۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۴۵۱ ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

مسئولان ژاپنی اعلام کرده‌اند که با وجود خروج آمریکا از قرارداد تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام، همچنان قصد دارند این قرارداد را به نتیجه برسانند.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، در یکی از اولین موضع گیری‌های خود قرارداد تجارت آزاد بین کشورهای دو سوی اقیانوس آرام را موجب از دست رفتن بیشتر اشتغال در آمریکا دانست و اعلام کرد کشورش از این قرارداد کنار خواهد کشید.

بعد از این تصمیم آمریکا، مسئولین ژاپن در ابتدا با انتقاد از این کشور اعلام کردند با خروج آمریکا چشم انداز مثبتی پیش روی این قرارداد قابل تصور نیست. اما در روزهای اخیر مسئولین کشور ژاپن تغییر موضع داده و اعلام کرده‌اند حتی بدون آمریکا، به عنوان یکی از اصلی‌ترین کشورهای عضو، این قرارداد را ادامه خواهند داد.

قرارداد تجارت آزاد بین کشورهای دو سوی اقیانوس آرام در ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی و با حضور ۱۲ کشور استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزلند، پرو، سنگاپور و آمریکا منعقد شد. تولید داخلی این ۱۲ کشور مجموعا بالغ بر ۴۰  درصد تولید ناخالص داخلی کل جهان را شامل میشود.

آمریکا بزرگترین کشور حاضر در این قرارداد بزرگ تجاری بود به طوریکه بالغ بر ۶۰ درصد مجموع تولید ناخالص داخلی کل کشورهای عضو را در بر می‌گرفت. به همین دلیل مقامات کشور ژآپن بعد از خروج آمریکا اعلام کردند بدون آمریکا ادامه این قرارداد اقدام بیهوده‌ای است.

هرکدام از ۱۱ کشور دیگر عضو این قرارداد نیز مواضع متفاوتی در خصوص ادامه این قرارداد تجارت آزاد بدون حضور آمریکا اتخاذ کرده‌اند. سنگاپور اعلام کرده است اگر تمامی ۱۱ کشور بر سر شرایط قرارداد به توافق برسند، تمایل دارد در قرارداد حضور داشته باشد. کشورهای مالزی و ویتنام میل کمتری به تداوم این قرارداد بدون حضور آمریکا نشان داده‌اند و ابراز امیدواری کرده‌اند آمریکا مواضع خود را تغییر دهد و دوباره به این قرارداد تجارت آزاد اضافه شود.

با اینحال ژاپن اخیرا اعلام کرده قصد دارد با مذاکره با دیگر کشورهای عضو این قرارداد، آن را به نتیجه نهایی برساند. در واقع مسئولین ژاپنی امیدوارند بتوانند با ۱۱ کشور باقی مانده قرارداد را نهایی نمایند.

از طرف دیگر با خروج آمریکا از این قرارداد، در عمل هیچ قراردادی بین کشورهای ژاپن و آمریکا وجود نخواهد داشت. به همین دلیل در این زمینه نیز ژاپنی‌ها امیدوارند بتوانند یک قرارداد تجارت آزاد دوجانبه با آمریکا منعقد نمایند. چنانچه ژاپن بتواند بر سر یک توافق تجارت آزاد دوجانبه با آمریکا به توافق برسد، تمایل بیشتری برای ادامه قرارداد تجارت آزاد دوسوی اقیانوس آرام خواهد داشت.

موضوعاتی همچون کسری تراز تجاری ژاپن در تجارت با آمریکا(حدود سالانه ۹۶ میلیارد دلار) حقوق مالکیت فکری و تسهیل شرایط برای حضور شرکت‌ها در بازار کشور مقابل از جمله مسائلی است که در قرارداد تجارت آزاد بین دو کشور ژاپن و آمریکا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کشور چین در قرارداد تجارت آزاد بین کشورهای دو سوی اقیانوس آرام جایی ندارد. علاوه بر این ژاپن و چین هنوز یک قرارداد تجاری دوجانبه منعقد نکرده‌اند. اما این دو کشور در حال مذاکره برای شروع یک قرارداد مشارکت منطقه‌ای هستند که ۱۶ کشور آسیای جنوب شرقی را شامل میشود.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.