۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۹۹۳۶ ۰۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: امیررضا راد
۰

با کاهش قیمت جهانی گاز، شرکت‌های تولیدکننده گاز طبیعی در آمریکا به منظور مدیریت هزینه تولید، ظرفیت تولید خود را با تعویق در تولید گاز از چاه‌های جدید تا ۲۰ درصد کاهش داده‌اند. این در حالی است که کارشناسان این صنعت پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۸، تقاضای جهانی گاز طبیعی به دلیل توسعه صنعتی کشورها مبتنی بر گاز و رشد تقاضای بخش برق، افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد مطابق با گزارش EIA-Drilling-DPR بازار گاز طبیعی آمریکا طی هفته‌های گذشته همزمان با افزایش استخراج و عرضه گاز طبیعی، در روند کاهش قیمت قرار گرفته است. با کاهش تقاضای گاز طبیعی و البته به وجود آمدن تقاضای جدید برای صادرات LNG به کشورهای مختلف، قیمت گاز طبیعی دست‌خوش تغییراتی شد که کارشناسان و تحلیل‌گران نسبت به آن واکنش‌های مختلفی نشان دادند.

قیمت گاز طبیعی از نظر تولیدکنندگان باید با بهاء تمام شده تولید آن‌ها برابر باشد

مجموع ذخایر گاز طبیعی در آمریکا که چهارمین کشور بزرگ در زمینه منابع گازی است طی دو سال گذشته تغییرات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر و مطابق با نمودار پایین، روند ذخیره‌سازی گاز طبیعی در ایالات متحده آمریکا همزمان با کاهش قیمت گاز طبیعی کاهش یافته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که به احتمال زیاد و تا مارس ۲۰۲۴، میزان ذخیره گاز طبیعی به عدد تقریبی ۱.۸ میلیارد متر مکعب برسد.

مؤسسه RBN Energy در یکی از مقالاتی که در وبسایت خود منتشر کرده است، گفت : «قیمت گاز طبیعی از منظر تولیدکنندگان باید با سطح بهاء تمام شده تولید آن‌ها برابر باشد، در غیر این صورت به معنای ضرر تولیدکنندگان است که می‌تواند به منجر به کاهش سطح تولید گاز طبیعی در آینده باشد.»

صنعت گاز طبیعی در آمریکا به افزایش قیمت‌ها نیاز دارند

قیمت گاز طبیعی طی دو یا سه هفته گذشته به شدت کاهش یافته است و در قراردادهای آتی[۱] به ۱.۵۷۶ دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو کاهش یافت. قیمت فعلی، کمترین قیمت گاز طبیعی نسبت به تابستان ۲۰۲۰ با توجه به تورم تعدیل شده است.

مدیرعامل شرکت Chesapeake که یکی از تولیدکنندگان گاز طبیعی در آمریکا است با اشاره به نیاز صنعت گاز آمریکا به افزایش قیمت‌ها گفت:« شرکت‌های فعال در حوزه اکتشاف و تولید گاز طبیعی با توجه به کاهش حفاری‌های خود و کاهش راهبردی ۲۰ درصدی در ظرفیت‌های ذخیره‌سازی و فروش خود، اقدام به کاهش استخراج گاز طبیعی در حوزه‌های مارسلوس[۲] و هاینزویل[۳] کرده‌اند.»

به تعویق انداختن فعالیت‌های مرتبط با تولید گاز طبیعی از میادین جدید، یک راهبرد اقتصادی است؛ چرا که یک چرخه کوتاه و یک ظرفیت تولیدی با سرمایه کارآمد ایجاد می‌کند که می‌تواند در صورت پاسخ به تقاضای مصرف‌کننده فعال شود. شرکت‌های تولیدکننده گاز طبیعی در جهان انتظار دارند که در سال ۲۰۲۴ بین ۹۵ الی ۱۱۵ حلقه چاه حفاری و ۳۰ الی ۴۰ حلقه چاه در مدار تولید قرار گیرد.

کاهش هزینه‌های تولید؛ راهکار جبران کاهش سودآوری

شرکت‌های مختلفی مانند شیل[۴]، Chesapeake و غیره به سمت کاهش هزینه‌های تولید خود حرکت می‌کنند. شایان ذکر است که شرکت Antero Resources که در میادین گازی مارسلوس مشغول به استخراج و تولید گاز طبیعی است، برنامه‌ای را برای کاهش ۲۶ درصدی تولید اعمال کرده است.

به همین ترتیب، شرکت Haynesville Comstock Resources که در حوزه هاینزویل مشغول به تولید گاز طبیعی است، برنامه‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرده و توزیع سود پرداختی به سهام‌داران را به دلایلی همچون کاهش شدید سودآوری شرکت و عدم یکپارچه‌سازی شرایط مالی، متوقف کرده است. در این بین، افزایش هزینه‌های تولید به دلیل موقعیت جغرافیای متفرقه و حفاری پر هزینه، از دیگر دلایل کاهش سودآوری این شرکت بوده است.

برخی از شرکت‌های تولیدکننده گاز طبیعی برنامه‌های توسعه‌ای خود را حفظ کرده‌اند؛ به عنوان مثال، شرکت EQT Corporation که یکی از تولیدکنندگان مطرح گاز طبیعی در آمریکا است اظهار داشت که برنامه‌های توسعه‌ای شرکت برای حفر چاه‌های گاز طبیعی و توسعه میادین مختلف با فرض قیمت‌های مقرون به صرفه در آینده برنامه‌ریزی شده است. مدیرعامل این شرکت خاطرنشان کرد که بر اساس قیمت آتی گاز طبیعی و قبول ریسک‌های مختلف سرمایه‌گذاری، این شرکت اقدام به حفظ برنامه‌های توسعه‌ای خود کرده است.

پی‌نوشت:

[۱]  Future Option

[۲]  Marcellus

[۳]  Haynesville

[۴]  shell

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.