۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۲۱۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰ دسته: انرژی
۰

سعید نوری کرم کارشناس انرژی، با تاکید بر لزوم کنترل مصرف گاز کشور در بخش خانگی گفت: تعرفه پرمصرف‌ها باید بسیار متفاوت از دیگران تعیین شود و برای این کار باید تعرفه پلکان‌های ۷ تا ۱۲ با شیب بیشتری افزایش یابد تا مصرف گاز مدیریت شود.

سعید نوری‌کرم کارشناس انرژی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به افزایش مصرف گاز کشور گفت: براساس داده‌های مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۴۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف شده که حدود ۱۲۳ میلیارد مترمکعب از آن مربوط به مصارف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده است که در بین این سه گروه، بخش خانگی به علت جامعه آماری بالا، سهم حدود ۵۰ درصدی از مصرف گاز طبیعی را دارد و بیش‌ترین مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی هم مربوط به چهار ماهه سرد سال است.

چه دلایلی منجر به افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور شده است؟

نوری کرم در ادامه با اشاره به عوامل مختلف افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی در ماه‌های سرد سال به عوامل مختلفی ارتباط دارد که استفاده از تجهیزات گرمایشی با برچسب انرژی D و پایین‌تر، عدم رعایت دمای آسایش در منازل، گرم کردن تمام محیط خانه، الگوی مصرفی نادرست استفاده از گاز، گرم کردن استخرها و سوناها و غیره نمونه‌هایی از این عوامل به شمار می‌آیند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اثرات ناترازی گاز و تشدید آن در ماه‌های سرد سال گفت: گفتنی است مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی در چهار ماهه سرد سال نسبت به ۸ ماهه گرم سال، رشد حدود ۳ برابری دارد و این موضوع مسئله ناترازی گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال را تشدید می‌کند. به همین علت در ماه‌های سرد سال برای جبران این ناترازی مجبور به قطع گاز پتروشیمی‌ها، صنایع عمده و نیروگاه‌ها می‌شویم که این مسئله ضرر پتروشیمی‌ها و صنایع عمده و همچنین کاهش تولید ملی را در پی خواهد داشت.

نوری کرم در ادامه افزود: با توجه به گستره آب و هوایی کشور، پنج اقلیم به ترتیب از سردترین به گرم‌ترین برای مصرف گاز مشترکان در بخش خانگی وجود دارد. به‌عنوان نمونه مشترکانی که در سردترین مناطق کشور بوده در اقلیم شماره ۱ و مشترکانی که در گرم‌ترین منطقه کشور هستند؛ در اقلیم شماره ۵ قرار می‌گیرند. در این الگو بهای گاز خانگی در هر اقیلم به ۱۲ پله تقسیم شده که پله ۱ کمترین مصرف و پله ۱۲ بیش‌ترین مصرف گاز طبیعی را دارد. در واقع در تمام اقلیم‌ها مشترکان با توجه به میزان گاز مصرفی در یکی از طبقات کم مصرف، مصرف متوسط و پرمصرف قرار می‌گیرند که پله‌های ۱ تا ۳ مشترکان کم مصرف، پله‌های ۴ تا ۶ مشترکان مصرف متوسط و پله‌های ۷ تا ۱۲ مشترکان پرمصرف را شامل می‌شود.

به‌کارگیری الگوی تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها؛ راهکار کاهش مصرف گاز بخش خانگی

وی در ادامه با اشاره به ساختار تعرفه پلکانی مصارف خانگی گاز طبیعی در کشور تصریح کرد: با توجه به نکات فوق یکی از راهکارهای موجود برای کاهش مصرف گاز طبیعی مشترکان پرمصرف بخش خانگی، افزایش شیب تعرفه پلکان‌های ۷ تا ۱۲ است. همچنین شایان ذکر است بر اساس مصوبه ۲۱ خرداد ماه سال ۱۴۰۲ که  در راستای اجرای جزء (۱) بند (ز) تبصره (۱۵) و بند (ل) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ است تعرفه گاز طبیعی مشترکان کم مصرف یعنی پله‌های ۱ تا ۳ هر اقلیم افزایش نخواهد یافت و فقط تعرفه مشترکان پرمصرف به منظور حرکت به سمت مصرف بهینه گاز طبیعی، استفاده از تجهیزات گرمایشی با برچسب انرژی A، بهینه‌سازی تجهیزات گرمایشی و موتورخانه‌های موجود و غیره افزایش می‎یابد.

نوری کرم در پایان گفت: بنابراین افزایش تعرفه گاز طبیعی فقط برای مشترکان پرمصرف است و مشترکان کم مصرف که بیش‌تر جامعه آماری بخش خانگی را تشکیل می‌دهند از افزایش قیمت گاز طبیعی در امان خواهند بود. همچنین گفتنی است به‌منظور تشویق مشترکان به صرفه‌جویی و استفاده از راهکارهای بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی، تعرفه پله‌های ۱۱ و ۱۲ یعنی مشترکان بسیار پرمصرف، به ترتیب ۵۰۰۰۰ و ۶۰۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.