۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۰۱۱ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰ دسته: مسکن
۰

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، اجرای آیین‌نامه‌های تسهیلات مسکن روستایی را مهمتر از تصویب آن دانست و افزود: آیین‌نامه فعلی در مورد افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان باید سریعا ابلاغ و از سوی بانک‌ها اجرایی شود.

اختصاص تسهیلات برای نوسازی و ساخت مسکن روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است. سال گذشته میزان تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت، اما به دلیل تاخیر دولت در ابلاغ آیین‌نامه و تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، خیلی از روستاییان نتوانستند این وام را دریافت کنند. در حال حاضر کلیات این تسهیلات مبنی بر افزایش مبلغ تسهیلات به ۳۵۰ میلیون تومان به تصویب دولت رسیده است. در این راستا جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: هر چقدر در کشور توجه بیشتری به مسکن روستایی داشته باشیم، بهتر است و از بروز برخی مشکلات در آینده جلوگیری‌ می‌کنیم. در نبود امکانات، روستائیان به فکر مهاجرت از روستا به شهر‌ می‌افتند که مشکلات خاص خودش را دارد. اگر بتوانیم بخش قابل توجهی از هزینه‌های ساخت مسکن را در قالب تسهیلات کم سود به روستاییان بپردازیم، برای روستاییان انگیزه ایجاد‌ می‌کنیم که در روستا بمانند و به شهر مهاجرت نکنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ مجلس خاطرنشان کرد: روستاییان با مشکلاتی در حوزه‌ کشاورزی و دسترسی به خدمات مواجه هستند. اگر در زمینه‌ مسکن کاری برایشان انجام ندهیم و حمایت‌های لازم را نداشته باشیم، انگیزه‌ای برای ماندن در روستا نخواهند داشت. وقتی آیین نامه‌ای در دولت مصوب‌ می‌شود، گام بعدی و مهم این است که به سرعت این آیین نامه ابلاغ شود و در دستور کار قرار بگیرد. امیدواریم هر چه سریع تر دولت این آیین نامه را ابلاغ کند و دستگاه‌ها نیز به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی ادامه داد: به ویژه باید پیگیری‌های لازم از سوی معاونت اجرایی دولت صورت بگیرد تا آیین نامه به سرعت و با دقت و نظارت بالایی به اجرا در آید. مشکلی که گاها با آن مواجه‌ می‌شویم این است که آیین‌نامه‌های دولت به درستی و در زمان مناسب تدوین و اجرایی نمی‌شوند. ما هم ابزاری برای برخورد با دولت در این زمینه نداریم.

آیین نامه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی اجرایی شود

قادری خاطرنشان کرد: تذکر به رئیس جمهور کارساز نیست و طرح سوال نیز به خاطر بار سیاسی که دارد، مرسوم نیست. به همین دلیل، متاسفانه مجلس برای وادار کردن دولت به انجام به موقع وظایفش تاکنون نتوانسته است، اقدام موثری انجام دهد. بنیاد مسکن در روستاها هزینه‌ زمین را در حد هزینه‌ تمام شده دریافت‌ می‌کند و به همین دلیل ۳۵۰ میلیون تومانی که در نظر گرفته شده است،‌ می‌تواند به ساخت مسکن روستایی کمک کند. فقط نکته‌ مهم این است که آیین‌نامه به سرعت ابلاغ و اجرایی شود.

وی در پایان تأکید کرد: ما قبلا آیین‌نامه‌هایی داشته‌ایم که به دلیل عدم ابلاغ به موقع کارساز نبودند و متقاضیان نتوانستند از تسهیلات مصوب شده استفاده کنند. نباید اجازه دهیم، آیین‌نامه‌ فعلی در مورد افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان نیز به همین سرنوشت دچار شود و باید سریعا دولت ابلاغ و اجرای تسهیلات جدید ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی به اعلام کند.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.