۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۲۰۸ ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ دسته: کشاورزی
۲

محشتم محمدی ناظر ارشد طرح جهش تولید در دیمزارها، ضمن تاکید بر ضرورت بهبود عملکرد کشت دیم در کشور، مواردی همچون «استفاده از ارقام اصلاح شده و سازگار»، «ترویج كشاورزی حفاظتی»، «بهینه سازی تغذیه گیاهی»، «مدیریت بهینه زراعی»، «تامین و مصرف به موقع نهاده‌ها»، «افزایش تنوع محصولات زراعی قابل كشت»، «رعایت تناوب زراعی و پرهیز از آیش‌گذاری مستمر و کشت مدوام محصولات زراعی»، «توجه به نقش گیاهان پوششی»، «كاهش فرسایش خاک» و «تامین انواع ماشین‌ها و اداوات مناسب» را محورهای اصلی و عملیاتی طرح جهش تولید در دیمزارها عنوان کرد.

محتشم محمدی ناظر ارشد طرح جهش تولید در دیمزارها و استاد پژوهشگر بازنشسته موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، در گفتگو با مسیراقتصاد گفت: میزان و راندمان تولید در دیمزارها کمتر از حد انتظار است و با ظرفیت‌های بالقوه محیطی موجود، تشکیلات گسترده اجرایی و توانایی‌های پژوهشی همخوانی مطلوبی ندارد. ظرفیت سنجی و اقدامات صورت گرفته طی دو تا سه سال اخیر در حوزه دیم نوید دهنده امکان تحقق آینده مطلوبی در حوزه زراعت دیم کشور است.

نگرش اقتصادی رکن اصلی اجرای بهینه طرح کشت دیم

وی با بیان احتمال تردید در اقتصادی بودن زراعت دیم در بعضی مناطق کشور گفت: دغدغه اصلی تمام دست اندرکاران در این حوزه با توجه به تغییرات اقلیمی و تحولات اقتصادی در سطح خرد و کلان این است که محصولات اساسی مورد نیاز که کشت آنها توجیه اقتصادی دارد را به صورت بهینه و با الگوی مناسب کشت نمایند. ادامه استفاده از اراضی دیم با شیوه‌های موجود نه تنها سبب افزایش تولید نمی‌شود بلکه با تخریب خاک به عنوان سرمایه ملی در بعضی از مناطق به نقطه غیرقابل برگشت در تولید اقتصادی خواهیم رسید.

محمدی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی طی ۵ دهه اخیر باعث حدود ۲ درجه گرمتر شدن هوا شده و با افزایش تبخیر و تعرق سبب تشدید تنش خشکی گردیده است اظهار داشت: در تحقیقات و پژوهش‌های داخلی و خارجی نشان داده شده است که به ازای هر یک درجه افزایش گرمای هوا در دوره‌های رشدی حساس گیاهان حدود ۶ تا ۱۰ درصد کاهش محصول صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، تحولات اقتصادی سال‌های اخیر و حذف نسبی یارانه برخی خدمات و نهاده‌ها، سبب عدم استفاده یا استفاده محدود بعضی از عوامل تقویت رشد گیاهان نظیر کودهای شیمیایی شده است. با وجود این با آموزش، توسعه و ترویج و همچنین بسترسازی های لازم در بکارگیری یافته های پژوهشی در عرصه نسبتا گسترده توسط عوامل اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و زیرمجموعه‌های مرتبط تاکنون نه تنها کاهش محصولی نسبت به گذشته رخ نداده است بلکه با استمرار فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی، گام‌های نسبتا موثری در بهبود وضعیت تولید در عرصه بشدت آسیب پذیر دیمزارها صورت گرفته است.

راهکارهای جهش تولید محصولات کشاورزی در دیمزارها

این کارشناس اضافه کرد: محورهای اصلی و عملیاتی طرح جهش تولید در دیمزارها عبارتند از «توجه به استفاده از ارقام اصلاح شده و سازگار در مناطق مختلف دیمزارها»، «ترویج كشاورزی حفاظتی»، «بهینه سازی تغذیه گیاهی»، «مدیریت بهینه زراعی»، «تامین و مصرف به موقع نهاده‌ها»، «افزایش تنوع محصولات زراعی قابل كشت در مناطق دیم»، «رعایت تناوب زراعی و پرهیز از آیش گذاری مستمر و اجتناب از کشت مدوام محصولات زراعی»، «توجه به نقش گیاهان پوششی و علوفه برای تولید علوفه»،«كاهش فرسایش خاک» و «تامین انواع ماشین‌ها و اداوات مناسب برای مناطق مختلف». این فعالیت‌ها نقش مهمی در فرآیند افزایش بهره وری آب سبز در تولید محصولات مختلف کشاورزی خواهند داشت. در کشاورزی حفاظتی به جای استفاده از روش‌های خاک‌ورزی رایج، از روش‌های کم خاک‌ورزی، حداقل خاک‌ورزی و یا بدون خاک‌ورزی با رعایت تناوب زراعی استفاده می‌شود.

محمدی ضمن اشاره به ضرورت انجام اقدامات و فعالیت های آموزشی – تحقیقاتی و همچنین بسترسازی مطلوب دستگاه های اجرایی در این حوزه توضیح داد: شیوه‌های غیرعلمی نامناسب در تهیه بستر بذر در اراضی زراعی دیم و عدم رعایت تناوب زراعی در سال‌های گذشته سبب ایجاد خسارت شدید به ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک خاک‌ها شده و به ویژه ساختمان خاک اراضی را تخریب نموده و نفوذپذیری آب در خاک را محدود کرده است. علاوه بر این، بسیاری از زمین‌هایی که در حال حاضر با کاربری مرتعی مورد استفاده هستند، بهتر است همین روند را طی کنند تا اینکه به زیر کشت دیم درآیند چرا که استعداد زراعی مناسبی برای کشت دیم را ندارند.

انتهای پیام/ کشاورزی

  1. درود بر شما
    خدا قوت
    ، با کمی بررسی متوجه خواهیم شد که کشاورزان به دلایل اقتصادی، با فشار هر چه تمام بر خاک ارزشمند ، در حال نابودی امانت سپرده گذشتگان برای آیندگان خود هستند و غافل.
    امیدوارم زحمات شما بزودی نمود کند . یک روز زودتر یک سال جلوتر
    🌻

    ۰۲
  2. قیمت بالا بره و ماشین آلات برای مزارع خرد هم در ختیار باشه من ۵۰۰ تن گندم و جو دیم روانه بازار میتونم بکنم

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.