۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۱۲۳ ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

با افزایش سطح درآمد جوامع مسلمان در جهان، سفرهای تفریحی خارج از کشور در بین آن‌ها افزایش یافته‌است و کشورهای مسلمان و غیرمسلمان درصدد ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب مسلمانان بیشتر به کشور خود هستند. مالزی، ترکیه و عربستان از جمله کشورهای مسلمان و سنگاپور، بریتانیا و تایتوان از جمله کشورهای غیر مسلمان فعال در این زمینه هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس شاخص جهانی سفر مسلمانان که توسط مستر کارت و سازمان تحقیقاتی رتبه‌بندی حلال تهیه شده‌است؛ آمار مسافرت مسلمانان از ۱۰۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ به ۱۶۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده‌است. با در نظر گرفتن این نکته که اسلام، سریعترین رشد را در جهان دارد و جوان‌ترین دین دنیاست، به نظر می‌رسد این سیر صعودی، ادامه‌دار باشد.

رشد گردشگری حلال در بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی

طبقه متوسط مسلمانان عضو سازمان همکاری اسلامی در حال افزایش است و در غرب اروپا و آمریکای شمالی، تعداد بیشتری از افراد نسل دوم و سوم مسلمانان در حال ورود به بازار کار هستند و در نتیجه درآمد آنها رو به افزایش است. با علم به این افزایش درآمد، کشورهای اسلامی و غیراسلامی علاقمند به جذب گردشگرانی از این کشورها هستند.

حدود ۵۰ سال پیش، مسافرت خارجی مسلمانان محدود به سفر به عربستان سعودی برای زیارت و یا بازگشت به وطن‌هایشان برای دیدار با خانواده بود. سفرهای دیگر در آن زمان، هدر دادن زمان و هزینه محسوب می‌شد. اما در حال حاضر با نسل جوان مسلمانی روبرو هستیم که دوست دارند جهان را ببینند و بدون اینکه به ارزش‌های دینی آنها خدشه‌ای وارد شود، سفرهای خارجی را تجربه کنند.

حوادث سیاسی نیز روی مقاصد گردشگری مسلمانان تاثیرگذارند. به عنوان مثال گردشگران قطر و عربستان، تا قبل از حادثه ۱۱ سپتامبر بیشتر به اروپا و آمریکا سفر می‌کردند اما بعد از این حادثه، سفر آنها به آمریکا کمتر شد و در عوض گردشگری کشورهایی با فرهنگ مشابه نظیر مالزی پررونق‌تر شد.

افزایش گردشگری مسلمانان تاثیرات فرهنگی جالب توجهی داشته‌ است

شاخص جهانی سفر مسلمانان، هر سال لیستی از بهترین مقاصد گردشگری برای مسلمان‌ها تهیه می‌کند. از سال ۲۰۱۵ تاکنون، مالزی در صدر این لیست بوده‌است و در سال ۲۰۲۱ ترکیه و عربستان سعودی در رده دوم و سوم قرار دارند. در بین کشورهای غیرمسلمان، سنگاپور، بریتانیا، تایوان، تایلند، هنگ‌کنگ، آفریقای جنوبی و ژاپن نیز جزء ده مقصد اول هستند.

علاوه بر استراحتگاه‌های بدون الکل، جدا بودن بخش‌های زنانه و مردانه و وجود نمازخانه؛ مهم‌ترین عامل جذب گردشگران مسلمان، مخصوصا جوانان، وجود غذای حلال است. ژاپن، کره جنوبی، هنگ‌کنگ و تایوان در این زمینه پیشرو هستند.

افزایش گردشگری مسلمانان طی سال‌های اخیر تاثیرات فرهنگی جالب توجهی داشته‌ است. برخورد بهتری با حجاب زنان مسلمان صورت می‌گیرد و گردشگران نیز نگرانی‌های امنیتی کمتری دارند و دغدغه‌های آنها به تهیه غذای حلال و مکان‌های دیدنی و وجود مسجد تغییر کرده‌است.

منبع: Geographical

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.