۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۸۹۹۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ دسته: پول و بانک
۰

یزدی زاده کارشناس اقتصادی گفت: عرضه سکه طلا و ارز توسط بانک مرکزی، به جای مدیریت بازار، تقاضا برای این جایگزین‌های پول ملی را افزایش می‌دهد و ارزش پول ملی را تضعیف می‌کند.

بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و طلا، هرساله مقادیر قابل توجهی سکه طلا و اسکناس ارز در بازار عرضه می‌کند تا با مدیریت التهابات، از تضعیف ارزش پول ملی جلوگیری کند. این درحالیست که چنین اقدامی، اعتبار جایگزین‌های پولی ملی را افزایش می‌دهد و به مرور تقاضا برای آن‌ها را در چرخه‌ای فزاینده تشدید می‌کند. در این راستا محمدرضا یزدی زاده کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در اقتصاد ایران در طول دهه‌های اخیر استفاده از جایگزین‌های پول ملی از سوی ذی نفعان و بخشی از مردم، روندی صعودی داشته است.

فرار مالیاتی با سکه و ارز؛ چالشی برای اقتصاد ایران

وی ادامه داد: برخی از فعالان اقتصادی برای فرار از پرداخت مالیات، از سکه طلا و ارزهای خارجی به جای پول ملی استفاده می‌کنند. با توجه به تورم بالا و نوسانات شدید نرخ ارز، سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش سرمایه خود به خرید طلا، ارز، خودرو و ملک روی می‌آورند. استفاده از جایگزین‌های پول ملی، به تقاضا برای آنها دامن می‌زند و در نتیجه، ارزش پول ملی را تضعیف می‌کند.

یزدی زاده با اشاره به اینکه افزایش تقاضا برای کالاهایی مانند طلا و ارز، به افزایش قیمت آنها و در نتیجه، افزایش نرخ تورم منجر می‌شود، افزود: تمایل به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های غیرمولد مانند طلا و ارز، از سرمایه‌گذاری در بخش تولید می‌کاهد و به رکود اقتصادی دامن می‌زند.

بانک مرکزی باید عرضه سکه طلا و اسکناس دلار به بازار را متوقف کند

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بانک مرکزی باید از عرضه سکه طلا و ارز در بازار خودداری کند و به جای آن، به دنبال راهکارهایی برای افزایش ارزش پول ملی باشد. با افزایش شفافیت اقتصادی، زمینه برای فرار مالیاتی از بین خواهد رفت و نیازی به استفاده از جایگزین‌های پول ملی برای این منظور وجود نخواهد داشت. با ایجاد ثبات اقتصادی و کنترل تورم، انگیزه سرمایه‌گذاری در دارایی‌های غیرمولد مانند طلا و ارز کاهش خواهد یافت.

وی تاکید داشت: استفاده از جایگزین‌های پول ملی، چالشی جدی برای اقتصاد ایران است. برای حل این مشکل، لازم است اقداماتی برای محدود کردن عرضه این جایگزین‌ها، افزایش شفافیت اقتصادی و ایجاد ثبات اقتصادی و همچنین برخورد قضایی با افرادی که از جایگزین‌های پول ملی در مبادلات کلان خود بهره می‌برند، انجام شود.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.