۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۵۶۵ ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: تولید
۱

قطر بر اساس یک نقشه راه ۲۰ ساله با نام «طرح جامع تأسیسات بهداشتی» که از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و قرار است تا سال ۲۰۳۳ به پایان برسد، قصد دارد با توسعه زیرساخت‌های پزشکی و ارتقاء شاخص‌های بهداشتی، به یکی از مقاصد اصلی گردشگری سلامت در غرب آسیا تبدیل شود. اگرچه این کشور سرمایه‌ کلانی را به این امر اختصاص داده است، اما برگزاری جام جهانی فوتبال کمک زیادی به هموار شدن این مسیر کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از بخش‌های سودآور در مسیر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه، رو به افزایش است. سرمایه‌گذاری در این زمینه ضمن افزایش درآمدزایی برای این کشورها، می‌تواند بهبود شاخص‌های سلامت، ارزآوری، ثبات تجاری و در نهایت رونق گردشگری را به همراه داشته باشد.

سهم ۴۳.۷ درصدی آسیا و اقیانوسیه از بازار جهانی گردشگری سلامت

گزارشی که به تازگی موسسه آینده تحقیقات بازار در مورد بازار جهانی گردشگری سلامت منتشر کرده است، نشان می‌دهد برخی کشورهای آسیایی و اقیانوسیه ۴۳.۷ درصد از سهم بازار جهانی این حوزه را به خود اختصاص داده‌اند.

مرکز تحقیقات بین‌المللی مراقبت‌های بهداشتی تخمین زده است که گردشگران سلامت و افرادی که برای دریافت خدمات درمانی به سایر کشورها سفر می‌کنند حدود ۱۱ میلیون نفر در سال است. در میان کشورهایی آسیایی امارات، هند و تایلند از مقاصد اصلی ارائه این خدمات به شمار می‌آیند.

در غرب آسیا، اگرچه عربستان و امارات در این زمینه پیشتاز هستند، اما قطر نیز سرمایه‌گذاری کلانی را برای تبدیل شدن به یکی از مقاصد اصلی گردشگری سلامت آغاز کرده است. بر اساس یکی از مطالعات اخیر، پنج بیمارستان قطر در میان ۲۵۰ مرکز پزشکی دانشگاهی برتر جهان و بالاترین‌ها در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قرار گرفته‌اند.

برنامه ریزی و رونق اقتصادی این کشور در دهه اخیر از عوامل اصلی بهبود شاخص‌های بهداشتی و پزشکی آن بوده است، اما تبلیغات گسترده‌ای که در طول برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال انجام شد، مسیر رسیدن به رویای قطر در تبدیل شدن به نخستین مقصد گردشگری سلامت در منطقه و سطح جهانی را هموارتر ساخت.

طرح جامع تأسیسات بهداشتی قطر چیست؟

دولت قطر از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی تلاش برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی و ارتقا شاخص‌های سلامت شهروندانش را آغاز کرد. اما برنامه اصلی این کشور برای جذب گردشگر سلامت از سال ۲۰۱۳ با اجرای «طرح جامع تأسیسات بهداشتی قطر» آغاز شده و قرار است در سال ۲۰۳۳ به پایان برسد. این طرح، یک نقشه راه ۲۰ ساله است که ارتقاء سطح کمی و کیفی زیرساخت‌ها و معیارهای سنجش بهداشتی و پزشکی در قطر را هدایت می‌کند.

وضعیت سیستم بهداشتی و پزشکی قطر

قطر کشوری است که به سرعت در حال توسعه است و یکی از باثبات‌ترین و شکوفاترین اقتصادهای جهانی را دارد. برنامه توسعه پایدار قطر یکی از بزرگترین برنامه‌های توسعه در منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید.

در حوزه بهداشت و درمان، قطر دو استراتژی ملی توسعه را طی دوره‌های پنج ساله بین سال‌های ۲۰۱۱- ۲۰۱۶ و ۲۰۱۶-۲۰۲۲ در پیش گرفت.

در ابتدای راه، این کشور با چالش‌هایی متعدد از جمله عدم هماهنگی، نگرانی در مورد شکایات احتمالی مربوط به نتایج بد مراقبت‌های پزشکی، فقدان مدیریت قوی و کارآمد منابع انسانی، فقدان آموزش کارکنان، عوارض در بخش خدمات مشتری و فقدان کارآمدی مطرح بود.

اما با اصلاحات گسترده در سطح قوانین کار و پیشرفت در بخش مراقبت‌های بهداشتی توانست از سد این چالش‌ها عبور کند و تعداد مراکز درمانی را از ۲۲ مرکز در سال ۲۰۱۲ به ۳۱ مرکز در سال ۲۰۲۳ برساند. افزایش تصاعدی در زیرساخت‌ها و سطح خدمات ارائه شده از هشت بیمارستان در سال ۲۰۱۵  به چهارده بیمارستان در سال ۲۰۲۱ رساند.

این کشور از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ با نرخ رشد مرکب سالانه حدود ۲۳ درصد سالانه، عنوان پیشتازترین بازار را در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دست آورد.

حالا قطر، در دو حوزه جراحی رباتیک با بهره گیری از فناوری‌های نوآورانه پزشکی و زیبایی خود را به سطح قابل قبولی در عرصه بین‌المللی رسانده و توانسته توجه مشتریان حوزه سلامت را از سراسر جهان به خود جلب کند.

بلند پروازی مقامات قطری برای جذب گردشگر سلامت به دو حوزه محدود نیست و آنها در صدد هستند تا صنعت نوپای گردشگری سلامت خود را در سایر بخش‌ها نیز ارتقا دهند.

منبع: مجله تحقیقات سیستم بهداشتی عربستان سعودی

انتهای پیام/ تولید

  1. درود بر شیخ تمیم حاکم عادل قطر

    ۳۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.