۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۲۶۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ دسته: مسکن
۰

مهدی قمری نژاد مدیر پروژه بهره برداری از قطارهای حومه‌ای راه آهن، ضمن اشاره به عقب ماندگی حمل و نقل حومه‌ای در کلانشهرهای ایران، گفت: در اکثر کشورهای دنیا، بهره‌برداری و توسعه سیستم‌های حمل و نقل حومه‌ای به منابع دولتی وابسته است و در ایران نیز باید ضمن ایجاد سازوکار مدیریت یکپارچه مترو و قطارهای حومه‌ای، برای توسعه این بخش سرمایه‌گذاری شود.

مهدی قمری نژاد مدیر پروژه بهره برداری از قطارهای حومه‌ای راه آهن، در گفتگو با مسیر اقتصاد سهم حمل و نقل ریلی حومه‌ای از ۶ میلیون سفر حومه‌ای روزانه موجود در کشور را حدود ۲ درصد عنوان کرد و افزود: با وجود همه اقداماتی که تا کنون انجام شده و مسافران راه‌آهن حدود ۳ برابر شده‌اند اما بخش حمل و نقل ریلی حومه‌ای آنچنان توسعه نیافته است. فلذا امیدواریم که با سرمایه‌گذاری و اولویت بندی درست مسئله توسعه و اقتصاد قطارهای حومه‌ای رفع شود.

توسعه حمل و نقل حومه‌ای با سرمایه‌گذاری دولت‌ها محقق می‌شود

وی افزود: حمل و نقل حومه‌ای همانند مترو تنها از درآمد مستقیم خود اداره نمی‌شود و به منابع عمومی کشورها وابسته است. مبنای اقتصادی این یارانه بر این اساس است که چنین خدماتی به سود اقتصاد ملی است و اساسا به نفع دولت‌ها است که پرداخت شود. تنها کشور ژاپن است که در برخی خطوط راه‌آهن حومه‌ای خود سود دهی دارد و به منابع دولتی وابسته نیست، البته در خود توکیو هم خطوطی وجود دارد که اینگونه نیست و به این منابع دولتی وابسته است.

قمری نژاد در ادامه اظهار داشت: در سرمایه‌گذاری وضع بسیار وخیم‌تر است. به طوری که بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار از محل درآمد بهره‌برداری حمل و نقل ریلی حومه‌ای که خود وابسته به منابع دولتی است، عملا ممکن نیست. پس این سیستمی که در بهره‌برداری وابستگی شدیدی به یارانه دولتی دارد، چطور می‌تواند در بخش خصوصی سرمایه‌گذار جذب کند مگر اینکه سیاستگذار شرایطی را فراهم کرده باشد که تا کنون در کشور فراهم نشده است. در نتیجه چنین خدماتی هم در توسعه و هم در بهره‌برداری به منابع دولتی به شدت وابسته است. فلذا در زمان‌هایی که دولت و کشور دارای وضعیت اقتصادی مناسبی بوده‌ روند توسعه سرعت گرفته است.

وی با بیان اینکه متناسب سازی قیمت بلیط شاید بهترین راهکار در حل این مسئله باشد، افزود: یکی از راهکارها و استراتژی‌های خوب وابستگی کمتر شرکت‌های حومه‌ای به این منابع است. بنابراین به طور مثال وقتی می‌دانیم در مسیر تهران- قم با تغییر قیمت بلیط از ۱۰ هزار تومان فعلی به ۳۰ هزار تومان ریزش مسافر در این مسیر رخ نخواهد داد، بنابراین خوب است این سود از دست رفته دریافت و وابستگی سیستم به منابع عمومی کشور کمتر شود.

حمل و نقل حومه‌ای شهرها باید یکپارچه مدیریت شود

مدیر پروژه بهره برداری از قطارهای حومه‌ای راه آهن با اشاره به اینکه سازوکار مدیریت یکپارچه حمل و نقل حومه‌ای که قطارهای حومه‌ای جزئی از آن است، در کشور وجود ندارد، افزود: شهرداری‌های کلانشهرها عمدتا خود را مسئول حمل و نقل درون شهری می‌دانند و به لحاظ قانونی هم محدودیت ورود به خارج از شهر را دارند. بنابراین یک مجموعه شهری موفق باید دارای سازوکار قانونی مدیریتی، برای ایجاد یک مجموعه شهری باشد؛ به طوری که این مجموعه شهری برای ایجاد این یکپارچگی بتواند هم در وضع قوانین حمل و نقلی ورود پیدا کند و هم در تامین منابع و اقتصاد حمل و نقل حومه‌ای که تنها به شهر وابسته نباشد، موفق عمل نماید.

قمری‌نژاد در توضیح ضرورت بازنگری در سیاست‌های کلان در حوزه حمل و نقل ریلی حومه‌ای گفت: آینده قطارهای حومه‌ای به آینده اقتصادی و توسعه‌ای کشور گره خورده است. با توجه به اینکه میانگین رشد اقتصادی کشور در دهه ۹۰ تقریبا صفر بوده است، تقریبا می‌توان گفت در ارتقاء این سیستم اتفاق خاصی رخ نداده است. در شرایط فعلی بازنگری در سیاست‌های کلان کشور در حوزه حمل و نقل ریلی حومه‌ای ضروری است. مادامی که حمل و نقل رقیب یعنی جاده این حجم عظیم یارانه دولتی مانند قیمت پایین بنزین را به خود اختصاص داده است، نمی‌توان امیدوار بود که مشکلات اقتصادی سیستم حمل و نقل ریلی حومه‌ای برطرف شود.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.