۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۸۰۸۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ دسته: پول و بانک، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در بانک مرکزی آغاز شد. علی حسین نبی زاده دبیر علمی همایش ضمن ارائه گزارشی از محورهای اصلی همایش و همچنین خلاصه‌ای از ۸ نشست تخصصی برگزار شده، افزود: در دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی دنبال این بودیم که پاسخ‌های برآمده از نگاه اندیشگاهی را به نیازهایی که در ساحت تصمیم گیری وجود دارد، گره بزنیم.

به گزارش مسیر اقتصاد اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی امروز ۳۰ بهمن ماه با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در بانک مرکزی برگزار شد. در ابتدای این همایش علی حسین نبی‌زاده دبیر علمی همایش، گزارشی در خصوص محورهای اصلی آن و همچنین خلاصه‌ای از نشست‌های برگزار شده ارائه کرد.

«حکمرانی ارزی» موضوع دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

وی ضمن تشکر از مسئولین برگزاری دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی و همچنین تقدیر از همکاری بانک مرکزی، گفت: این همایش به صورت سالانه برگزار می‌شود و کیفیت برگزاری آن از همایش‌های معمولی متمایز است. نوع نگاه مسئولین این همایش به نحوی است که هم مسئولین و هم کارشناسان درگیر موضوع می‌شوند و امکان اظهار نظر پیدا می‌کنند. امسال دهمین سال برگزاری همایش سالانه اقتصاد مقاومتی است و خوشحالیم که بعد از ۱۰ سال و پرداختن به موضوعات مختلف اعم از مسکن، انرژی و بانک، موضوع ارز نیز در این همایش مورد بررسی قرار گرفت و امروز شاهد برگزاری اختتامیه این همایش با موضوع حکمرانی ارزی هستیم.

نبی زاده ضمن اشاره به اینکه در این همایش سعی شد در قالب طرح‌های سیاستی نظرات و نکات خبرگان جمع آوری شود، افزود: سعی اندیشکده اقتصاد مقاومتی بر این است که نتایج بدست آمده در نشست‌های این همایش، در رسانه‌ها ترویج شود و تا جای ممکن برای اجرایی شدن پیگیری شود. شورای سیاستگذاری این همایش از اواسط تابستان آغاز به کار کرد و محورهای اصلی آن تعیین شد؛ افتتاحیه همایش با حضور اعضای هیات علمی همایش دوم آبان ماه در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد و در طول این مدت تا اختتامیه ۸ نشست تخصصی با حضور مسئولین مرتبط نیز برگزار شده است. در این راستا از دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله وزارت اقتصاد، مرکز مبادله ارز و طلا، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری بابت همکاری در برگزاری ۸ نشست تخصصی در دستگاه‌های مختلف در جریان این همایش تشکر میکنم.

ارسال ۴۰ طرح سیاستی به دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

وی افزود: در نشست‌های برگزار شده به طیف متنوعی از موضوعات مرتبط با حکمرانی ارزی پرداخته شد که از جمله آن‌ها می‌توان به مسائل مربوط به واردات، پیمان سپاری ارزی، رمزارزها تا مداخلات بانک مرکزی اشاره کرد. بانک مرکزی نیز تلاش کرد در این موارد از نظرات کارشناسان و دستگاه‌های دیگر که در این نشست‌ها مطرح شد استفاده کند. حدود ۴۰ طرح سیاستی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که ۲۵ مورد آن متناسب با حکمرانی ارزی تشخیص داده شد و در حضور داوران ارائه شد. بعد از داوری ۱۰ طرح نیز منتخب شدند که دو طرح اصلی در اختتامیه ارائه خواهد شد. تا جای ممکن تلاش خواهد شد از طرح‌های ارائه شده در این همایش در صحنه اجرا نیز استفاده شود که در حال حاضر یک طرح اجرایی شده و دو طرح نیز در مرحله پیاده سازی قرار دارد.

