۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۷۲۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: محمد علی ارفعی
۰

داده‌های اطلاعاتی دولت هند در سال ۲۰۱۸ نشان می‌داد بیش از ۷۰ درصد کشاورزان هندی درآمد سالانه کمتر از ۱۵ هزار روپیه داشتند که درآمد پایینی در هند محسوب می‌شود. دولت هند برای رونق بخش کشاورزی و کمک به معیشت کشاورزان، تصمیم گرفت طی برنامه‌ای ۵ ساله درآمد کشاورزان را ۲ برابر کند.‌ اهتمام جدی دولت هند برای اجرای این برنامه از جمله در ایجاد زیرساخت‌های پرداخت مستقیم، بیمه و زیرساخت‌های عمرانی، به افزایش درآمد کشاورزان منجر شد و به طور خاص درآمد تولیدکنندگان محصولات سویا و پنبه را در برخی ایالت‌ها تا دو برابر افزایش داد.

به گزارش مسیراقتصاد براساس آمار رسمی دولت هند در سال ۲۰۱۸، ۷۰ درصد از کشاورزان هند دارای درآمد سرانه سالانه کمتر از ۱۵ هزار روپیه بودند که جزو اقشار کم درآمد محسوب می‌شوند و تنها ۱۰ درصد کشاورزان با درآمد بالای ۳۰ هزار روپیه به حساب می‌آیند. از سویی بخش کشاورزی هند نقش حیاتی در اقتصاد این کشور دارد و بیش از ۵۰ درصد جمعیت هند به اشتغال و معیشت کشاورزی وابستگی دارد.

طرح دولت هند برای ۲ برابر کردن درآمد کشاورزان

در این راستا، دولت هند در آوریل ۲۰۱۶ کمیته‌ای بین‌وزارتی تشکیل داد تا به بررسی مسائل مربوط به طرحی تحت عنوان ۲ برابر کردن درآمد کشاورزان[۱] بپردازد و راهکارهایی را برای دستیابی به آن پیشنهاد کند. این کمیته در سپتامبر ۲۰۱۸ گزارش نهایی خود را در ۱۴ جلد به دولت ارائه کرد که شامل راهبردی برای دو برابر کردن درآمد کشاورزان از طریق سیاست‌ها، اصلاحات و برنامه‌های مختلف بود. برای دستیابی به این هدف، این کمیته ۷ منبع رشد درآمد را شناسایی کرد:

  • افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی؛
  • افزایش بهره‌وری دام؛
  • کارایی منابع – کاهش هزینه تولید؛
  • افزایش شدت کشت (تعداد برداشت‌ها در یک سال از زمین)؛
  • تنوع ‌بخشی به کشاورزی با ارزش بالا؛
  • قیمت‌های مناسب برای محصولات کشاورزان؛
  • انتقال نیروی کار مازاد از کشاورزی به مشاغل غیر کشاورزی.

افزایش بی‌سابقه تخصیص بودجه توسط دولت هند

به همین منظور دولت هند سرمایه‌گذاری قابل توجهی در بخش کشاورزی انجام داد و تخصیص بودجه برای وزارتخانه کشاورزی و رفاه کشاورزان را از ۲۵۰ میلیارد روپیه در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ به ۱۳۸۰ میلیارد روپیه در سال ۲۰۲۲-۲۳ افزایش داد که نشان دهنده افزایش بیش از ۵.۴۴ برابری بودجه و تعهد دولت هند به برنامه افزایش رفاه کشاورزان است.

بیمه و پرداخت مستقیم وجوه توسط دولت هند به منظور ۲ برابر کردن درآمد کشاورزان

به منظور کاهش ریسک تولید کشاورزان هندی طرح [۲](PMFBY) در سال ۲۰۱۶ برای ارائه پوشش بیمه جامع محصولات کشاورزی به کشاورزان در برابر خسارات ناشی از بلایای طبیعی راه‌اندازی شد. در ۶ سال گذشته در  این طرح بیش از ۳۸ میلیون کشاورزان ثبت نام کرده‌اند و حدود ۱۲۴۰۰۰ کرور روپیه به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت شده است.

طرح دیگر (PM-KISAN) [۳] بود که در سال ۲۰۱۹ برای پرداخت مستقیم  ۶۰۰۰ روپیه به صورت سالانه به خانوارهای کشاورزان واجد شرایط در سه قسط مساوی راه‌اندازی شد. تاکنون بیش از ۲ میلیون کرور روپیه تحت این طرح به حدود ۱۱.۳ میلیون خانواده کشاورز واجد شرایط پرداخت شده است و به طور قابل توجهی امنیت مالی کشاورزان را بهبود بخشیده و به آنها کمک کرده است تا با چالش‌های تغییر اقلیم و نوسانات بازار مقابله کنند.

در کل دولت هند برای تحقق هدف مذکور برنامه‌های مختلفی را شروع به اجرا کرده است که برخی از آن‌ها مانند توسعه زیرساخت‌های کشاورزی، ترویج فناوری‌های کشاورزی مدرن و تسهیل دسترسی به بازار، به ۲ برابر کردن درآمد کشاورزان و تغییر چشم‌انداز کشاورزی هند کمک کرده‌‌اند.

در دو محصول سویا و پنبه درآمد کشاورزان دو برابر شده است

تلاش‌های دولت برای اجرای مثبت این طرح‌ها نتایج قابل توجهی در افزایش درآمد کشاورزان داشته است. طبق  گزارش بانک دولتی هند، درآمد کشاورزان طی پنج سال یعنی از سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱-۲۰۲۲ برای محصولات خاصی مانند سویا و پنبه در برخی ایالت ها دو برابر شده است و در سایر موارد بین ۱.۳ تا ۱.۷ برابر افزایش درآمد بوده است، افزایش درآمد کشاورزان فعال در محصولات نقدی[۴] (مانند چای، قهوه، نیشکر و بادام هندی) در مقایسه با کشاورزانی که که محصولات غیرنقدی کشت می کنند برجسته تر بوده است همچنین در این گزارش آمده است که با حمایت های صورت گرفته سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی از ۱۴.۲ درصد به ۱۸.۸ درصد رسیده است.

 پینوشت:

] DFI: Doubling of Farmers Income

[۲] Pradhan Mantri Fasal Bima Yojana

[۳] Pradhan Mantri Kisan Samman Nidhi

[۴] به محصولات کشاورزی گفته می‌شود که به منظور فروش در بازار یا صادرات به منظور کسب سود کاشته می‌شوند و از محصولات معیشتی که به منظور تأمین خود کشاورز کاشته می‌شوند (مانند تغذیه دام یا غذای خانواده) متمایز می‌شوند.

منابع:

icar.org.in

pib.gov.in

timesofindia.indiatimes.com

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.