۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۵۳۱ ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: سعید نوری کرم
۰

بعد از کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا، واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا بخشی از نیاز اروپا را تأمین کرد؛ اما تداوم روند افزایش قیمت در بازارهای داخلی آمریکا می‌تواند به کاهش صادرات و در نتیجه تشدید چالش تأمین گاز اروپا در فصل‌های سرد منجر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته اول شهریور ماه قیمت گاز طبیعی ایالات متحده به بالاترین مقدار خود در ۱۴ سال گذشته رسید، به طوری که معیار هنری هاب از ۱۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا عبور کرد که با توجه به شرایط تقاضا و نقش ایالات متحده به عنوان تأمین‌کننده اصلی گاز طبیعی اروپا می‌توان اظهار داشت قیمت گاز طبیعی روند کاهشی نخواهد داشت.

گاز طبیعی مایع[۱] ایالات متحده در پر کردن مخازن گازی اروپا نقش بسزایی داشته و در عین حال، آسیب‌پذیری اروپا در بخش تأمین گاز را برجسته کرده است. از طرف دیگر صادرات گاز طبیعی مایع به اروپا و نبود جایگزین برای آن در ایالات متحده، افزایش ده برابری قبض‌‌های گاز را در پی داشته است. همچنین با قطع تولید شرکت فریپورت ال‌ان‌جی[۲]، به عنوان تأمین‌کننده یک پنجم گاز طبیعی مایع ایالات متحده، افزایش ده برابری قیمت گاز در ایالات متحده برجسته‌تر خواهد شد.

آسیب‌پذیری قیمت گاز ایالات متحده در برابر افزایش صادرات گاز به اروپا

وال استریت ژورنال در یادداشتی بیان کرد تقریباً همه شاخص‌های بنیادی و فنی همچنان چراغ سبز را به سمت سطوح بالاتر قیمت گاز روشن می‌کنند. همچنین به گفته یک شرکت بازرگانی در آمریکا، قیمت گاز طبیعی ایالات متحده می‌تواند افزایش بیش‌تری داشته باشد و در آینده نه چندان دور، به ۱۲ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا هم برسد.

با این حال، به دلیل افزایش صادرات گاز طبیعی ایالات متحده به اروپا، قیمت گاز ایالات متحده در برابر رویدادهای مختلف آسیب‌پذیرتر شده است. در هفته‌های گذشته، اخبار مربوط به تأخیر در راه‌اندازی مجدد فریپورت ال‌ان‌جی، قیمت گاز ایالات متحده را تا ۵ درصد کاهش داد. اما چشم‌انداز بلندمدت قیمت گاز صعودی باقی می‌ماند. همچنین در اوایل سال ۲۰۲۲، شرکت‌های سرمایه‌گذاری گورینگ[۳] و روزنه‌کاج[۴] پیش‌بینی کردند که قیمت گاز طبیعی ایالات متحده پس از افزایش قیمت‌ها در اروپا، افزایش خواهد یافت.

انعقاد قرارداد‌های افزایش تولید گاز طبیعی مایع در ایالات متحده در پی افزایش قیمت‌ها

رویترز در یادداشتی اعلام کرد، تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع آمریکا قراردادهایی را برای تحویل حدود ۴۸ میلیون تن گاز طبیعی مایع منعقد کرده‌اند که در صورت ساخت تمام پایانه‌های جدید برنامه‌ریزی شده، کل صادرات گاز طبیعی مایع تا ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وال استریت ژورنال در طی مصاحبه‌ای با یکی از تحلیلگران سهام انرژی بیان کرد: تأخیر در شروع ساخت پایانه‌های ذخیره‌سازی گاز می‌تواند منجر به یک وضعیت متزلزل و سخت‌ در فصل زمستان شود.

افزایش شدید قیمت گاز در ایالات متحده، نه تنها برای خود ایالات متحده بلکه برای اروپا هم که به گاز مایع آمریکا وابسته است، خبر بدی خواهد بود و اگر قیمت گاز در ایالات متحده بیش از حد افزایش یابد، ممکن است منجر به اجرای محدودیت‌های صادرات گاز به اروپا شود، زیرا گاز به طور گسترده در ایالات متحده برای تولید برق استفاده می‌شود و این بدان معناست که اروپا برای تأمین گاز در زمستان با مشکل جدی مواجه است.

منبع: اویل پرایس

پی‌نوشت:

[۱] Liquid Natural Gas (LNG)

[۲] Freeport LNG

[۳] Goehring

[۴] Rozencwajg

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.