۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۵۳۱ ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

یکی از مهمترین موانع کارآمدی دولت‌ها وجود موقعیت‌های تعارض منافع در دستگاه‌های دولتی است. انتخاب مدیران وزارت علوم از بین دانشگاهیان، انتخاب مدیران وزارت بهداشت از بین پزشکان فعال در بخش خصوصی و انتخاب مدیران بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار از بین مدیران بانک‌ها، بارزترین مصادیق تعارض منافع است که اجرای اقدامات تحولی در این دستگاه‌ها را غیرممکن کرده است.

مسیر اقتصاد/ تعارض منافع یکی از مهم‌ترین موانع مهم کارآمدی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی است. همگان بر جنبه‌های منفی و فسادآور تعارض منافع استحضار دارند؛ ولی از تأثیرات منفی تعارض منافع در کارکرد دستگاه‌ها کمتر صحبت می‌شود؛ درحالی‌که بی‌تردید تداخل و یا تعارض منافع از اصلی‌ترین عوامل ناکارآمدی و ضعف عملکرد هر سازمان و دستگاهی است که متأسفانه دامن‌گیر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی شده است.

موقعیت‌های تعارض منافع مانع کارآمدی دستگاه‌های دولتی

برای مثال، وزارت علوم ناظر بر کیفیت فعالیت دانشگاه‌ها است؛ معمولاً در ایران، وزیر علوم، معاونین وزیر و حتی مدیرکل‌های وزارت از اساتید دانشگاه‌ها انتخاب می‌شود؛ با این استدلال که دانشگاهیان به مباحث دانشگاه‌ها آگاهی دارند و اگر وزیر فردی غیردانشگاهی باشد، دانشگاهیان او را برنمی‌تابند. درحالی‌که انتخاب وزیر و مدیران برای وزارت علوم از جمع اساتید دانشگاه‌ها از مصادیق تعارض منافع است و بی‌تردید موجب ضعف در عملکرد وزارت علوم و درنتیجه ضعف در عملکرد آموزش عالی کشور می‌گردد. چگونه ممکن است افرادی از دانشگاه به وزارت علوم بیایند و آیین‌نامه سخت‌گیرانه‌ای را برای اصلاح دانشگاه‌ها تدوین و اعمال کنند؛ این افراد هرگز برنامه‌ای تدوین نخواهند کرد که همکاران خود را در دانشگاه به زحمت بی‌اندازند و هرگز اقدام اصلاحی که همکاران دانشگاهی را آزرده‌خاطر کند، انجام نداده‌اند و بعد از این هم انجام نخواهند داد.

این موضوع در مورد وزارت بهداشت موضوعیت بیشتری دارد و نه‌تنها پزشکانی از دانشگاه‌ها به وزارت و مدیریت می‌رسند، بلکه کسانی که در بخش خصوصی فعال هستند به وزارت و مدیریت منصوب می‌شوند؛ این پدیده از مصادیق تعارض منافع است و تحت عنوان درب چرخان شناخته می‌شود. این همان پدیده‌ای است که بخش خصوصی، دولت را تصرف می‌کند و اگر دولت به وسیله بخش خصوصی تصرف شود، آثار زیان‌بار اجتماعی و اقتصادی بزرگی خواهد داشت و رقابت سالم از بین خواهد رفت؛ درواقع دولت از بین خواهد رفت و در مواقعی که پدیدة شکست بازار رخ دهد، دولتی وجود نخواهد داشت تا بتواند دخالت کند.

این موضوع در مورد بانک‌ها، دارای حساسیت زیادی است و برخلاف شیوه معمول، نباید از بین مدیران بانک‌ها، مدیری برای بانک مرکزی انتخاب شود و همچنین مدیران ارشد و میانی بانک مرکزی نباید بعد از بازنشستگی به استخدام بانک‌های خصوصی درآیند و نباید شورای پول و اعتبار به دست عوامل بانک‌ها بیفتد. لازم به توضیح نیست که این پدیده آثار زیان‌باری برای اقتصاد در بر دارد و اقتصاد ایران را نحیف و بیمار ساخته است و دولت‌ها اگر در تعیین وزرا و مدیران ارشد به این موضوع توجه نکنند، نمی‌توانند دولت کارآمدی تشکیل دهند.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.