۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۰۲۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

در سال‌های اخیر بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان به دنبال استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت و سرمایه‌گذاری بوده‌اند. بر اساس گزارش‌ها حدود ۹۳ درصد از مقامات پولی سراسر جهان در حال ارزیابی کاربرد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد گزارش تحقیقاتی صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان می‌دهد که اکثر بانک‌های مرکزی سراسر جهان در حال بررسی امکان انتشار ارزهای دیجیتال هستند. بر اساس گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) حدود ۹۳ درصد از مقامات پولی سراسر جهان در حال ارزیابی کاربرد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) و بیش از ۱۰۰ کشور به دنبال امکان صدور CBDC برای استفاده خرده‌فروشی هستند.

آغاز عملیات آزمایشی روبل دیجیتال در روسیه

براساس اظهارات پژوهشگران صندوق بین‌المللی پول، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می‌توانند نقشی مهمی در دلارزدایی جهانی و مقابله با روند «کریپتویی شدن» داشته باشند. آنها در گزارش خود نوشتند: «در اقتصادهای دلاری یا یورویی شده، معرفی CBDC می‌تواند استفاده از پول ملی را به عنوان وسیله پرداخت جذاب‌تر کند. به ویژه، با افزایش سایر اشکال پول دیجیتالی که به ارز خارجی (مانند استیبل کوین) تبدیل می‌شوند، CBDC به جلوگیری از جایگزینی پول محلی کمک می‌کند. البته ارزهای دیجیتال بانک مرکزی قبلاً در بسیاری از کشورها معرفی شده است. به عنوان مثال، چین یوان دیجیتال را عرضه کرده و روسیه کاربرد آزمایشی نسخه مشابه روبل را انجام داده است.

تلاش روسیه برای راه‌اندازی روبل دیجیتال با تصویب قانون پارلمان برای احیای اقتصاد، شتاب بیشتری گرفت. در ماه جولای، خبرگزاری بلومبرگ از طرح آزمایشی روبل دیجیتال روسیه خبر داد که که از ۱۵ آگوست آغاز شد. این برنامه شامل ۱۳ بانک است و به گروهی از مشتریان اجازه می‌دهد تا کیف پول‌های دیجیتالی را داشته و به آنها امکان ارسال و دریافت پرداخت‌های روبلی دیجیتال را می‌دهد. آن‌ها می‌توانند از سرویس پرداخت روسیه برای تراکنش در ۳۰ فروشگاه خرده‌فروشی در ۱۱ شهر سراسر کشور استفاده کنند. معاون اول رئیس بانک روسیه، اولگا اسکوروبوگاتووا در ماه آگوست گفت که این بانک برای آغاز معاملات واقعی آماده شده است. گام نخست شامل آزمایش تراکنش‌های فعال مانند باز کردن کیف پول به روبل دیجیتال برای بانک‌ها، مشتریان (افراد و اشخاص حقوقی)، انتقال روبل دیجیتال بین مشتریان و پرداخت‌ها برای مشاغل تجاری و خدماتی خواهد بود.

نقش چین و روسیه در دلارزدایی از تجارت

چین و روسیه همچنین روند کاهش وابستگی تجارت و سرمایه‌گذاری فرامرزی به دلار را رهبری می‌کنند. همچنین گروه بریکس، متشکل از برزیل، هند، آفریقای جنوبی و دو کشور فوق الذکر، دارای پتانسیل کافی برای توافق ارزی مشترک را دارند. این ایده توسط رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا در جریان نشست بریکس در ژوهانسبورگ مطرح شد. وی تاکید کرد که یک ارز مشترک برای تجارت و سرمایه‌گذاری، می‌تواند تاثیرپذیری آنها نسبت به نوسانات نرخ دلار را کاهش دهد. البته وزیر امور خارجه هند اعلام کرد که مذاکرات بریکس حول محور تقویت تجارت با استفاده از ارزهای ملی است. اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی ویدئویی این اجلاس، دلارزدایی را یک «فرایند برگشت‌ناپذیر» توصیف کرد. از همین روی، برخی از کارشناسان این تلاش‌ها را چالشی مهم در برابر سلطه جهانی دلار می‌دانند، و برخی دیگر آن را پدیده‌ای موقتی توصیف می‌کنند.

منبع: آتوز مارکتس

انتها پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.