۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۳۹۴۷ ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ دسته: تولید
۲

مجیدرضا حریری رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، مجموع درآمدهای اتاق بازرگانی از همه شرکت‌های بورسی و غیر بورسی و اخذ حق عضویت را در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: مهمتر از رقم این درآمد، نبود شفافیت در میزان و هزینه‌کرد آن است که حتی برای اعضای هیات نمایندگان اتاق نیز این شفافیت وجود ندارد.

بودجه اتاق بازرگانی در حال حاضر از حق عضویت سالانه اعضاء، تمدید سالانه کارت بازرگانی، سهم ۴ در هزار سود سالانه اعضا و سهم ۳ در هزار درآمد دارندگان کارت بازرگانی تأمین می‌شود. در این راستا مجیدرضا حریری رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در احکام دائمی قوانین توسعه، سود شرکت‌ها به عنوان یکی از منابع درآمد اتاق بازرگانی تعیین شده است. در حال حاضر، شرکت‌ها موظفند قریب به ۷ در هزار سود خالص خود را به اتاق بازرگانی پرداخت کنند. متاسفانه، هیچ شفافیت و مکانیزمی برای نظارت بر این مبلغ وجود ندارد.

مجموع درآمد اتاق بازرگانی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود

حریری با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مکانیسم رسمی برای اطلاع‌رسانی دقیق از میزان درآمد اتاق بازرگانی وجود ندارد، افزود: برآوردهایی که از درآمد اتاق صورت می‌گیرد، بر اساس صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی انجام می‌شود. به‌طور مثال، بر اساس صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی، درآمد اتاق بازرگانی از ۲۰ شرکت بزرگ صنعتی در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. با این حال، معتقدم که این رقم کم برآوردی دارد و درآمد اتاق بازرگانی از این ۲۰ شرکت بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است. دلیل این امر آن است که گزارش مذکور، تنها سهم ۴ در هزار از سود شرکت‌های بورسی را محاسبه کرده است و رقم ۳ در هزار مشمول مالیات برای این شرکت‌ها لحاظ نشده است. این در حالی است که اتاق بازرگانی بیش از ۵۶ هزار عضو دارد و سهم درآمدی آن از شرکت‌های غیربورسی نیز قابل توجه است. تخمینی که بنده دارم این است که درآمد مجموعه اتاق‌های بازرگانی ایران بیش از ده هزار میلیارد تومان در سال است و حتی ممکن است بیشتر باشد.

وی افزود: با توجه به عدم شفافیت در میزان درآمد اتاق بازرگانی، ضروری است که سازوکار مناسبی برای اطلاع‌رسانی دقیق از این میزان درآمد ایجاد شود. این امر می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی به اتاق بازرگانی و همچنین بهبود عملکرد این نهاد کمک کند. صد شرکت برتر بیش از ۹۰ درصد درآمد اتاق بازرگانی را تأمین می‌کنند. مابقی شرکت‌ها به دلیل کوچک بودن، تنها ۱۰درصد درآمد را تشکیل می‌دهند. اما مکانیزمی برای این امر وجود ندارد. به عنوان مثال، فرض کنید در صورت‌های مالی بورس، شرکت‌های بزرگی مانند شرکت‌های فولادی یا معدنی، پرداخت‌های خود به اتاق بازرگانی را ثبت کرده‌اند. اما وقتی این پرداخت‌ها را در صورت‌های مالی اتاق بازرگانی بررسی می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که این پرداخت‌ها ثبت نشده‌اند.

درآمد اتاق بازرگانی برای بازرگانان عضو اتاق هم شفاف نیست

حریری اضافه کرد: مهمتر از دانستن میزان این رقم، دانستن مکانیزم شفافیت آن است. در حال حاضر این شفافیت وجود ندارد و حتی اعضای اتاق، هیئت نمایندگان و گاهی اوقات هیات رییسه نیز از آن بی‌اطلاع هستند. مکانیزم وصول منابع مالی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران شفافیت لازم را ندارد. این عدم شفافیت هم در درون اتاق و هم در بیرون اتاق وجود دارد. قانونگذار، اتاق بازرگانی را مأمور به جذب منابع مالی کرده است اما بر آن نظارت مناسبی انجام نمی‌گیرد. این عدم شفافیت در جذب منابع وجود دارد. علاوه بر این، اینکه این منابع جذب‌ شده کجا باید هزینه شوند نیز جای بحث دارد. در صورتی که اتاق بازرگانی این منابع را در بودجه جاری خود آورده و با آن ساختمان می‌سازد، این امر هیچ معنایی ندارد. علاوه بر آن، با این منابع حقوق کارکنان خود را پرداخت می‌کند و معلوم نیست با درآمدهای حاصل از آن چه می‌کند. در صورتی که قانونگذار گفته است که این پول باید برای بازاریابی خارجی، تقویت تشکل‌ها و سایر امور هزینه شود، عملاً این کار انجام نمی‌شود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تاکید کرد: باید سازوکاری فراهم شود که هر عضو اتاق بازرگانی در ایران، اعم از عضو هیئت نمایندگان یا هیئت رییسه و همچنین هر نهاد سیاست‌گذار ذینفع در اتاق بازرگانی، مانند شورای عالی نظارت مجلس، بتواند هر روز صبح با یک کلیک در یک سیستم، میزان درآمد و هزینه‌های اتاق بازرگانی را مشاهده کند. چنین سازوکاری در حال حاضر وجود ندارد، چه در زمینه اخذ درآمدها و چه در زمینه هزینه‌کرد آنها.

انتهای پیام/ تولید

  1. سلام این یک امر ضروری است که در آمد اتاق باید در جهت رشد دانش بازرگان ورونق بازاریابی وسفرهای بازاریابی در تمام کشورهای جهان شود تا تجارت رشد کند . وقتیکه اتاق به یک صندوق بی حساب کتاب غیر آن این تبدیل شده .آینده بازار و بازاریابی ما در جهان امروز مشخص است که هیچ جایگاه ارزیابی درستی را در سطح جهانی نداریم .چون ساز و کار قانونمند و بین‌المللی برای تجار وبازرگان ایرانی ایجاد نشده اتاق بازرگانی جایگاه بخش خصوصی است .وباید از هر گونه بخش دولتی بر حذر باشد .واز رانت وباند وغیره به دور باشد . وقتیکه در تمام طول دوران ۴۳ سال فقط بین تیمهای خودشان جابجا میشود معلوم است که هیچ پیشرفتی در بخش خصوصی اتفاق نمی افتد

    ۰۰
  2. عمرا توانید این کار را بکنید حالا دیگه .....

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.