۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۸۶۵ ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ دسته: پول و بانک، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

علی سعیدی مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در نشست «بازارسازی و مداخلات مؤثر ارزی در بازار ارز ایران»، یکی از مهمترین اهداف ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تامین همه نیازهای ارزی مشروع به منظور کوچک سازی بازار غیر رسمی عنوان کرد و افزود: «تامین مالی ارزی پروژه‌های داخلی» و «پوشش ریسک فعالین تجاری» نیز دو هدفی است که قصد داریم از طریق ابزارسازی در این مرکز محقق کنیم.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «بازارسازی و مداخلات مؤثر ارزی در بازار ارز ایران» روز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه  با میزبانی «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» برگزار شد. این نشست، ششمین نشست تخصصی از دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در بازه آبان تا اسفندماه سال جاری با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در حال برگزاری است. در ششمین نشست از این همایش اقدامات لازم برای محدودسازی بازار غیر رسمی ارز و مرجعیت بخشی به بازار رسمی و ابزارهای مناسب مداخلات موثر بانک مرکزی در بازار ارز مورد بررسی قرار گرفت.

هدف مرکز مبادله محدود کردن بازار غیر رسمی ارز است

علی سعیدی مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در این نشست گفت: واژه مرجعیت قیمت جایی رخ می‌دهد که عموم مردم به دلیل اعتمادی که دارند، به آن مراجعه کنند و نمیتوان به طور اجباری آن را برای مردم تعیین کرد. نوسانات بالا در بازارهای دارایی در صورتی که به بالا رفتن سود انتظاری از بازارها منجر شود، بسیاری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از صرفه اقتصادی می‌افتند و به همین دلیل کشورها با کاهش نوسانات، تلاش کرده‌اند در بازارهای مالی پیش بینی پذیری را ایجاد کنند. هدف ما در مرکز مبادله ارز و طلا ابزارسازی و کمک به پیش‌بینی‌پذیری و همچنین پاسخگویی به تامین نیازهای خرد ارزی مردم است. تامین نیاز خرد مشروع ارزی مردم در مرکز مبادله، می‌تواند به کاهش تقاضا در بازار غیر رسمی و کاهش مرجعیت این بازار است.

وی افزود: گستره ابزارهای مالی میتواند در تحقق الگوی مطلوب در بازار ارز بسیار موثر باشد. ما دنبال کاهش نوسانات هستیم ولی به طور معمول این نوسانات از بین نمی‌رود و باید برای آن چاره اندیشید. این بدین معنی است که اگر فردی قصد دارد ریسک خود را کاهش دهد، این امکان برای وی فراهم باشد. در عین حال موفقیت ابزارها خیلی به سواد مالی و دانش و درک عمومی سرمایه‌گذاران و حتی رسانه‌ها مرتبط است؛ در واقع ذائقه ادراکی جامعه در موفقیت ابزارهای مالی بسیار موثر است.

«تامین مالی» و «پوشش ریسک» ۲ هدف ابزارسازی در مرکز مبادله ارزی است

سعیدی ادامه داد: ابزارهای مالی به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود: ابزارهای تامین مالی و ابزارهای پوشش ریسک. در بحث ابزارهای تامین مالی، اوراق مرابحه، اوراق سلف ارزی و موارد مشابه برای تامین مالی ارزی پروژه‌ها در کشور در دستورکار قرار دارد و به دنبال توسعه ابزارها و افزایش میزان تامین مالی از این طریق هستیم. مسئله تامین مالی ارزی پروژه‌های داخلی یکی از مهمترین اولویت‌های مرکز مبادله ارز و طلا است که بعضا تا ۱۵ میلیارد دلار نیز نیاز پروژه‌ها مطرح شده و از توان یک شرکت برای سرمایه‌گذاری خارج است.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران در ادامه گفت: در مورد ابزارهای پوشش ریسک یا مشتقه نیز ابزار پیمان آتی طراحی شده و در مسیر نهایی شدن برای استفاده در مرکز مبادله است که مهمترین کارکرد آن ایجاد فضای پیش‌بینی پذیری در بازار ارز است. در مرکز مبادله ابزارهای ریسک و مشتقه عموما با هدف پوشش ریسک و ایجاد پیش‌بینی پذیری برای خریداران و فروشندگان ارز طراحی و اجرا می‌شود و برخلاف ابزارهای بازار بورس، هدف اصلی سرمایه‌گذاری و خرید و فروش نیست.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.