۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۶۵۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰ دسته: تولید
۰

آمریکا در سالگرد آغاز جنگ اوکراین، بر واردات آلومینیوم روسیه و هرگونه مشتقات آن تعرفه‌ای ۲۰۰ درصدی اعمال می‌کند. این اقدام علاوه بر جلوگیری از واردات آلومینیوم از روسیه، یک اقدام حمایتی از تولیدکنندگان داخلی نیز محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا اعلام کرده است که از حدود دو هفته دیگر مصادف با ۱۰ مارس سال جاری (۱۹ اسفند) از واردات آلومینیوم و هرگونه مشتقات آن از روسیه ۲۰۰ درصد تعرفه اخذ خواهد کرد. آمریکا قصد دارد در آستانه سالگرد آغاز جنگ اوکراین، تحریم‌های اعمالی بر روسیه را تشدید کند و این اقدام نیز با همین هدف در دستورکار قرار گرفته است.

علاوه بر این دولت ایالات متحده اعلام کرده است از تاریخ ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) هرگونه محصولات آلومینیومی ساخت دیگر کشورها که با آلومینیوم روسیه ساخته شده باشد نیز مشمول این تعرفه ۲۰۰ درصدی خواهد بود.

دولت آمریکا به دنبال تضعیف روسیه و حمایت از تولید داخلی آلومینیوم

در بیانیه وزارت تجارت آمریکا آمده است که کاهش اثرات ناشی از جنگ اوکراین بر امنیت ملی آمریکا یکی از مهمترین اولویت‌های دولت بایدن است و در همین راستا دولت ایالات متحده قصد دارد از وابستگی هرچند محدود خود به واردات آلومینیوم و مشتقات آن از روسیه بکاهد. با اعمال تعرفه ۲۰۰ درصدی، روسیه از یک بازار بزرگ برای صادرات آلومینیوم و مشتقات آن محروم می‌شود و دولت آمریکا یک گام برای حمایت از کارگران آمریکایی بر‌می‌دارد.

در حال حاضر آلومینیوم روسیه حدود ۶ درصد از کل عرضه آلومینیوم در جهان را به خود اختصاص داده است و سهمی در حدود ۴ درصد در واردات آلومینیوم به آمریکا دارد. تولیدکنندگان آمریکایی نیز ضمن حمایت از تصمیم دولت بایدن در اعمال تعرفه واردات ۲۰۰ درصدی بر آلومینیوم روسیه، این اقدام را در جهت افزایش رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی ارزیابی کرده‌اند.

اعمال تعرفه واردات بر آلومینیوم روسیه از سوی دولت آمریکا، به افزایش نسبی قیمت این محصول در بازارهای جهانی منجر شده است که میتواند افزایش قیمت تمام شده در بخش‌هایی همچون حمل و نقل، بسته‌بندی و تولیدات صنعتی را درپی داشته باشد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.