۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۶۹۰۰ ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

صادرات روغن‌های خوراکی قزاقستان به چین از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافت و از ۱۴۷ هزار تن به ۴۱۳ هزار تن رسید. با وجود این، قزاقستان برنامه افزایش سطح زیرکشت دانه‌های روغنی را با هدف بالابردن میزان صادرات به‌ویژه به چین، به اجرا گذاشته است. استفاده از شیوه‌های نوین تولید و قیمت گذاری مطلوب از دلایل افزایش تولید این محصول در قزاقستان به شمار می‌آید.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت قزاقستان با به کارگیری شیوه‌های مدرن کشاورزی و قیمت‌گذاری مطلوب، ضمن افزایش سطح تولید دانه‌های روغنی، آماده بالابردن میزان صادرات این محصول به چین است. بر اساس گزارش سرویس کشاورزی خارجی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA)، تولید دانه‌های روغنی در قزاقستان از ۲.۵ میلیون هکتار در سال ۲۰۲۰ به ۳.۴ میلیون هکتار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۷ به ۵ میلیون هکتار برسد.

رشد تولید دانه‌های روغنی در قزاقستان موجب شده است صادر کنندگان آمریکایی مصمم به توزیع بذرهای اصلاح شده در بین کشاورزان قزاقستانی و افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه به منظور بالابردن میزان تولید این دانه‌های روغنی در این کشور باشند.

هدف دولت قزاقستان افزایش بهره‌وری است

بر اساس گزارش شبکه جهانی اطلاعات کشاورزی (GAIN)، بازار هدف تولیدکنندگان قزاقستانی، صادرات به چین، آسیای مرکزی، اتحادیه اروپا و ایران است. دانه‌های روغنی و محصولات فرآوری شده این محصول در حال حاضر، چهارمین محصول عمده قزاقستان پس از غلات، لبنیات، تولید گوشت و مرغ است.

دولت قزاقستان برنامه تولید دانه‌های روغنی را با هدف افزایش بهره‌وری از منابع موجود دنبال می‌کند. به گفته مقامات این کشور، در حال حاضر قزاقستان از ۴۰ درصد ظرفیت خود برای تولید این محصول استفاده می‌کند، در حالیکه روسیه به بهره‌برداری ۸۰ درصدی رسیده است.

در قزاقستان، ۷۰ کارخانه خرد کردن دانه‌های روغنی با ظرفیت پردازش سه میلیون تن در سال، فعال است که بیشتر آن‌ها در مناطق آبای، آلماتی و قزاقستان شرقی واقع شده است.

چین مقصد اصلی صادرات دانه‌های روغنی قزاقستان

صادرات روغن‌های خوراکی قزاقستان به چین از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافت و از ۱۴۷ هزار تن به ۴۱۳ هزار تن رسید. ارزش دلاری این میزان افزایش، ۱۷۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.  در سال ۲۰۲۲، حدود ۶۳ درصد از صادرات روغن خوراکی به چین را روغن آفتاب‌گردان تشکیل داد و کلزا و دانه کتان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

صادرات دانه‌های روغنی قزاقستان به چین، تا جایی اهمیت دارد که این کشور حاضر شده عملیات ساخت سومین پایانه بندری و مسیر ریلی دربختی-تاچنگ را به منظور تسهیل تداوم روند صادرات به چین، آغاز کند.

چالش‌های اصلی افزایش تولید چیست؟

اگرچه افزایش تولید دانه‌های روغنی، یکی از مهمترین برنامه‌های قزاقستان برای رونق صادرات است، اما این کشور در حال حاضر با سه چالش اساسی از جمله دسترسی به آمار قابل اتکا، سیاست‌های متناقض دولت و تامین منابع لجستیکی، مواجه است. دولت تلاش می‌کند با کمک بخش خصوصی، بر این موانع غلبه کند.

منبع: مجله صنعت روغن و چربی

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.