۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۸۸۰ ۰۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

ترکیه درحال حاضر با ۲۳ کشور جهان توافق تجاری دوجانبه منعقد کرده و طبق گفته وزیر اقتصاد ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی ۵ قرارداد دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد درحال حاضر اتحادیه اروپا مهمترین شریک تجاری ترکیه است. ترکیه و اتحادیه اروپا یک توافق تجاری دوجانبه با یکدیگر دارند و از این طریق تعاملات تجاری را افزایش داده‌اند. اکنون ترکیه در فکر به روز رسانی این توافق برای سازگاری با شرایط جدید است.

طبق گفته نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه به روز رسانی توافق تجاری با اتحادیه اروپا از اهمیت ویژه‌ای برای ترکیه برخوردار است چراکه ترکیه درحال حاضر در وضعیت خاصی از نظر تجارت خارجی قرار دارد. قرار است در نشست آتی ترکیه و نماینده اتحادیه اروپا درخصوص به روز رسانی توافق تجاری نیز بحث و گفت و گو انجام شود.

ترکیه درحال حاضر با ۲۳ کشور جهان توافق تجاری دوجانبه منعقد کرده و طبق گفته وزیر اقتصاد ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی ۵ قرارداد دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهد شد. علاوه بر این ترکیه علاقمند است با دیگر کشورهای جهان نیز توافق تجاری دوجانبه منعقد نماید. با اینحال به روز رسانی قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا در حال حاضر جزء اولویت‌های اصلی ترکیه است.

اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری ترکیه است به طوریکه بیش از ۴۹ درصد صادرات ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام میشود. در زمینه واردات نیز اتحادیه اروپا مبدأ بیش از ۴۰ درصد از واردات ترکیه است.

بیش از ۷۹ درصد از محصولات تولیدی صنعت خودروسازی ترکیه و همچنین ۶۰ درصد محصولات نساجی این کشور به کشورهای اروپایی صادر میشود. با اینحال ترکیه معتقد است قرارداد تجاری موجود بین این کشور و اتحادیه اروپا آن طور که باید منافع ترکیه را برآورده نمیکند و لازم است تغییراتی در این قرارداد در نظر گرفته شود. طبق گفته وزیر اقتصاد ترکیه، اتحادیه اروپا نیز تمایل خود را نسبت به به روز رسانی این توافق تجاری ابراز کرده است.

توافق تجاری ترکیه و اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۵ میلادی بین دو طرف منعقد شده و قالب آن نیز به شکل «اتحادیه گمرکی» بوده است. این قرارداد تمامی کالاهای صنعتی را شامل میشود اما هیچ محصول کشاورزی و غذایی را در بر ندارد. طبق این قرارداد که به شکل اتحادیه گمرکی منعقد شده، ترکیه و اتحادیه اروپا تعرفه وارداتی کالاهای صنعتی برای دیگر کشورها را نیز به شکل مشترک تعیین میکنند.

ترکیه همچنین ابراز علاقه کرده است در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، با این کشور نیز یک توافق تجاری جدید منعقد نماید. ترکیه اولین کشوری بوده است که در این زمینه با مقامات بریتانیا وارد مذاکره شده است.

منبع: حریت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.