۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۰۰۳ ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز
۰

پنج پروژه بزرگ نفتی و گازی در کشورهای عربستان، امارات، عراق، عمان و کنگو با مشارکت و سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در حال احداث است. اگر چه این پروژه‌ها نگرانی‌هایی را در حوزه محیط زیست به همراه داشته است، اما به نظر می‌رسد تمامی آن‌ها سودآوری بالایی برای کشورهای منطقه خواهد داشت و تا سال ۲۰۲۷ به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای غرب آسیا بیش از ۶۰۰ پروژه نفتی و گازی را بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ اجرا خواهند کرد. موضوعی که توجه کشورهای غربی، به‌ویژه نگرانی‌ها نسبت به افزایش آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه داشته است. از این تعداد، ۸۱ پروژه مربوط به طرح‌های بالادستی، ۱۴۱ پروژه میان‌دستی، ۸۴ مورد پالایشگاهی و ۳۱۵ مورد پتروشیمی است. پنج مورد از مهمترین این پروژه‌ها شامل موارد ذیل است:

مجتمع پتروشیمی امیرال آرامکو و توتال انرژی عربستان

شرکت نفتی آرامکو و توتال انرژی، زمستان ۲۰۲۲ برای ساخت یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات پتروشیمی دنیا، در عربستان سعودی به توافق رسیدند. این تاسیسات که قرار است در منطقه جبیل واقع در ساحل شرقی عربستان احداث شود، قادر است گازهای خارج شده از پالایشگاه، نفتا، اتان و بنزین طبیعی عرضه‌شده توسط آرامکو را به مواد شیمیایی با ارزش‌تری تبدیل کند.

این پروژه با سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد دلاری در حال احداث است که چهار میلیارد دلار آن معادل  ۶۲.۵ درصد از طریق سهام آرامکو و  ۳۷.۵ درصد از طریق سهام شرکت توتال انرژی تامین خواهد شد. قرار است سال ۲۰۲۷ این مجتمع پتروشیمی به بهره برداری برسد.

مجتمع نفت و گاز یابال خوف عمان

برنامه توسعه فعالیت‌های نفتی و گازی عمان در دسامبر ۲۰۲۱ با راه اندازی مجتمعی به نام یابال خوف (Yibal Khuff) در زمینی به مساحت ۱.۶۸ کیلومتر مربع و با سرمایه‌ای به ارزش ۲.۶ میلیون دلار آغاز شد. ظرفیت تولید این مجتمع ۲۰ هزار بشکه نفت خام و پنج میلیون مترمکعب گاز در روز است. این مجتمع نخستین پروژه نفت و گازی در عمان است که از مرحله طراحی تا عملیات اجرایی، توسط متخصصان و کارگران داخلی اجرا شده است.

پروژه گاز طبیعی مایع کنگو

شرکت نفت و گاز ایتالیایی انی (Eni)، پروژه استخراج گاز طبیعی مایع یا LNG از میادین گازی کنگو را با هدف تولید و تامین برق داخلی و صادرات به اروپا آغاز کرده است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، سه میلیون تن گاز طبیعی مایع از این میادین تولید شود.

چهارمین مجتمع پتروشیمی بزرگ جهان در عراق

مجتمع پتروشیمی نبراس (Nibras) که با مشارکت شرکت رویال داچ شل و با سرمایه‌ای حدود ۸.۵ میلیارد دلار در شهر بصره عراق احداث شده است. این مجتمع که چهارمین مجتمع پتروشیمی بزرگ جهان است، ظرفیت تولید ۱.۸ میلیون تن در سال را دارد و انتظار می‌رود سالانه ۱.۴ میلیارد دلار درآمد خالص نصیب این کشور کند. اجرای این پروژه به عراق اجازه می‌دهد تا از منابع عظیم گازی خود بهره برداری بیشتری بکند و به یکی از تولیدکنندگان بزرگ مواد پتروشیمی در منطقه تبدیل شود.

حدود ۴۹ درصد از سهام مجتمع پتروشیمی نبراس Nibras متعلق به رویال شل و ۵۱ درصد متعلق به شرکت نفت و صنعت عراق است. توافقنامه احداث این پروژه در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، اما به دلیل مشکلات مالی و درگیری‌های داخلی در عراق، تا سال جاری به تعویق افتاد.

پالایشگاه نفتی جدید در منطقه آزاد شارجه

شرکت انرژی و معدن بیکران هند، یک پالایشگاه نفتی چند منظوره را در منطقه آزاد شارجه احداث می‌کند. این پالایشگاه جدید، ظرفیت فرآوری ۱۰ هزار بشکه نفت در روز و پالایش ۳.۶ میلیون بشکه در سال را دارد. هرچند جزئیات زیادی درباره این پالایشگاه منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد ظرفیت بالای ذخیره سازی آن، پاسخگوی تقاضای رو به افزایش مشتریان باشد.

منبع: نشریه نفت و گاز خاورمیانه

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.