۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۴۴۳ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: امیررضا راد
۰

قیمت گاز طبیعی توافق شده در قرارداد بین روسیه و یونان، ۸۰ درصد تابع قیمت گاز طبیعی در هاب TTF هلند و ۲۰ درصد باقی مانده تابعی از قیمت جهانی نفت خام است. مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز یونان با توجه به قیمت بالای گاز طبیعی در قرارداد این کشور برای واردات از گازپروم روسیه، خواهان تجدیدنظر در قیمت گاز طبیعی متناسب با مذاکره مجدد شده است. می‌توان پیش‌بینی کرد که روسیه به دلیل تحریم و راهبرد حفظ مشتری، تصمیم به بازنگری در قیمت گاز طبیعی عرضه شده به یونان بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت بازرگانی گاز یونان (DEPA[۱]) با توجه به افزایش قیمت گاز طبیعی در هاب TTF هلند و افزایش جهانی قیمت نفت خام که قیمت گاز طبیعی در قرارداد تابعی از آن است، از گازپروم روسیه درخواست کرد با توجه به افزایش قیمت گاز طبیعی در قرارداد، بازنگری در قیمت را صورت دهند.

ضرر چشم‌گیر یونان از افزایش بهاء تمام شده گاز طبیعی وارداتی از روسیه

مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز یونان طی روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت گاز طبیعی مطابق با قرارداد منعقد شده با گازپروم روسیه خواستار بازبینی در قیمت گاز طبیعی شده است. این شرکت دولتی که در یونان وظیفه واردات، توزیع و قیمت‌گذاری گاز طبیعی را بر عهده دارد، معتقد است که با توجه به شاخص‌های توافق شده در سال ۲۰۲۲، این کشور متحمل ضررهای چند صد میلیون دلاری برای بازپرداخت بدهی گازی خود به روسیه شده است.

مدیرعامل این شرکت دولتی در مجمع برق و گاز آتن با اشاره به ضرر سنگین این کشور از افزایش قیمت گاز طبیعی در هاب TTF هلند و افزایش جهانی قیمت نفت خام که بر قیمت گاز طبیعی توافق شده در قرارداد تأثیر می‌گذارد، بیان کرد: «نمایندگان این شرکت در حال مذاکره با مدیران ارشد شرکت گازپروم روسیه هستند. مذاکرات در حال حاضر ادامه دارد و این شرکت امید دارد که با توجه به افزایش قیمت گاز طبیعی در قرارداد، تعدیل قیمت صورت بگیرد.»

ابهام کارشناسان از تصمیم گازپروم در قبال تعهد صادرات ۲ میلیارد متر مکعب گاز به یونان

گازپروم در حال حاضر واکنش رسمی به سخنان مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز یونان نداده است، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که با توجه به کاهش فروش گاز طبیعی روسیه به دلیل تحریم کشورهای اروپایی، این شرکت تصمیم به بازنگری در قیمت گاز طبیعی عرضه شده به یونان بگیرد؛ چرا که بهترین راهبرد برای روسیه، حفظ یونان به عنوان یکی از مشتری‌های گاز طبیعی این کشور است.

در ژانویه ۲۰۲۲، مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز یونان و مدیران ارشد شرکت گازپروم روسیه طی یک توافق دو جانبه، قراردادی برای انتقال ۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تا سال ۲۰۲۶ را به امضا رساندند. قیمت گاز طبیعی توافق شده در قرارداد، ۸۰ درصد تابع قیمت گاز طبیعی در هاب TTF هلند و ۲۰ درصد باقی مانده تابعی از قیمت جهانی نفت خام است.

استفاده از سیاست تبعیض قیمت توسط گازپروم برای قیمت‌گذاری گاز صادراتی

با توجه به حمله روسیه به اوکراین و کاهش عرضه گاز طبیعی روسیه، قیمت گاز طبیعی در هاب TTF هلند در اوت ۲۰۲۲ با افزایش چشمگیر، به ۳۰۶ یورو در هر مگاوات ساعت رسید و پس از افزایش عرضه LNG صادراتی آمریکا به بازارهای جهانی، روند کاهشی به خود گرفت. به همین دلیل، شرکت بازرگانی گاز یونان در فروش و قیمت‌گذاری گاز طبیعی خود دچار مشکل شد و درآمد هدف‌گذاری شده این شرکت دولتی از فروش گاز طبیعی محقق نشد.

بر اساس مدل قرارداد دریافت یا پرداخت[۲] خریدار گاز طبیعی ملزم است هزینه گاز طبیعی را در هر صورت یا شرایطی بپردازد؛ حتی اگر تقاضای گاز طبیعی خود را کاهش دهد. به همین دلیل، شرکت بازرگانی گاز یونان باید مبلغ کل گاز مورد توافق در قرارداد را (۲ میلیارد متر مکعب) حتی در صورت عدم نیاز پرداخت نماید.

یکی از کارشناسان ارشد شرکت بازرگانی گاز یونان با اشاره به تبعیض قیمت گازپروم برای عرضه گاز به کشورهای مختلف اروپایی، گفت: «یکی دیگر از دلایل درخواست بازبینی قیمت گاز طبیعی وارداتی یونان، قیمت بالای گاز تحویلی از روسیه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی است. شرکت بازرگانی گاز یونان از گازپروم انتظار داشت تا متناسب با شرایط بازار گاز طبیعی یونان از قبیل عرضه، تقاضا و کشش تقاضای گاز طبیعی مصرفی در بخش‌های مختلف، قیمت گاز را تنظیم نماید.»

پی‌نوشت:

[۱]  Dimósia Epicheírisi Aeríou (Public Gas Corporation of Greece)

[۲]  Take-or-Pay

منبع: رویترز

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.