۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۹۰۷۷ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: توحید ورستان
۰

امضای توافقنامه جامع مشارکت اقتصادی بین امارات و هند از سال ۲۰۲۲، موجب رشد ۲۰ درصدی تجارت دوجانبه و افزایش تقریبا ۳ برابری سرمایه گذاری اماراتی‌ها در دهلی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد توافقنامه تجارت آزاد هند و امارات متحده عربی یا توافقنامه جامع مشارکت اقتصادی (CEPA) که در اول می ۲۰۲۲ لازم‌الاجرا شد، تجارت دوجانبه بین هر دو کشور را تقویت کرده است. تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ با جهش ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته ۸۵ میلیارد دلار اعلام شده است. پیوش گویال، وزیر بازرگانی و صنعت هند، ضمن اعلام نیاز هند و امارات برای پیشبرد سطح تجارت دوجانبه به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار، گفت: ما باید اهداف خود را مجددا تنظیم و به دنبال طرح بسیار گسترده‌تری باشیم و با این مشارکت میتوان مبادلات دوجانبه را به ۲۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ افزایش داد.

رشد سرمایه گذاری امارات در هند 

باید توجه داشت که توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع امضا شده بین دو کشور منجر به افزایش سرمایه گذاری امارات در هند شده است، بطوریکه این کشور خلیج فارس چهارمین سرمایه گذار بزرگ هند در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ شد.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) امارات در هند از تقریبا ۱ میلیارد (۱.۰۳) در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ به ۳.۳۵ میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ افزایش یافت. در سفر نخست وزیر هند، نارندرا مودی به امارات در فوریه ۲۰۲۴، قرارداد سرمایه گذاری با امارات امضا شد.

مودی ضمن اظهار نظر در مورد اهمیت این موضوع گفت: این معاهده تاثیر بلندمدتی خواهد داشت. ما در این مسیر رو به جلو حرکت می‌کنیم که بسیار مهم خواهد بود». این معاهده احتمالاً به سرمایه گذاری در هر دو کشور کمک می‌کند. همچنین، هر دو کشور تجارت با ارزهای ملی خود آغاز کرده‌اند. پیوندهای اقتصادی بین دهلی نو و ابوظبی نه تنها در سطح دوجانبه تقویت شده، بلکه همکاری بین هند و امارات در زمینه‌های مختلف مانند انرژی و فرآوری مواد غذایی نیز در چارچوب I۲U۲ (ایالات متحده، امارات، اسرائیل، هند) افزایش یافته است.

نقش دولت‌های ایالتی و روابط هند و امارات

دولت‌های ایالتی هند به عنوان مولفه مهم در روابط با امارات ظاهر شده‌اند. یکی از این موارد، سفر مقامات ایالت‌های مختلف هند به امارات است. تمرکز این بازدیدها بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از امارات به ویژه در زمینه‌هایی مانند زیرساخت‌ها و گردشگری و همچنین موضوع مهاجران هندی در امارات و تقویت ارتباطات مردمی بین هر دو کشور بوده است.

در همن راستا، رئیس جمهور امارات متحده عربی، محمد بن زاید آل نهیان در ژانویه ۲۰۲۴ برای اجلاس سران گجرات از هند بازدید کرده بود. لازم به ذکر است که سفارت امارات در هند، مانند چندین کشور دیگر، نیز با ایالت‌های هند در ارتباط بوده و فرصت‌های اقتصادی را در همه ایالت‌ها و در حوزه‌هایی مانند زیرساخت‌ها، گردشگری بررسی می‌کند. در همین راستا، عبدالناصر الشعلی، سفیر امارات در هند، از نزدیک با چندین دولت ایالتی تعامل داشته و با وزرای ارشد آندرا پرادش، گجرات و کرالا دیدار کرده است.

دولت‌های ایالتی هند در توافقنامه جامع مشارکت اقتصادی

ایالات هند نیز به دنبال بهره مندی از توافقنامه تجارت آزاد (FTA) هستند. ماماتا بنرجی، وزیر ارشد بنگال غربی، در سفر خود به امارات در سپتامبر ۲۰۲۳ با ثانی الزیودی، وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی دیدار کرد. براساس اعلام او نزدیک به ۱۲ درصد از کل کالاهای صادراتی بنگال غربی به امارات است. همچنین صادرات از ایالت هند شرقی به امارات شامل آهن، فولاد، چای، پوشاک آماده، ابزار مخابراتی و فرآورده‌های نفتی است. الزیودی همچنین به این امر اشاره کرد که تجارت امارات با بنگال ۵ درصد از کل تجارت امارات و هند را تشکیل می‌دهد.

همچنین، ایالت مهاراشترا در غرب هند نیز احتمالاً از توافقنامه تجارت آزاد سود بسیاری کسب خواهد کرد. بر اساس برآوردها، صادرات از مهاراشترا به امارات ۲۳ درصد افزایش یافته است. این امر احتمالاً موجب رونق بخش کشاورزی مهاراشترا خواهد شد، زیرا محصولات کشاورزی از این ایالت دسترسی بیشتری به بازار امارات خواهند داشت. لازم به ذکر است که درصد قابل توجهی از سرمایه گذاری امارات در هند در ماهاراشترا بوده است.

اخیراً نشستی با صادرکنندگان چنای توسط شورای CEPA امارات و هند (UICC) و با همکاری کنفدراسیون صنعت هند (CII) برگزار شد. در این دیدار چند صادرکننده حضور داشتند. احمد الجنیبی، مدیر شورای CEPA امارات و هند، ضمن اظهار نظر در مورد CEPA و اهمیت اقتصادی آن گفت: «ما قصد داریم در سراسر کشور به ویژه در ایالت تامیل پتانسیل‌ها را شناسایی کنیم. معتقدم در اینجا فرصت‌های مختلفی وجود دارد. هر شهر از نظر صنعتی دارای تخصص است و قصد داریم آن را بررسی و فرصت‌های آن را معرفی کنیم».

در مجموع، توافقنامه جامع مشارکت اقتصادی  هند و امارات به احتمال زیاد به روابط اقتصادی بین هر دو کشور کمک می‌کند. دولت‌های ایالتی هند موظفند نقش مهمی در روابط امارات و هند به ویژه حوزه اقتصادی ایفا کنند. بنابراین تقویت روابط دوجانبه برای دهلی و دولت‌های ایالتی و همچنین حصول اطمینان از بهره مندی دولت‌های ایالتی از CEPA، بسیار مهم است.

منبع: ژئوپلیتیکال

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.