۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۷۸۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

درحالیکه جمعیت کشورهای ثروتمند جهان رو به کاهش و پیری است، کشورهای آفریقایی شاهد رشد سریع جمعیتی هستند و انتظار می‌رود در دهه‌های آتی نقش این قاره در مناسبات تجاری و اقتصادی جهان تقویت شود و رشد اقتصاد جهان نیز به این منطقه جغرافیایی وابسته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس پیش بینی سازمان ملل، جمعیت آفریقا تا سال ۲۰۵۰ دو برابر می شود و ۲۵ درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص خواهد داد. بلسینگ امبرو محقق ارشد مرکز تحقیقات جمعیت و سلامت آفریقا مستقر در کنیا می گوید: آفریقا برای توسعه خود به این رشد جمعیتی نیاز دارد و رشد این قاره مستلزم مدیریت کارخانه‌ها، بزرگراه‌ها، فناوری‌ها و زیرساخت‌ها و استفاده از آنها برای دستیابی به تقویت اقتصاد جهان است.

جمعیت در بسیاری از کشورهای با درآمد بالا در حال کاهش و یا رو به انقباض است

طبق برآوردهای سازمان ملل، جمعیت جهان در زمان حاضر به ۸ میلیارد نفر رسیده که کشورهای آفریقایی به ویژه در جنوب صحرا عامل اصلی این رشد جمعیتی هستند. رشد جمعیت در قاره سیاه در حالی است که جمعیت در بسیاری از کشورهای با درآمد بالا در حال کاهش و یا رو به انقباض است. نه تنها آفریقا از حیث جمعیت رو به رشد است بلکه جمعیت جوان تری نسبت به دیگر نقاط جهان دارد؛ میانگین سنی در اروپا ۴۲.۵ سال و این رقم در آفریقا ۱۸ سال است.

نرخ باروری در بیشتر کشورهای صنعتی جهان مانند ژاپن و کره جنوبی و تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم اینک حتی به حدود ۲.۱ تولد برای هر زن در سن باروری هم نمی رسد در حالی که منطقه جنوب صحرا با ۴.۶ تولد برای هر زن بالاترین میانگین نرخ باروری در جهان را به خود اختصاص داده است. البته نیجر با ۶.۸ تولد برای هر زن در صدر کشورهای آفریقایی و سومالی با ۶ فرزند در جایگاه بعدی قرار گرفته است.

رشد جمعیتی در آفریقا اقتصاد جهان را تقویت می کند

در کنگو، مالی و چاد هم هر یک نرخ باروری برای هر زن ۵ تولد است. در مقابل در کشورهای ثروتمند و صنعتی جهان از آنجایی که تعداد فرزندانی که به دنیا می آیند حتی به میزان مرگ و میرها نیست، این کشورها در آینده نیروی کار محلی به اندازه کافی نخواهند داشت و در این میان آفریقا می تواند نقش تقویت کننده را ایفا کند. با ادامه چنین روندی در چند دهه پیش رو، روابط آفریقا با دیگر کشورهای جهان به شدت تغییر خواهد کرد.

منبع: دویچه له

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.