۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۱۴۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: مالیات
۰

مهدی معصومی عضو اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به اینکه بار مالیاتی کشور بر دوش کارگران و کارمندان دولت است، افزود: وقتی ۷۰ درصد از فعالان اقتصادی با مشاغل پردرآمد، به روش‌های مختلف از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که ۳۰ درصد باقیمانده مالیاتشان را به صورت مرتب پرداخت کنند؛ بنابراین تمرکز دولت باید بر مالیات ستانی عادلانه از مشاغل پردرآمد باشد.

مالیات یکی از اصلی ترین منابع درآمدی دولت‌ها است و تأثیر  اساسی بر افزایش رفاه عمومی و بهبود اداره کشور دارد. به زعم کارشناسان، نظام مالیات‌ستانی در ایران مبتلا به مشکلات ساختاری و اساسی است که باید رفع شود. برخی اصناف پردرآمد مانند طلافروشان، رستوران داران، آرایشگران زنانه و مشاورین املاک در حالی از دادن مالیات مبتنی بر درآمدشان شانه خالی می‌کنند که کارمندان و کارگران دولتی و تولیدکنندگان بار مالیات دهی را در کشور بردوش می‌کشند. در این راستا مهدی معصومی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: تا زمانیکه همه متناسب با درآمدشان مالیات نپردازند، مشکلات مالیاتی در کشور حل نمی شود. وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی باید بر گرفتن مالیات از مشاغل پردرآمد که بیشترین فرار مالیاتی را دارند، متمرکز شوند. در این صورت است که مودیان به دادن مالیات تشویق می‌شوند. وقتی ۷۰ درصد از فعالان اقتصادی مالیات نمی‌دهند، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که ۳۰ درصد باقیمانده مالیاتشان را به صورت مرتب پرداخت کنند. این بی‌عدالتی است و باید در راستای رفع این مشکل گام برداریم.

با فرار مالیاتی مشاغل پردآمد؛ بار مالیات دهی بر دوش کارگران و کارمندان است

وی افزود: دولت باید با سازوکارهایی همگان را مجاب کند که مالیات‌شان را متناسب با درآمدشان بپردازند. در شرایط فعلی، بار مالیات دهی در کشور برعهده کارگران و کارمندان دولتی است که وضعیت مالی شان شفاف است. در حالی که بسیاری از افراد پردرآمد به انحای مختلف از دادن مالیات فرار می‌کنند.

معصومی گفت: کسانی که شفافیت مالی ندارند و اتفاقا درآمدهایی بالایی هم دارند، فرار مالیاتی زیادی دارند. کسانی که درآمدهای نسبتا پایینی دارند اما میزان درآمدشان مشخص است، مالیات خود را پرداخت می‌کنند و باید دولت بر اخذ مالیات از مشاغل پردرآمد که فرار مالیاتی بالایی دارند متمرکز شود. با توجه به شرایط فعلی که شاهد فرار مالیاتی بالایی از سوی برخی هستیم، باید وزارت اقتصاد ورود جدی به موضوع داشته باشد و با نظارت‌های جدی به احصاء درآمدهای افراد بپردازد. به نحوی که همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند و امکان فرار مالیاتی مهیا نباشد.

عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: اگر دولت چاره اندیشی اساسی برای وضعیت مالیات‌ستانی در کشور نداشته باشد، کسانی که مالیات می‌دهند نیز به این فکر می‌افتند که با استفاده از ترفندهایی از دادن مالیات فرار کنند. زیرا می‌بینند که برخی مالیات نمی‌دهند و مواخذه هم نمی‌شوند. اعمال فشار مالیاتی بر کسانی که در حال پرداخت مالیات هستند، اشتباه محض است. دولت باید به فکر اخذ مالیات از کسانی باشد که مالیات نمی‌پردازند، نباید بر قشری که در حال پرداخت مالیات هستند، فشار بیاوریم که بیشتر مالیات بدهند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.