۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۰۱۸ ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰ دسته: مالیات
۰

ایمان زنگنه عضو انجمن اقتصاددانان ایران، ضمن تاکید بر ضرورت افزایش اعتماد مردم و اصناف در مالیات ستانی، افزود: آمار مربوط به پرداخت مالیات مشاغل در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد اصناف مختلف ازجمله طلافروشان، مشاورین املاک و آرایشگران متناسب با درآمدشان مالیات پرداخت نکرده‌اند.

آمار سازمان امور مالیاتی کشور در مورد پرداخت سرانه مالیات اصناف در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد صنف طلافروشان سرانه پرداخت مالیات‌شان در سال گذشته حدود ۴ میلیون تومان بوده است که با توجه به میزان درآمدی که این شغل دارد این میزان وصول مالیات بسیار ناچیز است. دیگر اصناف و مشاغل نیز کم و بیش در پرداخت مالیات تفاوتی با طلافروشان ندارند، در صورتی که کارگران و کارمندان دولتی و واحدهای خرد تولیدی بار اصلی پرداخت مالیات را بر دوش می‌کشند. در این راستا ایمان زنگنه عضو انجمن اقتصاددانان، در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در حوزه مالیات‌ستانی نیاز به اصلاحات اساسی داریم. متاسفانه ما نتوانسته‌ایم اعتماد عمومی را در این زمینه جلب کنیم و این آفتی است که با آن مواجه هستیم. مردم به سیاستگذار حوزه مالی اعتماد ندارند و این باعث شده که در مقابل مالیات‌دهی شاهد مقاومتی از سوی مودیان باشیم.

سرانه ناچیز پرداخت مالیات برخی مشاغل خاص پردرآمد در سال ۱۴۰۱

وی افزود: به طور مثال می‌بینیم که قانون مالیات بر ارزش افزوده به صورت کامل و صحیح اجرا نمی‌شود و نارضایتی عمومی را به دنبال دارد. مردم می‌بینند که فروشنده کالایی را به صورت گران‌تر به آن‌ها می‌فروشد و مجبورند هر بار مبلغ اضافه‌ای برای کالای نهایی بپردازند. در حالی که در مراحل بعدی باید مابه‌التفاوت ارزش افزوده جدیدی که ایجاد شده است، اخذ شود. این طور اقدامات باعث می‌شود که مردم اعتماد خود را به سیاست‌گذاری‌های مالی از دست بدهند و برای مالیات‌ستانی به مشکل بخوریم.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران اضافه کرد: معمولا میزان مالیاتی که کارمندان پرداخت می‌کنند، مقیاس خوبی برای سنجش مالیات دیگر مشاغل است. واقعیت این است که در دولت فعلی رشد اقتصادی مثبت شده است و در سال‌های قبل دچار رکودی بودیم که نمی‌توانستیم انتظار پرداخت مالیات چندانی داشته باشیم. به طور مثال تعداد زیادی از رستوران داران پروانه‌هایشان را لغو کردند. اما برخی مشاغل با وجود اینکه وضعیت درآمدی خوبی دارند، به اندازه‌ای که شایسته است، مالیات نمی‌پردازند.

جلوی فرار مالیاتی اصناف با درآمدهای کلان باید گرفته شود

زنگنه ادامه داد: اخذ مالیات از صنوف مختلف متناسب با درآمدی که دارند، امری ضروری است. اگر به آمار مربوط به پرداخت مالیات از سوی مشاغل مختلف در سال ۱۴۰۱ نگاه کنیم، می‌بینیم که صنف طلافروشان، مشاورین املاک و آرایشگران متناسب با درآمدشان مالیات پرداخت نکرده اند. اینکه طلافروشان در سال گذشته سرانه پرداخت مالیات‌شان در هر ماه ۹۰۰ هزار تومان بوده، مشاورین املاک ۳۴۰ هزار تومان پرداخت کرده‌اند، آرایشگران زنانه ۲۴۰ هزار تومان مالیات داده و وکلا ۶۰۶ هزار تومان پرداخت مالیات داشته‌اند، تعجب آور است.

وی بیان داشت: به طور مثال مشاورین املاک جزو مشاغل پردرآمد در کشور محسوب می‌شوند، اما متناسب با درآمدشان مالیات پرداخت نمی کنند. آمار سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که این صنف در سال ۱۴۰۱ سرانه مالیات پرداختی‌اش در ماه ۳۴۰ هزار تومان بوده است. این صنف شفافیت مالی خوبی ندارد و اغلب فعالان این حوزه به افزایش قیمت ملک در کشور دامن می‌زنند و مشکل‌ساز می‌شوند.

انتهای پیام/ مالیات