۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۱۴۴۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کمیسون تجارت خارجی آمریکا بار دیگر تصمیم گرفته است تعرفه ۲۴۱ درصدی واردات پسته ایران را همچنان نگه دارد. این مسئله موجب خوشحالی پسته‌کاران آمریکایی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کمیسیون تجارت خارجی آمریکا به اتفاق آرا( با ۵ رأی موافق در مقابل صفر رأی مخالف) به تدارم برقراری تعرفه بالای واردات پسته ایران به آمریکا رأی داد.

این تعرفه بالا به بهانه مقابله با بازارشکنی(دامپینگ) پسته‌کاران ایرانی در آمریکا وضع شده است. درحال حاضر قیمت و کیفیت پسته تولیدی در آمریکا قابلیت رقابت با پسته ایرانی در بازار آمریکا را ندارد و بنابراین به منظور جلوگیری از صدمه واردات پسته ایرانی به تولیدکنندگان پسته در آمریکا، این کشور تعرفه‌ای بسیار بالا برای واردات پسته از ایران وضع کرده است.

با تصمیم اخیر کمیسیون تجارت خارجی آمریکا، تعرفه بالای ۲۴۱ درصدی واردات پسته ایران به آمریکا برای مدت زمانی نامعلوم تمدید شد.

در ابتدا در سال ۱۹۸۶ بود که آمریکا درخواست پسته‌کاران این کشور را پذیرفت و به بهانه بازارشکنی، تعرفه واردات پسته از ایران را افزایش داد. از آن زمان تعرفه واردات پسته از ایران به بیش از ۲۴۱ درصد افزایش داد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این تصمیم آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه واردات پسته ایران یکی از دلایل اصلی شکوفایی صنعت پسته آمریکا از آن زمان بوده است.

به طور کلی کمیسیون تجارت خارجی اروپا هر ۵ سال یکبار چنین مسائلی را دوباره مورد بازبینی قرار میدهد و در صورت لزوم تصمیمان قبلی را لغو و یا تمدید می‌نماید. با اینحال از سال ۱۹۸۶ که افزایش تعرفه واردات پسته ایران به آمریکا تصویب شده بود، این دومین باری است که کمیسیون تجارت خارجی آن را مورد بازبینی قرار داده و دوباره تمدید کرده است.

تمدید دوباره تعرفه بالای واردات پسته ایران به آمریکا توسط کمیسیون تجارت خارجی این کشور تا یک ماه دیگر به همراه یک گزارش مفصل شامل دلایل اتخاذ این تصمیم به طور رسمی منتشر خواهد شد.

درپی تصمیم کمیسیون تجارت خارجی آمریکا به تداوم تعرفه بالای واردات پسته ایران به آمریکا، پسته‌کاران این کشور با ابراز خوشحالی نسبت به این تصمیم، از آن حمایت نموده‌اند.

منبع: بیزینس وایر



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.