۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۴۹۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

بعد از خروج آمریکا از توافق پاریس بسیاری از کشورها از این اقدام آمریکا انتقاد کردند. اما به مرور زمان اتحاد کشورها برای مقابله با اقدام آمریکا در حال تضعیف است.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ به تازگی اعلام کرده است آمریکا به توافق پاریس که هدف آن اعمال محدودیت برای کشورها با هدف حفاظت از محیط زیست و به طور خاص جلوگیری از گرمایش زمین است، پایبند نخواهد بود. بعد از اعلام عدم پایبندی از سوی آمریکا بسیاری از کشورها این اقدام آمریکا را مورد انتقاد قرار دادند. به طور خاص آلمان در این میان نقشی جدی داشته و در همراه نگهداشتن دیگر کشورها در اجرای توافق پاریس و انتقاد از ترامپ کوشیده است. اما به نظر میرسد هرچه زمان میگذرد آلمان در همراه نگهداشتن کشورهای مختلف با مشکلات بیشتری مواجه میشود.

اجلاس سران کشورهای گروه G20 به زودی در کشور آلمان برگزار خواهد شد و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان امیدوار است در این نشست بتواند همراهی تمامی کشورها را برای انتقاد از اقدام آمریکا در خروج از توافق پاریس به دست آورد. اما امید آلمان در این زمینه روز به روز درحال تضعیف است. به طوریکه مواضع بسیاری از کشورها در حال تغییر است و ترجیح میدهند در این زمینه به تقابل با آمریکا نپردازند.

یکی از کشورهایی که بعد از اقدام ترامپ در جهت خروج آمریکا از توافق پاریس، به شدت از آمریکا انتقاد کرد، کشور کانادا بود. آقای جاستین ترودو نخست وزیر جوان کشور کانادا در نشست سران کشورهای گروه ۷ که در ایتالیا برگزار شد، در زمینه تعهد کشورها به توافق پاریس به حمایت از آلمان پرداخت. اما اخیرا مواضع نخست وزیر کشور کانادا در این زمینه مقداری تغییر کرده است.

ترودو اینبار وقتی با درخواست صدر اعظم آلمان در زمینه تعامل برای جلوگیری از آمریکا مواجه شد، مواضع خود را تغییر داد و اقدام به انتقاد از اقدام ترامپ نکرد. ترودو برخلاف نظر مرکل اعلام کرده است لازم نیست در نشست کشورهای گروه G20 به طور صریح به انتقاد از آمریکا پرداخته شود و تأکید بر مسائل کلیدی در زمینه حفاظت از محیط زیست، که البته مورد تأیید آمریکا نیز هست، کفایت میکند. کانادا یکی از کشورهایی است که درحال حاضر مواضع خود را تغییر داده و حاضر به گرفتن مواضع سرسختانه در مقابله با اقدام آمریکا نیست.

این درحالیست که کشورهای بریتانیا و ژاپن که جزء کشورهای گروه ۷ هستند نیز حاضر به انتقاد از ترامپ در این زمینه نشده‌اند. در جریان نشست گروه ۷ در ایتالیا، کشورهای اروپایی به رهبری آلمان تلاش کردند ترامپ را در پایبندی به توافق پاریس قانع کنند. اما این کشورها در این زمینه موفق نبودند و ترامپ بعد از این نشست اعلام کرد که آمریکا دیگر به توافق پاریس پایبند نخواهد بود. بعد از این اقدام ترامپ کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا به طور مشترک تصمیم ترامپ را مورد انتقاد قراردادند اما کشورهای بریتانیا و ژاپن حاضر به این کار نشدند.

گرچه یکی از دلایل کشورهایی همچون کانادا، بریتانیا و ژاپن در عدم همراهی با دیگر کشورها در زمینه انتقاد از خروج آمریکا از توافق پاریس تمایل این کشورها به حفظ روابط دوستانه با آمریکاست، اما اقدام این کشورها نشان میدهد که اولا دیگر کشورهای جهان اتحادی برای مقابله با خروج آمریکا از توافق پاریس ندارند و از آن مهمتر گرچه تمامی کشورها، حتی آمریکا به مسائل حفاظت از محیط زیست اهمیت می‌دهند، اما وقتی صحبت از منافع عمومی کشورها به میان می‌آید، حفظ محیط زیست اولویت اول کشورها نیست.

بنابراین میتوان گفت اتحاد مد نظر آلمان برای مقابله با اقدام آمریکا در زمینه خروج از توافق پاریس از ابتدا نیز چندان محکم نبوده و به مرور زمان در حال تضعیف بیشتر است. به طوریکه حتی انتظار میرود برخی از کشورهای گروه ۲۰ نیز تمایلی به پیوستن به آلمان در این زمینه نداشته باشند.

درحال حاضر شرایط عدم ثبات بی مانندی در عرصه اقتصاد و سیاست جهانی حکمفرما شده و کشورهای جهان با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند. در نشست آتی کشورهای گروه ۲۰ نیز علاوه بر مسئله حفاظت از محیط زیست و توافق پاریس، مسائلی همچون حرکت کشورها به سمت حمایتگرایی بیشتر از تولیدات داخلی، جنگ سوریه، بحران قطر در خاور میانه و جنگ داخلی اوکراین نیز جزء مسائلی است که اجماعی بین کشورهای جهان در مورد آن‌ها وجود ندارد. در چنین شرایطی انتظار نمیرود آلمان بتواند در نشست آتی کشورهای گروه ۲۰ به دستاورد خاصی در زمینه توافق پاریس دست یابد.

به طور معمول پیش نویس توافقاتی که در نشست کشورهای گروه ۲۰ به امضاء میرسد، چند روز پیش از شروع اجلاس نهایی میشود. درحال حاضر پیش نویس‌هایی که در این زمینه منتشر شده نشان میدهد که هیچ اثری از توافق پاریس در زمینه حفاظت از محیط زیست در این توافقات وجود ندارد.

منبع: اشپیگل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.