۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۷۶۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دسته: مسکن کارشناس: محمدرضا تک ختا
۰

بر اساس گزارش دانشگاه هاروارد در طول یک دهه گذشته در بازار اجاره مسکن آمریکا، واحدهای استیجاری مقرون به صرفه که مبلغ اجاره ماهانه آن‌ها کمتر از ۶۰۰ دلار است، ۳.۹ میلیون واحد کاهش یافته است. به این ترتیب برای مستاجران کم‌درآمد، تهیه مسکن حتی در مناطقی که نسبتا ارزان‌تر هستند، به‌طور فزاینده‌ای دشوار شده است.

مسیر اقتصاد/ بر اساس آخرین گزارش‌های موجود از وضعیت مسکن آمریکا عرضه خانه‌های استیجاری کم هزینه ۳.۹ میلیون واحد در یک دهه گذشته کاهش یافته است. عرضه واحدهای اجاره‌ای کم‌هزینه در همه ایالت‌ها با روند کاهشی مواجه شده است و اجاره‌کنندگان با درآمد پایین‌تر و متوسط را با گزینه‌های مسکن محدودتری که می‌توانند هزینه‌های آن را بپردازند، مواجه کرده است.

کاهش خانه‌های استیجاری مقرون به صرفه در آمریکا

عرضه واحدهای مسکونی با هزینه اجاره مقرون به صرفه در آمریکا در یک دهه گذشته به دلایلی نظیر افزایش اجاره‌بهای واحدهای موجود و محکومیت‌های ساختمانی و تخریب، به‌طور مداوم کاهش یافته است. با تعدیل تورم، تعداد واحدهای مسکونی با اجاره قراردادی ماهانه کمتر از ۶۰۰ دلار، از ۱۲ میلیون به ۸ میلیون واحد در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ کاهش یافت. در آمریکا اجاره‌بهای ۶۰۰ دلاری حداکثر مبلغ قابل پرداخت برای خانواده‌هایی است که سالانه ۲۴ هزار دلار درآمد دارند.

بازار مسکن آمریکا در دهه گذشته ۱.۵ میلیون واحد مسکونی با هزینه اجاره بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار و حدود ۱ میلیون واحد مسکونی با اجاره بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار را از دست داده است.

کاهش ۲۰ درصدی واحدهای مسکونی با هزینه اجاره کمتر از ۶۰۰ دلار در ۴۵ ایالت آمریکا

افزایش اجاره‌بها و ساخت‌وسازهای جدید و گران‌قیمت، تعداد واحدهای مسکونی پرهزینه در آمریکا را افزایش داده است. تعداد واحدهای اجاره شده به قیمت ۱۴۰۰ دلار یا بیشتر، ۷.۸ میلیون واحد افزایش یافته و به ۱۴.۵ میلیون واحد در سال ۲۰۲۱ رسید. در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، سهم واحدهای اجاره‌ای با اجاره‌های قراردادی کمتر از ۶۰۰ دلار، ۱۰ درصد کاهش یافته و به سهم ۱۷ درصدی از کل اجاره‌ها رسیده است؛ در حالی‌که سهم اجاره‌بهای ۱۴۰۰ دلاری با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱ درصد از کل اجاره‌ها رسیده است.

کاهش میزان واحدهای اجاره‌ای مقرون به صرفه در آمریکا از نظر جغرافیایی گسترده بوده است. در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، ۴۵ ایالت و ناحیه کلمبیا حداقل ۲۰ درصد از واحدهای مسکونی خود با قرارداد اجاره کمتر از ۶۰۰ دلار را از دست داده‌اند. در این میان، ۲۳ ایالت حداقل ۳۰ درصد از واحدهای خود را با این سطح اجاره از دست داده‌اند و ۸ ایالت حداقل ۴۰ درصد را از دست داده‌اند.

بسیاری از ایالت‌هایی که بیشترین کاهش را در واحدهای مسکونی کم اجاره داشتند، قبلاً مکان‌های مقرون به صرفه‌تری در منطقه جنوب آمریکا بوده‌اند که در سال های اخیر با افزایش تقاضا برای اجاره مواجه شدند.

ثبت بیشترین تعداد مستاجران با هزینه‌های بالا در سال ۲۰۲۱

کاهش بلندمدت واحدهای اجاره‌ای مقرون به صرفه، نه تنها از نظر جغرافیایی گسترده است، بلکه در سال‌های اخیر سرعت گرفته و به بدتر شدن قیمت‌ها برای خانواده‌های اجاره‌کننده انجامیده است. بازار مسکن آمریکا تنها در بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، حدود ۱.۲ میلیون واحد مسکونی را با اجاره‌بهای کمتر از ۶۰۰ دلار از دست داد؛ در این دوره‌ بسیاری از اجاره‌کنندگان کم‌درآمد با شکست‌های مالی بزرگ مواجه شدند. همانطور که در گزارش وضعیت مسکن آمریکا در سال ۲۰۲۳ مستند شده است، افزایش اجاره‌بها و رکود درآمدی مستاجران، بیشترین تعداد مستاجران با هزینه‌های بالا را در سال ۲۰۲۱ به ثبت رسانده است. از آنجایی که عرضه واحدهای اجاره‌ای ارزان قیمت در آمریکا همچنان رو به کاهش است، برای مستاجران کم‌درآمد، تهیه مسکن حتی در مناطقی که نسبتا ارزان‌تر هستند، به‌طور فزاینده‌ای دشوار خواهد بود.

منبع: مرکز مشترک مطالعات مسکن دانشگاه هاروارد آمریکا

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.