند.

طبق برآوردهای انجام شده در این تحقیق درصورتی که توافق پاریس مورد تأیید کشورها قرار بگیرد، ۶۹ شرکت فعال در تولید نفت و گاز باید بخشی از فعالیت‌های خود را متوقف نمایند. در این میان شرکت اکسون موبیل آمریکا بیشترین ضرر را متحمل خواهد شد به طوریکه نیمی از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در میدان‌های جدید نفتی و گازی بی ارزش خواهد شد.

دونالد ترامپ در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد پایبندی به توافق پاریس مضرات زیادی برای اقتصاد آمریکا درپی خواهد داشت و به همین دلیل این کشور به توافق پاریس پایبند نخواهد بود. یکی از دلایل اصلی ترامپ در این زمینه محدویت تولید انرژی در آمریکا و هدر رفت منابع سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفت و گاز این کشور در صورت پایبندی به توافق پاریس بوده است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.