۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۰۰۸ ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: امیررضا راد
۰

افت ۶۲ درصدی قیمت گاز طبیعی در آمریکا طی سال گذشته موجب افزایش صادرات LNG به دلیل آورده اقتصادی بیشتر آن شده است. همچنین قیمت پایین گاز، باعث کاهش بها و سهم هزینه این حامل انرژی در سبد مصرفی خانوار شده است. اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان این شرایط را موجب کاهش تولید گاز طبیعی و تاثیر منفی بر ارزش سهام شرکت‌ها قلمداد می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد قیمت گاز طبیعی مصرف شده در آمریکا در سال گذشته ۶۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است. کارشناسان معتقدند افزایش عرضه گاز طبیعی و کاهش رشد تقاضا مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت گاز طبیعی در ایالات متحده آمریکا است. قیمت پایین گاز طبیعی موجب افزایش صادرات LNG ایالات متحده آمریکا شده است و در داخل کشور هم موجب کاهش محسوس هزینه انرژی در سبد هزینه مصرفی خانوار (CPI[۱]) شده است.

 اثرات کاهش قیمت گاز طبیعی بر سبد مصرفی خانوار چه خواهد بود؟

بنا به گزارش بلومبرگ و به نقل از اداره آمار آمریکا[۲]، در آخرین گزارش منتشر شده از شاخص قیمت مصرف‌کننده به این مسئله اشاره شده است که کاهش قیمت انرژی (علی‌الخصوص گاز طبیعی) به اقتصاد آمریکا کمک شایانی کرده است؛ اما زمانی که قیمت‌ها دوباره در روند صعودی تثبیت شوند، پیش‌بینی کارشناسان تغییراتی پیدا خواهد کرد.

قیمت پایین گاز طبیعی در آمریکا از نظر تقاضاکنندگان، به معنای کاهش هزینه‌های انرژی و ذخیره نقدی بالاتر برای خرید کالاها یا خدمات دیگر است. با این حال، کاهش قیمت گاز طبیعی برای صنعت پتروشیمی آمریکا می‌تواند خبر خوبی باشد؛ چرا که کاهش بهاء تمام شده محصولات شیمیایی و افزایش تولید آن‌ها می‌تواند سودآوری آن‌ها را افزایش و آینده صنعت را بسیار جذاب نشان دهد.

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی آمریکا به دلیل کاهش قیمت گاز طبیعی

از طرف دیگر، کارشناسانی که نگران کاهش رشد اقتصادی سالانه آمریکا هستند و مدعی می‌شوند که این کاهش رشد می‌تواند تأثیر منفی بسیار زیادی بر کاهش ارزش سهام شرکت‌ها در بازار بورس نیویورک و بازار فارکس[۳] داشته باشد، از کاهش قیمت گاز طبیعی انتقاد کرده و به اهمیت قیمت گاز طبیعی برای صنعت تولید و پالایش گاز آمریکا اشاره می‌کنند.

بخش عمده‌ای از رشد تولید گاز طبیعی در ایالات متحده آمریکا به دلیل پالایش گاز طبیعی استخراج شده همراه با نفت در میادین نفتی پرمین بوده است. به همین دلیل، برای شرکت‌های نفتی، کاهش قیمت گاز طبیعی از اهمیت ناچیزی برخوردار است، اما برای شرکت‌های فعال در زمینه تولید گاز طبیعی و گاز شیل، افزایش سطح قیمت‌ها و افزایش سودآوری تولید گاز اهمیت بسیار زیادی دارد.

شرکت EQT Corporation که به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در آمریکا شناخته می‌شود، اوایل ماه جاری در بیانیه‌ای مدعی شد که در واکنش به قیمت‌های پایین گاز طبیعی، این شرکت حدود ۱ میلیارد فوت مکعب از میانگین روزانه تولید خود را کاهش خواهد داد.

تاثیر کاهش تولید گاز طبیعی بر بازار معاملات اوراق آتی

بلومبرگ در گزارش دیگری که در ماه گذشته منتشر کرد، مدعی شد که کاهش تولید گاز طبیعی که اواخر ماه فوریه ۲۰۲۳ آغاز شده بود، در مجموع با هدف کاهش ۳۰ الی ۴۰ میلیارد فوت مکعبی گاز طبیعی آغاز شده است و شرکت‌های دیگر تولیدکننده گاز طبیعی نیز با راهبرد کاهش عرضه گاز طبیعی در تلاش برای افزایش قیمت‌ گاز طبیعی هستند.

به احتمال زیاد، مدتی طول خواهد کشید تا اثر کاهش تولید گاز طبیعی بر قیمت نقدی و آتی آن اثر بگذارد. معاملات اوراق آتی گاز طبیعی در آغاز سال ۲۰۲۴ با قیمت زیر دو دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو آغاز شد. با این حال قیمت‌ اوراق آتی گاز طبیعی هنری هاب[۴] در بورس تجاری شیکاگو[۵] به شدت افزایش یافته است و به ۲.۵۲ دلار تا ۳ دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو رسیده است. بنابراین به نظر می‌رسد که کاهش تولید گاز طبیعی و توقف تولید از میادین جدید به خوبی بر بازار معاملات اوراق آتی گاز طبیعی اثر گذار بوده است.

پی‌نوشت:

[۱]  Consumption Price Index

[۲]  https://www.bls.gov

[۳]  Forex

[۴]  Henry Hub

[۵]  Chicago mercantile exchange

منبع: اویل‌پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.