دبیر علمی همایش ادامه داد: مدیران و کارشناسان بانک مرکزی ایده‌ها و نظراتی در حوزه حکرانی ارزی داشتند ولی بنا به ملاحظاتی در مقام ارائه در این همایش قرار نگرفتند ولی نکات آن‌ها نیز در دستورکار قرار گرفته است. تلاش ما این بود که این همایش علاوه بر بهره‌گیری از ظرفیت خبرگان، تا جای ممکن به صحنه اجرا نیز نزدیک باشد و از دوستان اندیشکده اقتصاد مقاومتی نیز همین توقع را داریم که با پیگیری در دستگاه‌های مختلف نتایج این همایش را برای اجرا پیگیری کنند.

نبی زاده در پایان گفت: بانک مرکزی در حوزه حکمرانی ارزی در ابتدای سال جاری مرکز مبادله ارز و طلا را وارد فاز اجرایی کرد و حکمرانی نوین ارزی خود را آغاز کرد. انتظار این است که دستگاه‌های اجرایی، اعم از دولتی و غیر دولتی، در این زمینه با بانک مرکزی به طور کامل همکاری می‌کردند و ایده‌های مدنظر بانک مرکزی به نحو احسن پیاده می‌شد اما در مقام عمل این همکاری آنطور که باید شکل نگرفت و از منظر حکمرانی ارزی بانک مرکزی با چالش مواجه است. به بیان دیگر در برخی حوزه‌ها اختلافات انتفاعی با دستگاه‌ها موجب شده است بانک مرکزی نتواند سیاست‌های مدنظر خود در حکمرانی ارزی را جلو ببرد و ما درخواست داریم دستگاه‌های اجرایی در این زمینه با بانک مرکزی به طور کامل همکاری کنند. انتظار این است که اختلاف نظر ها خودش را در مرحله تدوین سیاست‌ها خودش را نشان دهد و در مرحله اجرا دستگاه‌ها با مسئول حکمرانی ارزی که بانک مرکزی است، همکاری کنند.

دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع حکمرانی ارزی

گفتنی است همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با هدف «بهبود کیفیت تصمیم گیری در کشور» هر سال در یک بازه ۴ تا ۶ ماهه توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود. در جریان این رویداد مستمر، ابعاد یک «موضوع راهبردی» در چارچوب «مقاوم سازی اقتصاد» بین مسئولین، خبرگان و سیاست‌پژوهان به مباحثه گذاشته می شود و جمع بندی های انجام شده در قالب راهبردها، سیاست ها، قوانین و قواعد اجرایی، در دستورکار اندیشکده برای ترویج و پیگیری تا حصول نتیجه قرار می گیرد.

در سال جاری، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در بازه آبان تا اسفند برگزار شد. افتتاحیه این رویداد آبان ماه با حضور و سخنرانی اعضای کمیته علمی همایش برگزار گردید و طی آن، مهمترین مسائل مدنظر در جریان این رویداد مورد بحث قرار گرفت. پس از آن، ۸ نشست تخصصی در مهمترین موضوعات مرتبط با حوزه ارز، با حضور بیش از ۵۰ نفر از مسئولین و خبرگان حوزه ارزی کشور در سازمان‌ها و نهادهای مربوطه برگزار و محتوای آن در رسانه‌ها منتشر شد. همچنین در جریان همایش و پس از فراخوان، ۲۵ طرح سیاستی ناظر به مسائل نظام ارزی کشور به مرحله نهایی رسید که طی آن، سیاست‌پژوهان حوزه ارز به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود پرداخته و در معرض قضاوت ۱۶ داور از خبرگان و مسئولین ارزی کشور قرار گرفت.

اختتامیه این همایش امروز ۳۰ بهمن با حضور و سخنرانی دکتر فرزین رئیس کل بانک مرکزی و دکتر غضنفری رئیس کل صندوق توسعه ملی در حال برگزاری است. سند راهبردهای حکمرانی ارزی کشور نیز به عنوان خروجی اولیه این همایش توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ارائه گردید.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.